Tartu 1947: nimed vorstinahal
Eesti Kirjandusmuuseumi vanemteaduri Eda Kalmre doktoridissertatsioon “Hirm ja võõraviha sõjajärgses Tartus. Pärimuslooline uurimus kannibalistlikest kuulujuttudest” ilmus äsja raamatuna. See keskendub sõjajärgsetel aastatel Tartu kesklinnas, Soola ja Turu tänava nurgal asunud varemetes peitunud tööstuskombinaadile, kus sinna meelitatud inimestest, eriti naistest ja lastest valmistati vorsti, sülti, seepi ja muud head-paremat. Aga Kalmre on uurinud ka vanemaid ja päris tänapäevaseid kuulujutte ning muistendeid.
Mulle tundub, et kuulujutud on
rohkem naiste kui meeste žanr. On sel arvamusel tõepõhi all?
Olen kuulnud ettekannet, mis rääkis katsest, millega
uuriti, kuidas kuulujutt levib. Jutt rääkis aidsi levimisest, ka
tuntud lausest “Tere tulemast aidsi klubisse!”, mille pahaaimamatu
nakatatu hommikul ärgates oma vannitoa peeglile kirjutatuna leiab. Seda
võtsid küll naised oma hingele lähemale ja olid
põhiliseks levitajate kontingendiks.
Aga ma arvan, et teatud teemad
on levinumad meeste hulgas. Minu uurimus igatahes vahet meeste ja naiste
suhtumises ei tuvastanud. Võib-olla seetõttu, et tegu oli
ajaloolise teemaga ja nendele on mehed üsna altid.
Ühest küljest on olemas tõestisündinud lood,
mida edasi rääkida. Teisest küljest anekdoodid ja muinasjutud,
mida ükski kuulaja tõsiselt võtma ei pea. Miks on inimestele
üldse vaja vahepealset žanrit nagu kuulujutt, milles vale ja tõde
tavaliselt suureks sasipuntraks saavad?
Kuulujutt on
informatsiooni aseaine, kollektiivne uskumus. Kui ametlikku infot
jääb väheks, siis nad tekivadki. Inimesed vajavad selgust, nad
tahavad olukorda kontrollida.
Teie
raamatus on kirjas, et kuulujutud on üldse omased segastele
aegadele, sealhulgas ka Eesti nn uuele ärkamisajale 15–20 aasta
eest. Siis ei olnud ju infost puudust.
Võib-olla oli siis
infot liiga palju. Tänapäeval ongi üks muistendite ja
kuulujuttude oluline levitaja meedia. Lehtedes ammendatakse tihtipeale need
teemad, millest rahvajutud tekkida võiksid.
Mulle meenub taas
üks ettekanne Hollandi uurijalt. Hollandis nagu mitmel muulgi maal on
musta- ja valgenahaliste tasakaal paigast ära ja siis tekivad kuulujutud
usaldamatuse pinnal. Ettekanne oli ühest vägistamisloost –
kuidas keegi must oli väidetavalt vägistanud valge tüdruku.
Selles näidati, kuidas esialgu Hollandis, siis terves Euroopas kasutasid
ajalehed seda juttu ja mis ajal see välja toodi. Lugu laienes meedias
täpselt nagu suulise jutustamistraditsiooni aegadel.
Need lood
kipuvadki varieeruma, eriti kui neid tõlgitakse ja nii ühest
kultuurist teise viiakse. Eestis uuris esimesena konkreetse kuulujutu
levimist ajakirjanduse kaudu Walter Anderson. See levis 1921. aastal, sisuks
planeet Marsi kokkupõrkamine Maaga, mis kohe aset pidi leidma.
Kas võib tõmmata mingeid
põhimõttelisi piirjooni nende inimeste vahele, kes usuvad
kuulujutte, ja nende, kes ei usu? Kas esimesed on üldse religioossema
maailmavaatega?
Ei või, kuigi seda on püütud
teha. Mõned uurijad on väitnud, et see sõltub
haridustasemest. Aga tegelikult neid piire ei ole. Ka sellist paralleeli ei saa
tõmmata, et usklik inimene usuks ka kõiki kuulujutte. Need 32
inimest, kellega mina vestlesin, olid väga erinevad inimesed – nii
need, kes vorstivabriku olemasolu uskusid, kui vastuvaidlejad.
Järsku usuvad vanad inimesed rohkem kuulujutt e
kui noore
d?
Ei usu. Noortel on oma repertuaar, vanadel oma.
Millised on praegu tüüpilisemad noorte ja
vanade jutud?
