Solidaarlasena Kuuba töölaagris
Kuuba on nagu ajakapsel. Käisin seal esimest korda 1998. aastal ajendatuna Buena Vista Social Clubi muusikast. Juba siis oli tunne, et kui nüüd ei lähe, ei näegi Kuubat enne Fideli surma ja kogu süsteemi lagunemist. Nägin Havannas ja Varaderos kõike, mida üks tüüpiline turist näeb, aga miskit jäi puudu. Ja tekkis palju vastamata küsimusi. Eriti Kuuba ühiskonnakorra ja sisepoliitika suhtes.
Võimalus võtta
osa juba 1968. aastast alates korraldatavast sotsialistliku töö
laagrist langes meile osaks tänu sidemetele Eesti-Kuuba
Sõprusühinguga, mis muide on ainuke apoliitiline Kuuba
sõprusühing maailmas. Põhinedes soovil edendada
sigarikaubandust, turismi ja kultuurivahetust, eristume kindlalt teiste
ühingute püüdlustest, mis keskenduvad sotsialismi kui
ainuvõimaliku inimväärse ühiskonnakorralduse
toetamisele.
Teiseks ajendiks Kuubale minna oli imelik
soov meelde tuletada, milline oli tegelik elu sotsialismiajastul. Mis tunne oli
olla olukorras, kus sul endal puudus võimalus otsustada ja inimesena
olid sa pigem juhitud karja liige kui indiviid. Selles valguses olid
eesootavad füüsilised ebamugavused ja kasinad elamistingimused
ebaolulised, neid tuli võtta kui paketiga kaasnevat paratamatust.
Kõigi maade solidaarlased,
ühinege
Kohtumispaik: Brigada Nordica, Campamento de Julio
Antonio Mella, Caimito, Cuba.
Kohal oli 150 Kuubaga solidaarset
inimest alates kuueaastasest Gambia-Norra segapäritolu poisist kuni
82aastase Norra luuletajast vanaprouani. Kes liikus omal jalal, kes kepi, kargu
või ratastooliga. Enamikku ajendas soov näha üht viimast
sotsialistlikku maapealset paradiisi. Laagris olid perekonnad, kes kandsid
solidaarsuspisikut edasi geenidega. 20 aasta vanuste noorte vanaisad olid
Hispaania kodusõjast alates võidelnud töörahva huvide
eest. Seltskond oli kirju. Endised ja praegused kommunistid, sotsialistid ja
teised vasakpoolsed, imperialismivastased, Amnesty Internationali raames
inimõiguste eest võitlejad, humanitaarabiga tegelejad, rohelised,
alternatiivse energia pooldajad ja alternatiivkultuuri ja
kõikvõimalike muude alternatiivsuundade esindajad.
Eesti ja eestlase kuvand laagrikaaslaste silmis ei
võinuks olla rohkem negatiivne. Suhtumise algallikaks on meie poolt
hüljatud kommunistlik riigikord, mis teeb eestlastest automaatselt
reeturid. Sellele lisandub mõttetu mittesäästlik
neoliberalistlik tarbimisühiskond. Ei mõelda ühiste
huvide ja parema homse peale. Ei arvestata nõrgemate ega abitutega.
Pidin kõigi nende pattude pärast, silmad maas, häbenema,
üritades enamiku aja oma toas vaikselt elu üle järele
mõelda ja edasi uskuda, et oleme paremaks muutumise maa.
Kui teemadega jõuti venelaste ja eestlaste
suheteni, vallandusid emotsioonid ja arutleva diskussiooni jaoks puudus koht.
Eraviisilisel vestlusel tunnistasid Soome kommunistid rummiklaasi
kõrval, et neil puudub tänaseks usk oma
noorepõlveideaalidesse ja Kuubas nähtu ei veena neid usku
tagasi pöörduma.
