Taju vormiv arhitektuur
Viiendal Põhja- ja Baltimaade Arhitektuuritriennaalil Tallinnas 12.–14. septembrini vastandusid seekord mõneti tahtmatult “uued ja vanad”: noored ja vanad väheehitanud kuulsused, eesti “teismelised ehitajad” (“teenager builders” nagu keegi külalistest tabavalt verinoorte arhitektide eneseteostamise võimalustele viidates märkis) ning palju-palju maju teinud arhitektid. Eriarvamustest sai alguse diskussioon.
Kuidas te hakkasite koos töötama?
Eva: Meil on veidi erinev taust. Ma alustasin arhitektuuriõpinguid Venezuelas. Õppisime palju päris formaalseid asju ilma igasuguse kontseptuaalse taustata, a la kuhu panna tualetid. Holgeriga me kohtusime Londonis. Mina tegin diplomitöö Jeffrey Kipnise juures, täiesti kunstikauge, protsessibaasilise ja teoreetilise töö. Holger õppis algul Saksamaal, kust pärinevad ka ta head tehnilised teadmised, ning hiljem East Londoni ülikoolis. Ta on rohkem huvitatud fenomenoloogiast, kogemuste põhisest arhitektuurist ja märksa enam maa peal kui mina. Sageli oleme me Holgeriga küll ühel meelel projekti tulemuse suhtes, kuid oleme eriarvamusel selleni jõudmise viisis.
Kuid te mõlemad olete huvitatud erilisest ruumist, mida te oma ehitistega loote?
Eva: Mina ei mõtle sellele kunagi enne, Holger uurib rohkem reaalset olukorda, ruumi, muutuvaid vaateid.
Holger: Oleme arvamusel, et projekti õhustik tekib kontseptuaalsest selgusest, ja oleme üsna ratsionaalsed. See on midagi, mis tekib pärast. Meie eesmärk on arendada ideed töötavaks ehitiseks.
Kuidas te suhtute Peter Eisenmani ruumi “voltimisse” ja diagrammi arhitektuuri? On teie projektid seotud rohkem abstraktsete või reaalsete konstruktsioonidega?
Holger: Me tahame oma projektid üsna kiiresti tegelikku maailma tuua ja mõtleme, kuidas need on tajutavad ehitistena. Püüame projekti läbiva koherentsuse poole. Siinkohal lõpeb meie suhe Eisenmani graafiliste konstruktsioonidega.
Eva: Eisenman ehitab diagramme, ta arendab need keeruka disainini, mida ilmselt keegi teine ei tee. Diagrammid transformeeruvad üksüheselt ruumi, kuid ehitistena on need puudulikud. Me püüame ilusate diagrammide üksüheselt realiseerimisest hoiduda. Arhitektina pead sa muutma projekti tegelikkuseks. Ehitamine on midagi muud, kui sul on kindel eelarve, nagu näiteks meie hõbesepa projekti puhul – ainult 12 500 naela. Kui sa tahad teha midagi üsna eksperimentaalset, ei saa sa kinni jääda diagrammidesse, vaid need tuleb muuta materiaalseks konstruktsiooniks, viisil nagu ka tellija soovib.
Holger: Sellist tüüpi ainult diagrammide tegijad on postmodernistid, kes näevad asju kui millegi muu, kas või näiteks liikumise-voolamise või mingi filosoofia tähistajaid, mitte reaalsete, vaid mõtteliste konstruktsioonide tähistajaid.
Teie ideed on üsna jõulised, kuidas te tellijale oma taotlused selgeks teete?
Eva: Meil on olnud väga head tellijad: noored, kunstnikud, fotograafid, loomingulised inimesed. Näiteks võib tuua ühe arhitektuuribüroo ümberehituse, mida me lahendame suuremõõtmelise mööbliga: 20 m pikkuse pingiga jms. Nad palkasid meid, et me tooksime nende eripärasesse maailma midagi uut ja inspireerivat. Teist projekti teeme jällegi fotograafile ja videokunstnikule. Meil vedas, et meie esimene ehitatud projekt, büroo välisuks noorele 27aastasele tellijale, andis meile võimaluse eksperimendiks volditud klaasseinaga.
