Soss ja tema naised – kindla peale minek
“Georg”
Režissöör
Peeter Simm.
Osades Anastasia Makejeva, Marko Matvere, Renars Kaupers,
Tõnu Kark, Elle Kull jt.
Stsenaariumi autorid Mati Põldre ja
Aleksandr Borodjanski, lugu põhineb baritoni naise Asta Otsa
mälestustel.
Esilinastus Eestis 4. oktoobril,
Soomes linastub
12. oktoobril ja Venemaal detsembris.
Punasel ajal võis
Georg Otsa (1920–1975) kindlasti pidada populaarseimaks eestlaseks N
Liidus. Mäletan, olin 1977. aastal Krasnogorski filmiarhiivis. Hotellitoas
alustas seinavaljuhääldi kell kuus hommikul hümniga.
Seejärel laulis Georg Ots. Hotellivalvur, keskeas naine, tahtis teada,
kuidas Georg Ots elab. Vastasin, et ta on nüüd kahjuks juba
surnud. “Kuidas, aga ta ju laulab,” polnud valvur nõus.
Loogiline, et “Georg” on just eesti-vene-soome
ühistöö. Soomes oli Ots 1958. aastast oma
“Saaremaa valsiga” tuntuim eestlane. N Liidus algas samal aastal
opereti “Tsirkuseprintsess” põhjal lavastatud filmiga
“Mister X” estraadilaulja tõeline buum. Üle
kolmekümne lavarolli Estonias tõstsid ta Eestis teatrikunstnikuks,
aga poolsada populaarset laulu, sh “Õhtud Moskva
lähistel”, “Elu, armastan sind” jt tegid temast
“maakera kuuendiku” lemmiku. Eesti Raadio mängis Georg Otsa
iga päev.
1950ndatel polnud Eestis veel kollast ja
kõmuajakirjandust, selle niši täitsid Õhtulehe
ametlikud lahutuskuulutused, kuulujutud ja näitlejate pildid, mida Eesti
Teatriühing raha saamiseks tiražeeris. Koolitüdrukud ahmisid ilusaid
noormehi Eino Baskinit, Harri Vasarat ja Georg Otsa, ostsid nende pilte ja
anusid autogrammi. Kui leekivsilmne Asta (Debora Vaarandi tähelepanek) ja
mehelik-elegantne Georg, sõprade jaoks Soss, lahku läksid ja
44aastane laulja 24aastase modelli Ilonaga abiellus, arutles sündmust pea
kogu eesti rahvas.
Eesti rahva kollektiivmälus
püsib Georg Otsa nimi nii või teisiti. Filmitegijad olid
tänuväärses olukorras, neil tarvitses äratundmiseks vaid
ajaloost esile kutsuda mõned märgid. Otsa elukäik läbib
möödunud sajandi keskpaiga olulised sõlmsündmused: 1940.
aasta punadiktatuur, Teine maailmasõda, 1944. aasta taasokupatsiooon ja
Eesti nõukogude ühiskonna käivitamine, stalinlikud
repressioonid, kodanlike natsionalistide kampaania, Hruštšovi
“sula”.
Muide, filmi “Mister X” ja
estraadilaulude omaksvõtt oli seotud just Stalini surma järgse
ajaga, mil kinodes lõi laineid “Karnevaliöö” ja
tagasi tuli džäss. Georg Otsa populaarsust Venemaal võib
võrrelda Artur Rinne populaarsusega samal ajal Eestis. Kui Rinne
tõi tagasi “Eesti aja”, siis Georg Otsa esinemistes tervitas
Venemaa Euroopat.
Lavastaja Peeter Simm kuulutab, et film andis
talle võimaluse “jälgida ehedalt inimese ja tema
põlvkonna saatust”. Ent Simm on loomult lüürik ja mitte
epik. Ja ta valib vormiks “baritoni naise jutustuse”, s.t
laulja teise naise, baleriin Asta Otsa memuaarid.