Üks viimaseid noorte omi, mis minuni
jõudis, on hoiatusjutud ööklubidest – hoiatusjutud
levivad üldse paremini ja lähevad inimestele rohkem korda –, et
tüdrukutele pannakse seal joogiklaasi mingit uimastavat ainet. Ka need
lood on ju meediasse jõudnud.
Mul on praegu käes 23aastase
Tartu üliõpilase kirjapandud lugu, kes kuulis
kaheksandas-üheksandas klassis, et poistekamp pani ühe tema tuttava
õlleklaasi sisse silmatilku. Mille peale tüdruk ära kukkus ja
hommikul midagi ei mäletanud. Sama võtet kasutavat prostituudid
Soome turistide kallal – uimastavad ja röövivad paljaks.
No mina ei tea, kas silmatilgad õlle sees tõesti niimoodi
toimivad.
Vanade kohta tooksin näite 1990ndate algusest. Siis tuli
turule hästi palju uusi tooteid, mis tekitasid umbusku nii vanades kui
noortes. Näiteks mikrolaineahjud, millega inimesed ei osanud midagi
mõistlikku peale hakata. Üks tädi pesnud oma kassi ja
kuivatanud teda siis mikrolaineahjus. Pantene šampooni ja palsami kohta
levisid jutud, et need võtavad juuksed lahti. Ma ise kuulsin poes juttu,
kuidas inimene läks Türgist toodud trikoos Pirital ujuma ja trikoo
sulas vees ära, nõnda et inimene jäi täiesti paljaks.
Need jutud tekivad paljude uute kaupadega seoses, aga ka kaovad kiiresti, kui
inimesed uute toodetega ära harjuvad.
Kui
palju inimesi pöördus seoses Tartu inimvorstivabrikuga teie poole
mitte kui folkloori koguja poole, vaid nõudes ajaloolise tõe
jaluleseadmist?
Inimesi irriteerisid sõna võtma
kaks Alo Lõhmuse vorstivabrikuteemalist artiklit Tartu Postimehes 2001.
aastal. Nende juures ilmusid ka minu kommentaarid. Minu juurde tulidki
esmajoones need, kes nõudsid tõe jaluleseadmist – vabrik
oli olemas. Aga ka need, kes olid arvamusel, et vabrikut ei saanud olla –
vähemalt sellisel kujul ja selles kohas –, tahtsid samuti oma
tõde jalule seada. Uskujaid ja mitteuskujaid oli umbes pooleks.
Tänu Lõhmuse artiklitele sain kätte
“värske” uurimisallika, sain juttu kuulda otse elavast
esitusest koos selle juurde kuuluvate mälestuste ja üldise
kontekstiga.
Miks see vabrik just Tartus pidi
asuma?
Meie arhiivis on näiteid kõikide suuremate
linnade kohta. Juttude järgi olnud vorstivabrikud ka Tallinnas, Rakveres,
Pärnus. Aga neis juttudes ei viidata kohale nii konkreetselt.
Mõne informandi väitel hakkaski see jutt levima Tallinnast ja
jõudis alles hiljem Tartusse.
Kindlasti oli väga oluline turu
olemasolu Tartus varemete läheduses, kus inimlihaga kaubitsejad oma
toodangut müüsid. Turg oli linna keskpunkt, paik, kus toimisid veel
vanad reeglid. Turul käisid kõik – talupidajad, eestlastest
linnaelanikud, vene sõjaväelased, KGB-lased, kotipoisid. Turg oli
nii ajaleheks kui tööbörsiks. Tartus on praegugi väga tugev
turutraditsioon.
Midagi seal varemetes ju pidi
olema? Teie raamatust ilmneb, et elas tõesti sellise nimega
piimanaine, kes väidetavalt haavatuna vorstitegijate käest
pääses. Ka koht ning isegi vabriku avastamise aeg – veebruari
lõpp 1947 – on üsna kindlalt paigas. Kas oli midagi, mida
kordasid nii uskujad kui mitteuskujad?
Korduski see koht. Kuna
aga linn on praegu hoopis teistsugune, ei saa seda enam täpselt
määrata – kas ta oli Turu tänavast Statoili pool
või üle t& amp;
a uml;nava. Kordusid ka konkreetse paiga varemete ning üldise Tartu
väljanägemise kirjeldused. Kindlasti kirjeldati Kivisilla
õhkulaskmist.
Kas te püüdsite
vorstivabrikusse uskujatega väidelda? Minu jaoks on selles loos väga
palju ebaloogilist. Vorsti on ju üsna keeruline valmistada, sinna kulub
veel mitmesuguseid muid komponente ja maitseaineid. Lihtsam olnuks inimesed
lihtsalt ära praadida.
