17.04.2009, 00:00
Stalini poeg Lobanov
Aleksandr Lobanovi joonistuste näitus Tallinna Kunstihoone galeriis,
kestab 19. aprillini.
“Olen soovinud maha lüüa
mõne ülemuse, lollametniku või oma ema. Aeg-ajalt unistan
sellest, kuidas kolgin läbi oma elukaaslase, annan korraliku tou
kõigile, kes mu olemist ahistavad. Reaalsuses on mu märatsemishood
piirdunud kõigest ühe kööginoa põrandasse
väändunud teraga ja ühe lõhutud tooliga.”
Sellisel isiklikul foonil ei tundu sugugi imelik, et viiskümmend aastat
Afonino vaimuhaigla seinte vahel veetnud kurttumm, maailmast ja
lähedastest isoleeritud Aleksandr Lobanov relvi jumaldab. Relvad on
tõhusad tõrjemaagilised vahendid. Kui moraali ja eetika tabud ei
luba meil elus ligimest tappa, siis kunstis on kõik lubatud. Kunstis
saab välja elada oma agressiivsed ja obsessiivsed pained.
Venemaal Mologas sündinud Aleksandr Pavlovitš Lobanovit
(1924–2003) peetakse viimaseks “suureks avastuseks” art
brut’i kunsti vallas. Vanema koolkonna autsaiderkunsti autoriteet Roger
Cardinal loeb art brut’i klassikalise perioodi lõppenuks 1960.
aastatega, kui moodne psühhiaatria hakkas laialdaselt kasutama
psühhofarmakone. Uued ravimid tegid patsiendid taltsaks ning võtsid
ka loovuse. Ma ei tea, milliseid ravimeetodeid kasutati Afoninos, aga
näituse kaaskuraatori Dominique de Miscault’ sõnul puudusid
haiglal vahendid nii rohtudeks kui aeg-ajalt ka toiduks.
Õnneks hakkas patsient Lobanov tegelema alateadliku
eneseteraapiaga. Psühhiaatrite sõnul asus mees pärast
sügavat kümne aasta pikkust agressiivsusperioodi joonistama ning
muutus protestijast vaikseks introverdiks. Lobanov sukeldus totaalselt oma
kujutluste loovasse maailma (võimalikud on nii kaitsev kui hävitav
maailm) ja hakkas seda sisemist reaalsust paberil kujutama. Naivistil on alati
tavaks kirjeldada välist reaalsust, mis on oluline erinevus
amatöörkunstniku ja psühhootilise art brut’i kunstniku
vahel, kes kirjeldab seda, milles ta sisemiselt elab. Sellel, et väliselt
tunduvad kujutised iroonilise vaataja või professionaalsusele
rõhuva kretiini jaoks naljakad, naiivsed elik lapsikud, pole praegusel
juhul tähtsust.
Entsüklopedisti täpsuse ja
kollektsioonääri kirglikkusega joonistatud relvad ning relvamaketid,
Stalin, Lenin, autor ja tema nimi, mis esineb nii A. P. Lobanovi kui
Sašana, on peamised kujutatavad teemad. Lisaks lausekatkendid, mis
aitavad joonistuste abil loodud maailma veelgi tõelisemaks muuta.
Joonistus “Stalina oba sõn Stalin J. V.” on lähtunud
fotost, kus Stalin süleleb 11aastast Mongoolia-Burjaatia kommunistliku
parteijuhi tütart Guelia Markizovat.
Samas näib
tekst pildil viitavat võimalusele, et Stalinil oli ka poeg, miks mitte
Lobanov ise.
See, et joonistuste eeskujud pärinevad
kalendritest, plakatitest, ajakirjadest, raamatutest, on autsaiderkunstis
äärmiselt levinud. Lembar Linder Saaremaa Sõmeralt lähtub
sageli oma joonistustel teatmeteoste illustratsioonidest, ometi
töötab ta kujutatud teemad totaalselt ümber, luues
tavareaalsusega haakumatuid universumeid.
Ühele pildipaarile
tahaksin eraldi tähelepanu juhtida. Galerii tagumises saalis, vahetult
Lobanovi fotoportreede kõrval ripuvad joonistused, millest ühel on
kujutatud väikest poissi tulistamas arstikitlis meest ja teisel vanemat
naist. Lapsena kurdiks jäänud tundliku loomuga Lobanov saadeti 1939.
aastal internaatkooli, mis peagi sõja tõttu suleti. 1947. aastal
oli ema sunnitud 23aastase poja Afonino psühhiaatriahaiglasse tooma.
Hülgamist ei suutnud Saša kunagi andestada, oma haiguse ja
hädade peas&uum
l;üdlaseks pidas ta ema. Oletan, et painavate vastuolude lahendamiseks
hävitas Lobanov ema ja lõi omale uue isa.
Mais saab
väljapanekut näha Saaremaa Muuseumis, seejärel Kondase Keskuses
Viljands.