Nii algabki film
nagu “Nukitsamehe” nõiaga. Pikad pulstunud juuksed sorakil,
veinipudel käes, jälgib Asta telerist, kuidas frakis noormehed
kannavad Estoniast välja laulja tammepuust kirstu, ja ütleb, et
matustele teda ei lastud, aga Georg Otsa tegi tema ja sõda.
Film asubki neid teese kiirkorras ühel pingereal illustreerima. Maha
vuristatakse Georgi ujumistšempioniks saamine, tema esimene abielu,
sõja algus, ellujäämine uppunud laevalt
Soome lahes, Asta ja Georgi tutvumine ja abiellumine, Jaroslavli
lauluansamblisse minek, noore poisi Georgi KGBsse värbamine. Peatuda saab
mahti alles sõjajärgses Estonias. Stalinlikest
kunstinõukogudest, kolleegide kadedusest, isa Karl Otsa vastuseisust
hoolimata algab laulja tõus, alul operetis, siis ooperis.
Georgi karjäär tipneb väärika esinemisest keeldumisega
Hruštšovi pidulauas ja uhke pressikonverentsiga Soomes. Enne
vastuvõttu jõuab ta, mere ääres ja frakis,
demonstratiivselt lahti öelda oma KGB-agentuursusest. Epiloogina tuleb
publikul vaadata, kuidas laulja juba vähihaigena lavastab Mozarti ooperit
“Don Giovanni”. Ning lõpuks kommenteerib veinipudelit
endiselt käes hoidev Asta, et ta pole Georgile midagi andestanud, aga:
“Midagi ei anna ma ära. Ma ei anna ära ühtegi hetke,
ühtegi kaklust. See kõik oli seda väärt.”
Film on lahendatud peaaegu salongliku melodraamana. Tegelasteks perekond,
näitlejad omavahel, lava- ja filmiproovid, ja Georg ja Asta kahekesi. Asta
(Anastasia Makejeva, peale loeb Hele Kõre) on sarmikas brünett,
nakatav, temas võiks küll olla mustlasverd, kuid rollis
jääb puudu nüanssidest ja eriti sellest, mida nimetatakse
keemiaks tegelaste vahel. Seda keemiat pole tunda ka Georgis (Marko Matvere).
Matvere mäng kinnitab seda, mida nimetame Georg Otsa
enesedistsipliiniks, see tundub olevat laulja peamine omadus. Endas kanda
kõiki stalinliku aja paineid (Ots oli, muide, natsionalistideks
nimetamise ajal 1951–52 veel ka konservatooriumi rektor), ja
säilitada sisemine väärikus, see pidi olema ränk katsumus.
Filmis aga tegutseb vahakuju, kes kõnnib omil jalgel ühest
episoodist teise ja hakkab vahel ka laulma.
tahaks siiski
teada, miks see paar teineteist armastas. Vist ikka armastas? Filmis
kinnitab Georg seda korduvalt. Ja Ots olevat olnud üsna karismaatiline.
Kolmandana tõuseb esile peresõber, balletiartist Caesar. Renars
Kaupers mängib geilikku noormeest, kelle kanda jääb vaid
tegevustikku siduv roll, dramaturgiliselt siis operetikoomiku osa.
Filmi lõpul, kui Georg vähki haigestub, kuuleme äkki
Astat: “Arstid ei teadnud, et Georg võib loobuda kõigest,
aga mitte muusikast ja aplausist.” Muusika kõlab olulistel
kohtadel sageli kaadri taga, Matverel lastakse vahel siiski laulmist
imiteerida, peamiselt teatrirollides. Suurte masside filmimist lavastaja
väldib. Ju ta ei tundnud end nende liigutamises kindlana. Kuid just Otsa
fenomeni juures on oluline, et temast vaimustus rahvas, olgu Eestis, Venemaal
või Soomes. Neiud piirasid teatri ust, Moskvas Lužnikis nõudsid
kümned tuhanded ekstaasis lisapalu ja Soomes sõidutati teda
lennukiga ühelt jaanipeolt teisele. “Kui aus olla, siis ei ole
su hääl mitte väga suur, aga see-eest on ta selline, mis viib
tütarlaste une” (Gustav Ernesaks).