Rootsi ja Norra
solidaarlaste füüsilise ähvarduse osaliseks sai aga juba selle
eest, et olime rikkunud nende nõukogude paradiisi, mille nimel nemad
olid kogu elu võidelnud. Loomulikult polnud nad seal ise kunagi
käinud. Nad uskusid, et räägin asjadest, mida pole kunagi olnud,
kuna saan riigi kaudu Ameerikast raha, et nende ideaale teadlikult
õõnestada. Selle teooria paikapidavuse tõestuseks oli neil
välja käia Bushi hiljutine Eesti visiit.
&
amp;
Uuml;ldisemas mastaabis olid nad veendun
ud, et Nõukogude Liit lagunes ainult seetõttu, et ameeriklased
vilgutasid Gorbatšovi silme ees oma rahatähti ja see
nõrguke langeski nende dollarilõksu. Vene tüdrukud Moskva
ülikoolist elasid siiras teadmises, et venelased tulid meie palvel Eestile
appi ühist kommunismi rajama. Nad olid kuulnud, et kusagil Aserbaidžaanis
või Turkmenistanis küüditati mõned inimesed, aga et
Eestis midagi seesugust toimus, on ilmselge laim.
Ja
isegi kui see oleks olnud nii, siis lõpptulemus ehk sotsialism oleks
seda niikuinii õigustanud. Sellest hetkest tundsin, kuidas minu peal on
tööle pandud hiiglaslik ajupesumasin. Ehmatusega fikseerisin, et
appi, see on ju sama tunne mis Nõukogude Liidus.
Püüdsin
lohutust otsida patja nutetud pisaratest. Süüdistasin ennast
kergemeelselt langetatud otsuses laagrisse tulla. Ja kõige raskematel
hetkedel haudusin põgenemisplaane.
Sotsialistliku töö laager
Elu laagris on nagu
Vene sõjaväes. Elasime kivist barakkides kaheksakohalistes tubades.
Toad olid tõsiselt kopitanud ja raudkapid, raudnarid, poroloonmadratsid,
-padjad ja tekid paremaid päevi näinud. Söögirituaal viidi
ellu kolm korda päevas.
Punasele
plastmasskandikule, mille sees olid eri suurusega lohud, potsatati igasuguseid
olluseid. Tüüpiliselt sisaldas üks osa sellest riisi kas mustade
ubadega või ilma. Liha meenutas kasside purgitoitu, kala nägi
välja nagu tumepruun kaardus rattakummi tükk. Mina ei suutnud
väga tihti end niipalju kokku võtta, et punase kandikuga kohtuda.
Eelistasin manustada puu otsast apelsine ja sügavkülmutatud
võileibu, mida vahel, kui gaasi oli, õnnestus ahjus soojaks
lasta. Mõte laagrist kui paastulaagrist oli minu jaoks täiesti
vastuvõetav.
Meie poja Alexi jaoks oli eriti
eksootiline ilma prill-lauata ja veeta WC või betoonaedikus
maast väljuv roosa külmaveevoolik, mida meie nimetasime
dušiks. Prill-laua teema kaudu esitas laps meile ka oma
sotsialismiteooria. Sotsialism nimelt on see, kui kõigil inimestel ei
ole võimalik prill-lauda poest osta ja seepärast peavad nad minema
seda kusagilt varastama. Ja siis nende teiste jaoks polegi enam prill-laudu.
Vot nii lihtne see asi ongi.
5.45 toimus
äratus ruuporist üle laagri ja lähima külani kostva
lindistatud südantlõhestava kukekiremise,
“Guantanamera”, Kuuba vanemaks klassikaks
tituleeritud muusika ja Fidel Castro 15minutise Che Guevara
hüvastijätukõnega. See pooletunnine kohustuslik programm sai
laagris tõsiseks hitiks. Ilma selleta nagu ei kujutanud ärkamist
ettegi.
Kahju oli, et Kuuba sotsialism ei näinud
ette hommikuvõimlemist klaverimuusika saatel, nagu seda tehti
nõukogude pioneerilaagris. Seda asendasid hommikused aktuaalsed uudised
Kuuba hariduse võidukäigust, piimasaagikuse kasvust, Hiina
rahvamajandusliku koguprodukti tõusust, Venezuela sotsialistlikust
parteist ja Ameerika julma kuritegeliku kontingendi uutest tegemistest. Need
loeti ette enne tööleminekut. Et oleks, mille üle päeval
mõtiskleda.
