08.02.2008, 00:00
Soomeugrilaste rahvuslikust iseloomust
Arvo Valton oskab nimetada vähemalt kuus tunnust, mille poolest oleme teiste soomeugrilastega sarnased.
Meie ajal on viisakas rääkida igasugustest vähemustest, olgu
need kui tahes veidrad või köönakad, aga rahvustest
kõnelda on piinlik, see on peaaegu põlatud natsionalismi ilming.
Ent vanamoodne ongi mõnus olla.
Kui soomeugrilaste peale
vaadata väljastpoolt, siis nähakse nendes üsnagi palju sarnast:
natuke uimased, sissepoole pööratud, kõrvaletõmbujad,
peaaegu uskmatud, ei viitsi teisi rahvaid vallutada, ihalevad loodusega
omavahel olemist, vähe hoolivad võimust ja isandatest, laulavad
venivaid laule ja tantsivad kohmakalt.
Egas asjata ole sündinud
anekdoodid kuumadest eesti poistest või soomlaste jutukusest.
Keelehuvilised saavad ilkuda ka selle üle, et soomeugrilastel pole ju
grammatilist sugu ja verbil tulevikuvormi, niisugune tõug peabki
pikkamööda välja surema.
See, et nad on omavahel
üsna mõnusad, küllalt töökad ja püüdlikud,
toetavad üksteist hädas, ajavad ka piskuga läbi, üldiselt
ei virise, see kõik on nagu rohkem siseasi ega puuduta
välisvaatlejaid.
Olen tudengitele Tallinna ülikoolis
nüüd mõnda aega lugenud soome-ugri kirjandusi ning
püüdnud eritleda, mis neil kirjandustel on ühist (luules tulevat
ju ilmsiks rahva hing). Loen järgnevalt siingi mõned ühendavad
punktid ette.
Ennekõike see
, et elame
enam-vähem samades looduslikes tingimustes, keset metsi, ligi
jõgesid ja järvi, talume pakast ja pikki hämuseid öid,
harime kehva põldu, armastame oma koduloomi ja sööme nad
lõpuks ära. Looduskeskkond määrab ju vägagi inimese
käitumist, iseloomu ja tema rahvaluulet.
Teiseks
see, et meie rahvaid on sõjakate naabrite
poolt (kelle rahvuseks kujunemises oleme ise küll osalised) ikka
kehvematele aladele tõrjutud või muidu vallutatud ja kiusatud, et
meil on ühised vaenlased ja rõhujad, kelle rõhumisharjumused
on kõikjal enam-vähem sarnased ja kes ümberrahvastamist on
eriti just soomeugrilaste peal harjutanud.
Kolmandaks
see, et kuigi meie keeled on üksteisest kaugenenud
vahest rohkem kui paljudes teistes keelkondades – sest lihtsalt meie
ajalugu on pikem ja me oleme suhteliselt paiksed –, avaldub keeles rahva
ajalugu ja mõtteviis. See avaldub eeskätt sõnade
omavahelises seondumises, milliseid sõnapaare ja sõnarühmi
nad moodustavad.
Neljandaks
: meie eluviisis, mis
oleneb niisiis looduskeskkonnast, ja ajaloos, mis tuleneb meie asendist maailma
turbulentsis, on üsna palju ühist ning see määrab ka meie
käitumist, ootusi ja laule. Ja kuumas saunas käime igatahes ning
oleme seda ka teistele rahvastele õpetanud.
Viiendaks
: mitu kristlust meist ka üle pole käinud, oleme
jäänud siiski valdavalt loodususulisteks. Milliseid kombetalitusi me
ka ei pea kõrgete tornide all, kisub ikka metsa poole. Ja kuigi vaatame
ka oma kivirahnudele või põlispuudele või kirvega tahutud
puuslikele kahtlevalt otsa, loodame siiski nendega asju tasa ja targu ajada, et
sellest siis oma väikest kasu lõigata.
Kuuendaks
: meil on enam-vähem ühised või
vähemasti sarnased eeskujud. Ei laenata ju mitte üksnes sõnu
ja laule, vaid ka jumalaid ja vägilasi, tööriistu ja
võtteid, vahetatakse kaupa ja jutustatakse üksteisele uskumatuid
lugusid.
Aga muidugi on meie kultuuridel ka olulisi erinevusi, mis
samuti tuleneb looduskeskkonnast ja eluviisist. Nii elavad mordvalased, marid
ja udmurdid suurtes külades ja kogukond paneb ka
htlemata käituma teisiti, kui käituvad hajaasustuse rahvad eestlased,
soomlased, karjalased, kelle individualism on tähelepandav, või
suurtel maa-aladel lausa hajali elavad kütid handid ja mansid, kelle
üksteise toetamine on ellujäämiseks paratamatu, või ringi
rändavad põdrakasvatajad neenetsid. Erinevused tulenevad kindlasti
ka ajaloo sündmustest, naabritega läbikäimisest, pealesurutud
õpetustest. Kui idapoolsetel soomeugrilastel on olnud kokkupuuteid
araablastega ja türgi rahvastega, hiljem aga venelastega, siis meil siin
läänetiival on valdavateks niinimetatud indoeurooplaste (kes hulk
aega pärast meid siia mandrile imbusid) ja ennekõike sakslaste
mõjud.
Aga on ka mitmeid erinevusi, mida on raske seletada
väliste asjaoludega. Et eestlased on suured individualistid ning tänu
sellele, et igamees tahab ennast teostada, ka üsna edukad. Komid on arukad
ja ettevõtlikud, soomeugrilaste hulgas ehk parimad ärimehed;
marilased on julged ja asjade algatajad, kuid mõnigi ettevõtmine
võib lõpuni viimata jääda; udmurdid on töökad
ja äärmiselt puhtuselembelised, oma tagasihoidlikkuse poolest ehk
kõige sarnasemad eestlastega; mordvalased on kõige lustakamad ja
pisut muretud, kuid lasevad end maha suruda vahest enam kui nende
põhjapoolsed väärikad hõimlased. Ja nõnda
edasi.
Ka on kõigi soomeugrilaste ausus ja heatahtlikkus
tähelepanuväärsed. Aga eks saage ise nendega tuttavaks ja
kujundage oma arvamus...