18.04.2008, 00:00
Tallinna Kammerorkestri sünnipäevaparaad
Tallinna Kammerorkestri 15. sünnipäeva kontsert 3. aprillil
Tallinna Mustpeade majas.
Kavas olid klassikuteks kujunenud Elgari,
Britteni ja Schubert/Mahleri keelpilliorkestri kõlapaletti esitlevad
teosed. Sünnipäevakontserti juhatas orkestri lemmikdirigendi tiitli
pälvinud soomlane Juha Kangas. Teda tunneme eelkõige
Kesk-Pohjanmaa orkestri kujundajana, kuid ta on paar hooaega tagasi
peadirigendina ka Tallinna Kammerorkestriga tõsisemalt
koostööd teinud. Tänaseks tunnustatud orkester, mille puhul
tuuakse esile kammerorkestrile vajalikku omadust, et ka tagumise puldi
mängijad on solistlike võimetega ja ansamblitunnetus täiuslik,
kasvas välja dirigent Tõnu Kaljuste projektidest ajal, mil Kaljuste
vajas Eesti Filharmoonia Kammerkoori juurde instrumentaalkoosseisu Bachi ja
Pärdi suurvormide esitamiseks. Hiljem liitus koosseisuga professor
Jüri Gerretzi Tallinna Konservatooriumi üliõpilasorkestri
tuumik.
Aasta 1993 on orkestri ajaloos märgilise
tähtsusega, kuna just siis tõusis orkester palgalise
muusikakollektiivi staatusesse.
Tallinna Kammerorkester on ennast
aastate jooksul võimekana näidanud nii esiettekannete
väljatoojana kui ka klassika viimistletud esitlejana. Orkestri
mitmekülgsuses veendusid saalis ka sünnipäeva tähistavad
sõbrad-kuulajad. Kõlasid Elgari meisterlikult kirjutatud
Herefordi ümbruskonnast kannustatud muusikalised maastikud ja surma ilust
tõusvale meloodiale rajatud Schuberti kvartett “Tütarlaps ja
surm” Mahleri orkestratsioonis, täis romantismi surmaihalust, mis
siiski pöördus elujanuks ja seda klassikaliselt selges
keelpillifaktuuris.
Kontserdi kõrghetkeks kujunes Benjamin
Britteni Arthur Rimbaud’ sürrealistlikele luuletustele kirjutatud
teos “Les Illuminations”. Teos, mis valmis 1939. aastal ja milles
helilooja avaldas arvamust tolleaegse Euroopa kohta. Teose üks
värvikamaid osi on kindlasti “Villes” (“Linnad”),
milles kuuleme Britteni nägemust New Yorgist, aga seda võiks
muidugi laiendada ükskõik millisele urbanistlikule keskkonnale.
Britteni teose esitamisel on küllaltki palju kasutatud soleeriva
häälena tenorit ja esimesena meenubki Ian Bostridge’i
interpretatsioon. Kindlasti tänu sopran Aile Asszonyi võimsale
ooperlikule häälele ja ülinaiselikule olemisele kerkisid teosest
esile teistsugused nurgad ja värvid. Enim jäid meelde jõulised
passaažid, kirglikkus, kalduvus hullumeelsusse. Teemadest tõusid esile
“Graatsiline paani poeg” ja “Kuninganna kroonimine
ennelõunases karmiinpunas”. Asszonyi omapärast
häält küllap kontserdipublik juba tunneb ning samamoodi on
tuttav lauljatari tehnilise võimekusega. Seekord lisandus siia veel ka
Britteni partiituuri detailitundlik omandamine, seal olid olemas nii
romantiliselt voogavad meloodiakaared kui õrnus. Eraldi
äramärkimist väärib täpsus solisti ja orkestri
ansamblitunnetuses.