Koosolekul teostati kohaloleku
kontroll ja siis jaotati tööülesanded kätte. Olime
kogu perega indu täis. Tänu lapsele ei pidanud me õnneks
matšeetedega heina rapsima. See oli ka kogu laagri raskeim
töö. Nii füüsiliselt peopesas purunenud villide ja pidevalt
küürus olemisest kangestunud selja tõttu kui emotsionaalselt,
kuna teisel pool teed olevas aias täitsid sama ülesand
e lehmad ja palju kiiremini kui inimesed. Pärast ühe Soome naise
näpuõmblusi e
i olnud heinatööle suurt tungi.
Alustuseks
tõrjusime paar päeva umrohtu, tõmmates apelsinipuude all
välja luuderohtu, mis vohas, justkui oleks seal viimased viis aastat
töökäsi oodanud. Rohida saime veel magusaid bataate, musti ube
ja veel mingit tundmatut põllukultuuri. Kõige rohkem rahuldust
pakkus apelsinide korjamine. Ronid ja võimled kõrgel puu otsas,
heites alla igasugu suuruses apelsine. Pärast korjad kotid täis,
vaatad täis kotte ja rahulolu poeb hinge. Kes annab seeläbi panuse
sotsialismi õitsenguks, kes päästab näljahädast
Kuuba lapsed.
Hiljem kolhoositeemalisel
külastusel selgub karm tõsiasi. Nimelt on meie põllud
kolhoosireformi käigus antud rendile eraomanikele. Igaühel maksimum
13 hektarit. Riiklikult kehtestatud normid vajavad täitmist ja mis
üle jääb, see kuulub juba eraomanikule. Ehk need vanamehed, kes
meiega põllul kaasas olles päevade viisi kraavipervel päikese
käes peesitasid, olidki need eraomanikud. No vägisi meenub, et Kuuba
oli viimane Põhja-Ameerika riik, kus orjus kaotati. Ehk on need mehed
oma vanematelt kuulnud, kuidas siis töö käis ja kuidas orje
motiveeriti.
Igapäevane
poliitõppus
Lisaks tööle pakutakse meile
pärastlõunast alates rikkalikku poliitprogrammi. Koosolekubarakis
kohtume Kuuba revolutsiooniveteranidega, kes räägivad oma erinevatest
motivatsioonidest liikumisega ühinemisel. Kes liitus oma tõrjutud
orvu staatuse tõttu, kes aga ei leidnud rikka pere igavleva
võsuna muud rakendust. Ohvreid oli neil kõvasti rohkem kui meil
korjatud apelsine.
Inimõiguste professor toob
järgmine päev kuuldavale kaks hämmastavat teooriat. Ühe
kohaselt on Kuubas sisuliselt mitmeparteisüsteem, kuna Fidel on samal ajal
nii juht kui opositsioonijuht. Opositsioonijuhi roll seisneb omaenda ideede
pidevas kahtluse alla seadmises. Teine teooria puudutab inimeste
liikumisvabadust. Kuuba inimesed ei tahtvatki välismaal käia, sest
neil on Kuubal niigi hea olla.
Tegelikkus on aga
selline: isegi kui nad tahaks minna, ei saa nad seda teha, kuna riigil on nii
vähe välisvaluutat, et nad ei saa neile inimestele raha
vahetada.
Riigi valvas silm saadab
kõikjal
Kuuba riik on loonud mitte iialgi uinuva lohe,
kelle peadeks on ametiühingud, naisteorganisatsioon,
üliõpilasorganisatsioonid. Kõik justkui vabatahtlikud, aga
liikmemaks võetakse automaatselt riigi poolt palgast maha ja liikmeks on
98% kogu rahvastikust. Need kõik omavad teatud meelelahutust pakkuvat
funktsiooni lisaks kontrollfunktsioonile.