Holger: Me oleme huvitatud inimeste ruumikogemuste muutmisest.
Eva: Hõbesepa stuudio, meie kõige enam auhinnatud töö, kujunes välja heast koostööst tellijaga. Ta on ise skulptor ja töötab ainult metallidega, kasutades vana jaapani tehnikat mokume, mis seisneb eri metallide kihtide töötlemises neid tagudes, mille läbi muutub vorm ja jõu tugevusest sõltuvalt saab mõjutada eri metallikihte. Tulemus on hämmastavalt ilus ja kaootiline. Ta oli väga õnnelik, kui me pakkusime tema stuudioks välja just metallrestidest konstruktsiooni. Ehkki ta ei kasuta mitte kunagi nurgelisi vorme, pidas ta meie lahendust heaks taustaks oma töödele. Projekteerisime stuudio kõrgesse ruumi keerduva lindina jätkuvad platvormid, kus iga uut tasapinda võib kasutada erinevalt.
Holger: Ta saab kasutada seda metallkonstruktsiooni kui galeriid, mida mööda ka külalised saavad liikuda.
Kas te püüate luua kompleksset ja paljutähenduslikku ruumi ja seeläbi avada uksi uutele mõtteviisidele?
Eva: On väga palju arhitekte, kes on ainult disainerid või lausa dekoraatorid. Viimased ei erine arhitektidest mitte töö mastaabi poolest, vaid lähenemise viisi ja taotluste poolest. Arhitekt peab olema võimeline kaasaegset kultuuri tootma, sellele midagi lisama. Meie arvates on suhtlemine klientidega kõige parem viis seda teha, sest see annab võimaluse arendada ja vormida inimeste ruumitaju. Meie soov on pakkuda ettekirjutamata funktsioonidega ruume, mille kasutamine tõesti sõltub inimestest endist, aga asetab nad olukorda, kus nad peavad uuesti mõtlema, kuidas ruumi paremini ja huvitavamalt kasutada.
Holger: Meile meeldib erinevate kogemustega mängida.
Eva: Kuid me ei kasuta oma tellijaid laborihiirtena, vaid pigem tajume oma tööd uue generatsiooni ülesandena uurida varasemaid kogemusi ja mõtelda sellest, kuidas saaks asjad olla teisiti.
Holger: Me loome väga erinevaid ja spetsiifilisi olukordi, gradatsioone ruumis. Sellest tekibki arhitektuur. Meie töö on luua uut tüüpi suhteid inimeste ja kohtade vahel, mitte ainult uut vormi ja keskkonda. See on paljude teistsuguste suhete tekitamine ja vanade ümbertegemine ning me tahame näidata, mida arhitektuur ja ruum suudavad pakkuda. Sellest tuleneb meie huvi teha reaalseid asju, mitte ainult sõnu või diagramme.
Kuidas luua neidsamu kvaliteete suuremas skaalas, näiteks urbanistlikus projektis? Planeerimine on mõneti abstraktne ja üldistatud tegevus. Missuguseid andmeid te kasutate analüüsiks?
Holger: Oleme huvitatud kvaliteetidest, mida andmete analüüsimine üksi ei anna. Pigem me kasutame oma pead.
Me ei arva, et andmetest tulenev loogika oleks alati õige. Topograafia toimib samuti inimeste liikumise juhtimisel ja liikumise planeerimine ei pea tulenema statistikast. Arhitekti asi on luua valikuvõimalusi ja seda saab teha ainult mõistusega, mitte statistikaga.
Eva: See püüd koherentsuse poole vastandub kollaaþile, lihtsalt asjade kokkupanemisele. Projektile saab läheneda terviklikul viisil, leida lahendused nii fassaadile, konstruktsioonile kui liikumisele. See ongi parameetriline disain – kõik on ühendatav omavaheliste suhete võrku. Ma arvan, et meile olulised kvaliteedid on üleviidavad linnamastaapi, kuna planeering on nendesamade inimeste jaoks.
Kõige olulisem ongi viis, kuidas seda teha. Kas te töötate rohkem makettide, arvuti või paberiga?
