Sõltuvus ja sõltumatus millest?
EKL aastanäitus “Sõltuvussõltumatus”Tallinna Kunstihoones, kuni 3. novembrini.
Näitusel “Sõltuvussõltumatus” Kunstihoones eksponeeritakse Eesti Kunstnike Liidu aastanäituse sildi all ülekaalukalt Tartu ja Pärnu noorte kunstnike töid. Kui varem korraldati EKL aastanäitusi rõhutatult demokraatlike ettevõtmistena, siis nüüdne dünaamika näitab vastupidist suunda. Taandujateks on kunstnikud ise. Kas ehmatas neid kuraator Jaan Toomiku nimi või möödunudaastane “Young British Arti” kogemus, igatahes otsustasid Toomik ja Paul Rodgers sõita piisava arvu tööde puudusel Tartusse ja Pärnusse näitust komplekteerima.
Esiteks toimub nendes linnades juba mõnda aega täiesti oma kunstielu, millest Tallinna ulatub riismeid, teiseks julgustatakse niimoodi paljusid pea tundmatuid tegijaid ja kolmandaks aitab Toomiku ja Rodgersi kaitse taolist kunsti pealinnas vähegi seeditavaks teha. Kuigi kuulda on juba nõutust, mistõttu Kunstihoonesse kutsutakse loengut pidama “marginaalide” ekspert Mari Sobolev.
Mina jälle olen tundnud nõutust mõõdupuu “hea ja halb kunst” juures. See, mis minu jaoks on “halb”, osutub mingis situatsioonis ja kellegi silmis alati “heaks” ning vastupidi. Vanasti peeti “heaks kunstiks” maale, mis olid üliprofessionaalselt maalitud. Kui “hea” kriteeriumiks on paljalt tehnilised oskused, siis kahtlemata võib Kunstihoone näitust “halvaks” pidada (Priit Pajosi, Kadi Kängsepa, Maris Palgi jt maalid). Kuid nüüd kajab kõrvus maalijate kunagine etteheide ka Toomiku enda aadressil, et tema maalid olevat “kohutavalt halvad”. Ehk tõlkes “maalitehniliselt kohutavalt halvad” ehk “mittevastavad reeglitele”. Aga mida nende “kunsti reeglitega” peale hakata väljaspool pedagoogilist või oksjoni diskursust? Lepiks kokku, et viljakam skaala on “huvitav – ebahuvitav”.
Pärnu Academia Grata “kääbused” on rahumeelne ja “nähtamatu” rahvas, kes elavad oma, “suurest kunstimaailmast” sõltumatut elu. Kogu näituse sisselöögiks – kohal, kus tavaliselt ripub Jaan Elkeni maal – on nüüd Mila Balti hiigelmaal “Kääbuste isandad” (punasel vaibal Sorge ja klotsersõrmusega Andrus Joonas). Joonas tegi näituse avamisel ka n-ö pedagoogilise performance’i “On kunst, ei ole kunst” (justkui mingi irooniline regilaul). Ei kääbustest ega kääbuste isandatest peeta pealinnas suurt midagi, aga sel näitusel tõusevad n-ö viimased esimesteks, mis on ühe kultuuri tervise huvides ilmselt hea.
Üle hulga aja on ühtedeks naljakamateks töödeks Meeland Sepa surmtõsised “Elumasinad” meestele ja naistele, mille funktsioneerimist demonstreerisid avamisel gratakad ise. Nutikate masinate konstrueerimise kunstile – hiljuti esines Kunstihoone galeriis sarnaste töödega ka Erki Kasemets – pole meie kunstikriitikute hulgas veel tekkinud “eksperti”, kuid viibides aastaid tagasi Kiasmas elektroonilise kunsti ja robotite näituse konverentsil, veendusin, et see ON omaette (mehelik) teema, millel on maailmas palju fanaatikuid.
Eesti kunstnike masinaid iseloomustab hetkel peamiselt “kondimootoriga” töötamine.
Gratakad panevad mind jätkuvalt imestama oma julgusega teha end avalikkuse ees täiesti haavatavaks, muuta see oma kaubamärgiks. Järjest uued poisid ja tüdrukud koorivad end rahva ees paljaks ning teevad performance’eid, milles nad nagu vastsündinud õpivad tundma iseennast ja maailma. Vaatajad ei saa reeglina nende tegevuskunstist aru, kuid ilmselt on efekt sama mis laulupidudel – ise laulda on elamus, mitte aga teiste elamust passiivselt pealt vaadata.
Näitusel tekkis pealetükkiv mõte kunstnike ja kunstimaailma sotsiaalsest kihistumisest, mis reeglina pole jututeema. Valitseb arusaam mingi universaalse “kunsti” olemasolust. Justkui oleks ükskõik, milline taust on kunstnikul või kriitikul – kas elatakse turvalises pereelus naise, laste, koera, kassi, auto ja individuaalelamuga või ollakse ilma sotsiaalsete garantiideta üksikhing –, valitseb kujutlus, et kui juba hakatakse “kunsti” looma, ollakse võrdsed, igapäevaelu on “tsurr”, ja siis kunstis tehakse nähtavaks unelmad või “kontrollitud hullus”. Valitseb kujutlus, et esimene kirjeldatud eraelu variant on “normaalne” ja kõik muu kõrvalekalle.
Sel juhul on Kunstihoone näitus valdavalt “kõrvalekalle”. Sest “sotsiaalsete garantiideta üksikhinged” ei saa tunda täpselt samamoodi nagu turvalist elu elavad kunstnikud, nende kunstki ei saa olla sama. Äkki on sel juhul “hullus” tõeline, mitte mängitud, ja publikust on ebaõiglane käsitada seda pelgalt meelelahutusena?
Ja ilmselt saab näituse puhul kasutada ka vanamoodsat sõna “realism”. Tagasaalides olevad videod pärinevad Tartu Kõrgema Kunstikooli õpilastelt, Raivo Kannik on filminud raagus loodust ja valuutavahetuspunkti (koomilise taustalauluga) ning Ingrid Väärsi, Imre Heero on filminud surmahaige mehe (narkari?) elu. Mirja-Mari Smidt on tema ja Allan Tõnissoo videos “Töö” tõeliselt hea “näitleja”, fotogeeniline ning tundlik.
Tagasaali neli videot kahjuks “söövad” üksteist, kuna neil pole õieti ruumi esile tulla ja helid on maha keeratud. See on vahest ainus tõsine etteheide näitusele.
Kes tahavad näha “kindla peale” töid, siis huvitaval kombel sobivad Tartu ja Pärnu noorte konteksti ka Tiina Tammetalu mulla-maalid, Andres Toltsi turistlikud postkaardi-piltide maalid (Tolts osaleb ka Eve Kiileri kuraatoriprojektis), Jaan Elkeni aastakümnete jooksul üle ja üle maalitud “4. oktoober” (alt kumab punane loosung võitjale), Toomas Altnurme seekordne peegelsümmeetriline abstraktne maal.
Aga äkki peaks kogu artiklit alustama hoopis lihtsamast. Mis sunnib teid minema kunstinäitusele? a) Et saada näitusesaalis kinnitust oma heale maitsele ja senistele arusaamadele, b) et saada meelelahutust, c) et saada maailma kohta midagi uut teada, d) et elada välja oma viha energiat, e) et lasta end üllatada, f) et olla kohusetundlik, g) kuna ollakse kunstisõltuvuses, h)…