Miski ei saa oma
mõjuvõimult vastu CDRile ehk elamukvartalipõhisele
revolutsiooni kaitse komiteele. Kogu rahvastik on haaratud
naabrivalvepõhisesse üksteise järel nuhkimise süsteemi.
Teatatakse, kui nähakse midagi kahtlast, olgu see siis igapäevast
riiklikku ratsiooni ületav toidukogus, üllatavalt saabunud liigne
rikkus, salaja aetav illegaalne majutus- või toitlustusäri,
alkoholiprobleem, lastekasvatusmeetodite sobimatus või ideoloogilised
lahkhelid. Ja nii üheskoos oma revolutsiooni geniaalselt kaitstakse.
Lisaks käiakse iga paari kuu tagant koos sõjalistel
õppustel, kus simuleeritakse Ameerika rünnakut või
harjutatakse varjendisse evakueerumist.
Välismaalastega suhtlemine on Kuubal omaette teema. Meie laagri kolme
sinist amortiseerunud Fiati bussi saatsid maanteel liikudes politsei tuttuued
BMW mootorrattad. Ühe reisi tegime mootorratturite puudumisel vilkuritega
kiirabiauto saatel. Ristmi
kud olid suletud ja vastutulevad autod s
unniti teepervel peatuma. Kohalikega kohtumisel jutusoonele sattudes oli tunda,
et neid jälgitakse.
Laagri territooriumil toimis
ööpäevaringne valve nii väravas kui iga baraki
kõrval eraldi. Ükski kohalik ei pääsenud isegi laagri
lähedale. Laagris töötavatel inimestel oli keelatud kohtuda oma
lähedastega.
Erakätes olevaid vanu Ameerika
autosid üritatakse riigi poolt tasuta Ladat vastu pakkudes rahva
käest kätte saada. Kes räägib, et eesmärgiga
välismaalastele maha müües riigile valuutat teenida, kes aga
väidab, et nii üritatakse ohjeldada illegaalset erataksondust.
Igatahes on vanu libataksosid vähe ja nende juhid tõeliselt
kartlikud. Korra laagrisse sõites pidi osa meist mängima taksojuhi
naist ja teised sugulasi, kelle nimed ja lood olid enne hoolikalt läbi
seletatud. Vahelejäämise korral on liikluspolitseil õigus auto
konfiskeerida või määrata tohutu trahv.
Kuubalased ei vaja Fideli sõnul internetti, neil ei
ole vajadust meiliaadressi järele mujal kui intranetis, samuti ei ole
tarvet mobiiltelefoniühendusel. Meili saatmine laagrist käis
mehaanilisel meetodil. Kõigepealt tippisid kirja sisse, siis salvestati
see disketile. Diskett läks järgmisel päeval autoga
Havannasse ja vastuse saabudes kordus sama protsess vastupidises suunas.
Kuuba inimesed ja varakapitalistlik
Havanna
Kuubalased on kirglikud, avalad ja helded.
Võhivõõraga ollakse hoobilt nõus jagama oma
tagasihoidlikus kööginurgas vardasse lükitud siga ja
andmisrõõmust pannakse veel teele kaks õlut kaasa. Tahaks
väga, et inimeste puhas loomus jääks alles vaatamata kapitalismi
tulekuga kaasnevatele mõjudele.
Che kuju
muutumine Miki-Hiire-sarnaseks kuvandiks T-särgil, ülipopulaarne
militaarstiil, viisnurgad, Hemingway legendi kommertsialiseerumine
neoontuledes vilkuva La Floridita baari kujul, kõik see annab tunnistust
pöördumatust trendist – kõik rahaks ja soovitavalt
konverteeritavaks. Need ülaltoodud kujundid on nii võimsad, et
müüvad hetkel täiega kogu maailmas. Isegi meie väikeses
Eesti loodetakse Kuuba viisnurga kaudu õllejoojate käest raha
välja meelitada.