Ots võis olla
introvert ja end valitseda, kuid ülima kuulsuse hetki kandis ta laval,
publiku ees.
Ta õppis Bing Crosbylt ja Frank Sinatralt ja
teadis, et suhtumine ja sõnad on laulmisel olulised.
Ka
praegu meil linastuvas biograafias Edith Piafist liigutab lauljatari
osatäitja vaid suud, kuid teeb seda nii veenvalt ja ümber
kehastunult, et me usume, et ekraanil laulab Piaf ise. Soovitan
võrdluseks vaadata.
Lavastaja alustab küll isikliku
tooniga filmi tegemist, kuid unustab selle liini peagi ja seab filmi kandma
hoopis kroonikakaadrid, mille elustab ja viib tegevusse. Sellelel vaatamata ei
taju me eri ajastute atmosfääri. Ka pole teleteatri maiguga filmis
õiget dramaatikat, ehk vaid Hruštšovi ennastunustav kunstn
ikesõim Kremli suvepeol annab hetkeks lootust, kuid sedagi ei oska
lavastaja muidu lõpetada, kui laseb peolaua äikesel kokku
pühkida. Efektsed on ka kunstinõukogu koosolekud Estonia varemetes,
kuid mõlemad kuuluvad mingisse teise filmi.
Võimalused dramaatilisel ajal ennast teostanud kindlameelse laulja
elusaatuse kunstiliseks kujutamiseks on selles filmis küll suurel
määral maha mängitud, mõnest kunstielule
üliolulisest tahust (publik/rahvas/retseptsioon) üle libisetud. Ent
aja märgid tulevad filmi vaadates meelde. Sellepärast võib
filmi vaadata. Aga kunstimõõtu välja andev film Georg Otsast
ootab alles tegemist.
Ikka on nii, et ühte filmi usun, teise puhul näen manerismi, kolmanda juures hoopis konjunktuursust, oskust teema varal profiiti lõigata. Ei välista ka kõike ülesloetut korraga, nagu näiteks “Georg”. Hm, toores nali!
Peeter Simm, Postimees
Oli Georg Otsa eraelu milline tahes, Soomes oli ta oma siiruse, hingestatuse ning inimliku mõistetavusega aastaid parim Eesti maine kujundaja. Tema kogutud krediiti ei ole suutnud lõplikult ära kulutada isegi kõik need pättide, liiklushuligaanide ning prostituutide hordid, kes on pärast teda nii Georg Otsa kui ka hilisemate sõiduvahenditega üle lahe sõitnud.
Rain Kooli, Eesti Päevaleht
Muidugi, Marko Matvere samastus Otsaga peaaegu täielikult, isegi teatav väline sarnasus oli olemas – rüht, samasugune mehine astumine ja olemine, pisut turritavad juuksed...
Uno Loop, Postimees
Ning loomulikult oli see mulle mitte ainult kui näitlejale, vaid ka kui naisele suur pidu, kui sul filmis on kokku 23 erinevat kleiti. Üks uhkem kui teine, üks soeng uhkem kui teine.
Anastasia Makejeva, SL Õhtuleht
Kontrollisin kella – minu jaoks hakkas film ennast “käima kerima” alles pärast esimest kolmveerandtundi. Mis liig, see liig. Samuti nägin ma ekraanil liiga vähe inimesi ja liiga palju tegelaskujusid. Visandlikke tüpaaže, kes olid vajalikud pelgalt situatsiooni markeerimiseks.
Olle Mirme, Postimees
Väga hea film! See on esimene emotsioon.
Erki Nool, Elu24.ee
Selleks, et üks riik püsiks, peaks tal olema mõningad asjad, nagu filmid, kirjandus, kunst jne. Kui neid ei ole, pole ka riiki.
Märten Kross, SL Õhtuleht