Eva: Alustame diagrammidest ja joonistamisest, mõtlemisest ja siis töötame edasi pindade ja mudelitega. Maketiga töötades oled sa samal ajal teadlik nii lõikest, plaanist, vaatest kui ka mahust ja mudelit muutes sa muudad kõike korraga.
Holger: Kuid meil läheb palju aega idee selguse saavutamiseks ja skeemide tegemiseks. Meil ei ole läbivat stiili, lahendused tulenevad meie töötehnikast.
Te rääkisite, et püüate olla järjepidevad nii idee kui detailide suhtes. Kas kõik on teie kontrolli all või ilmneb vahel ka midagi üllatavat?
Holger: Arvutiga töötades mitte eriti.
Eva: Ehitatavate objektide üle püüame saada kontrolli niipalju kui võimalik, me jätame väga vähe lahtiseks. Kuid suuremaskaalaliste projektide ja konkursside puhul mitte ning ehitis üllatabki vahel. Ookeanimuuseumi ja Mozarteumi me arendasime erinevalt. Viimase puhul töötasime põhiliselt 20 päeva ainult diagrammidega. Ookeanimuuseumiga aga töötasime viiekesi väga palju ja suhe ehitisega oli teistsugune. Kui näiteks anda novelli kangelasele piisavalt personaalsust ja kirjeldada teda väga hästi, jõuad sa punkti, kus tema isiksus hakkab kõnelema. Siis hakkad sa mõtlema rohkem sellele, mida ta nüüd teeks ja kuidas välja näeks. See muutub huvitavaks ning sa kaotad mõnes mõttes kontrolli. Päris kontrollimaniakid me ka ei ole.
Kas on midagi, mis teil triennaalil veel ütlemata jäi? Alati püüab keegi uusi nähtusi või trende nimetada, kuid arhitektuuri liigitamine vaid minimalismiks ja moodsalt voolavaks küberruumiks takistab nägemast palju muud, mis selle sees toimub.
Holger: Me oleme huvitatud reaalse ja kompleksse ruumi loomisest lihtsal-loomulikul viisil.
Eva: Ma tajun vahel neid voolavaid kurve ja arvuti renderdatud pindu kui manerismi ja dekoratsiooni, tihti ei ole need tehtud sisulistel põhjustel ega ehitamiseks, vaid dekoratsioonina, nagu postmodernistlikke kaunistusi. Vilen Künnapu nimetas seda küberbarokiks või ekspressionismiks, aga selline silt ei puuduta ei sisu ega ideid, vaid ainult väga pinnapealselt väljanägemist või trendi. Me ei ole nõus selliste siltidega. See ei aita mõista arhitektuuri sisu.
PLASMA stuudio
Asutatud 1999 Londonis
Eva Castro (1969, Argentina) Graduate Design Diploma Architectural Association School of Architecture London (AA)
Holger Kehne (1970, Saksamaa) MA, DipArch/RIBA University of East London
Tähtsamad auhinnad ja projektid:
GA Award 2002, Silversmith’s Workshopi eest, kaasvõitja Stuudio Liebeskind
Young Architect of the Year Award 2002 (Corus / Building Design)
Mozarteum Salzburgis, Austrias. Arhitektuurikonkurss 2002, 3. preemia
Saksamaa Ookeanimuuseum, Stralsund. Arhitektuurikonkurss 2002, 5. preemia
Transpordisõlm Brunico, Itaalia. Arhitektuurikonkurss 2001, äramärgitud töö
Hõbesepa stuudio, Muusiku kodu, Fotograafi stuudio jt projektid Londonis
Eva Castro ja Holger Kehne on õpetanud ja pidanud loenguid Londonis, Helsingis, Münsteris
Unit Masters Architectural Association School of Architecture London
Plasma stuudio on kutsutud osalema mitmetele näitustele Londonis, Münsteris, Berliinis.
Plasma stuudio töid on avaldanud Architectural Record, AIT, ZOO Magazine, Frame Magazine, Wall Paper, Bauwelt jne. Põhja- ja Baltimaade arhitektuuritriennaali kutsutud esineja. Tallinn 2002