Viva Fidel, Viva Raoul, Viva la
Revolucion, Patria o Muerte, Hasta la Victoria Siempre ja Viva el 26 on
loosungitena minetanud oma esialgse tähenduse ja muutunud justkui
globaalselt trendikaks tapeedirulliks, mida annab igasugu
interjöörides ja helikeeltes ära kasutada.
Kas Kuuba
muutub meie tarbimishulluse tõttu turismindusest elatuvaks
sotsialismimuuseumiks või saab neile saatuslikuks värvilist traati
ihkavate inimeste liigne innukus revolutsiooni konsolideerimisel ehk
kapitalismini jõudmine? Fidel on endiselt dressides ja võimeline
käsi liigutama. Riigivanker veereb edasi Rauli valvsa silma all.
Ladina-Ameerika piirkonnas külvab Castro käest saadud
sotsialismiseemneid Venezuela president Hugo Chavez. Kõige selle
peale vaatab ülevalt kõikvõimas ja ettearvamatu USA, kellele
Kuuba on alati mõjunud justkui täiskuu libahundile.
Äraaimamatu olukord.
Ühes olen siiski
kindel. Kuuba kõige tulihingelisemad sotsialistid olid ikkagi laagrisse
tulnud Skandinaavia solidaarlased.
Tantsukasvatus
Haridus ja
haridussüsteem on Kuuba au ja uhkus, Fideli ja laagri solidaarlaste
südameasi.
Lastesõimes ootavad meid uksel rivis ärevil
kasvatajad koos laulva ja tantsiva kostümeeritud lastekambaga. K&
otil
de;ik alates üheaastastest on aktsi
oonis. Juba kahe-kolmeselt osatakse salsat ja teatakse õiges kohas Viva
Fidel skandeerida. Samas voolab kasvatajatest meeletult inimlikku
rõõmu oma tööst ja soojust laste suhtes. kuuldes
inglaste juttu nende kolmekuustest lastesõimekasvandikest, keda
konveiermeetodil mähitakse ja söödetakse, saan hästi aru,
miks Kuuba lastesõim tundub enamikule eurooplastest parim
võimalik iseseisva elu algus.
Balletikoolis
vallandub kahekümnest numbrist koosnev tantsugala, mille enamik tantse
meenutavad meil Euroopas pigem striptiisitaride repertuaari kui balletti.
Kohati on ikka väga piinlik, eriti kui kuueaastased tüdrukutirtsud
prantsuskeelse Voulez-vous coucher avec moi saatel ohjeldamatus rütmis
peput ja puusi pööritavad. Ju saavad parimatest tulevikus kuulsa
Tropicana varietee esitantsijad. Igatahes bussiga tagasi sõites on
õhus paljutähenduslik vaikus. Aiman nii mõnegi
laagrikaaslase näost, et sisemise juurdluse teemaks on, kas neis
baleriinides ikka leidus seda õiget sotsialismialget.
Müstiline voodoo’d meenutav Aafrikast orjakaubandusega kaasa toodud Santeria usk on vaatamata kommunistide eituspingutustele elujõulisena säilinud. Jõulupäeval Havannas lahti olevat kirikut otsides sattusime juhuslikult selle transis kulgeva usuriituse keskele. Katoliku pühakud, värvikirevad satiinist riided, hullutavad trummirütmid ja täiest kõrist laulusõnu kisendavad santeriausulised panid pea pööritama. Meid kaasati silmapilk sigarisuitsulisse möllu. Klaasistunud pilguga Santeria papp keerles vett ja lillede kroonlehti täis ämbriga ringi. Uks tehti lahti ja vesi valati trepile. Head vaimud lasti tuppa. Sellele järgnes sea ohverdamise rituaal. Veel aurav seapea õnnistati sigarisuitsuga, toodi vaimude ette ja siis saabus õnnistus. Papp langes kustunult põrandale ja teised möllasid õnnelikuna kulminatsiooniks. Santeria usku oli ka orjadest pärinev Fidel Castro ema.