Ei püüdnud. Ma
respekteerisin kõigi õigust rääkida seda, mida nad
tahtsid. Minu kui folkloristi ülesanne ei olnud tõde välja
uurida, vaid teada saada, kuidas inimesed seda aega ja lugu kujutavad.
Kindlasti ringles sel ajal veel huvitavaid
kuulujutte. Jaan Roosi päevikud pakuvad neid hulgi. Kas teie informantide
jutus kordus veel mõni motiiv?
Mõned süžeed
kordusid ja need esinevad ka Roosi raamatutes. Ilmselt olid nad nii
iseloomulikud oma ajale, et inimesed neid seni mäletavad.
Üks
tüüplugu on õnnelikust pääsemisest
röövijate käest. Kotipoisid röövivad inimese
tänaval paljaks, ka kõik riided võetakse ära. Kui ta
palub, et talle ometi midagi selga antaks, visatakse talle vana sinel. Koju
jõudes avastab inimene selle taskust aga hulga raha ja
väärtasju.
Kuidas need jutud teile
endale mõjusid, kuivõrd kaasa kiskusid?
Kiskusid
küll. Jutustajaga kaasaminek on uurija jaoks vahel paratamatu.
Kaotasin enda just nagu ära, kuna tegelesin nii palju selle
hirmsa ja põneva ajaga. Kulutasin palju aega näiteks fotode
otsimisele. Pärast ühe eriti vankumatu tõe esiletooja
intervjueerimist olin päris läbi. Ta rääkis ka
küüditamise eest põgenemisest, lahinguväljal laipade
nägemisest jms. Vorstivabriku lugu on ju ainult üks paljudest
tolle aja õudustest.
Niivõrd ma siiski kaasa ei
läinud, et endal oleks õhtuses Tartus liikudes hirm hakanud.
Ma ise mäletan ühte huvitavat kuulujuttu
sellest, et kui parvlaev Estonia põhja läks, siis istunud Urmas
Alender laeva korstna otsas ja laulnud nii kaua, kuni vee alla
vajus.
See oli tolleaegne tüüpjutt, mille tagamaid
isegi uurisin. Minu meelest jõudsin välja selleni, et kusagil
päevalehes mõtles keegi selle õllekruusi kõrval
välja. Igatahes algas see ajakirjandusest. Muidugi on sellelgi varasem
eeskuju – mäletate ju Titanicu orkestrit, kes umbes samuti
käitus.
Kuidas te üldse kuulujuttude
uurijaks sattusite?
Tänapäeva folklooriga olen tegelnud
1990. aastate algusest. Selle juurde tõi mind üks hämmastav
tolleaegne kuulujutt Afganistani sõjas imepäraselt
pääsenud eestlasest sõdurist, kes oli väeosa kokk. Ta
viis toidujäätmeid kõrbesse, kus üks madu neid
söömas käis. Ühel päeval keris madu ennast ümber
poisi ja hoidis teda kinni. Kui sõdur tagasi väeossa jõudis,
nägi ta, et vahepeal on seal kõik hävitatud ja tapetud. Meie
muuseumi helitehnik oli seda lugu kuulnud Kukerpillide Tõnis
Kõrvitsalt.
Kas te olete ise Tartust
pärit?
20 kilomeetrit Tartust.
Tõenäoliselt olite vorstivabrikust
varemgi kuulnud.
Kui minu lapsepõlves räägiti
minevikust, sõjajärgsest ajast, siis ei saadud sellest kuidagi
mööda. Minu ema usub ka, et vabrik oli olemas.
Selles loos on omap&
auml;rane, et kurjad inimesed mitte ainult et tapavad teisi, vaid sunnivad ka
pahaaimamatuid tapetutest tehtud tooteid sööma.
Panin tähele, et söömise ja toidu teema oli
sõjajärgsest ajast jutustamisel inimestel väga-väga
oluline, olenemata minu küsimustest. Keegi ei väitnud, et oli sel
ajal näljas. Saadi hakkama, aga kui palju selleks vaeva nähti, on
kõikidel tänaseni meeles.
Usaldamatus toidu vastu on
igipõline kuulujutu teema, mis pärineb ilmselt sellest ajast, kui
inimesed ei valmistanud enam seda, mida sõid, kodusel moel oma
köögis. Siis hakati rääkima kõikvõimalikke
“söögiisujutte”, kus toidu seest võis leida mida
iganes. Juba Jakob Hurda rahvaluulekogus leidub lugusid kõrtsinaistest,
kes müüdava õlle sisse pissivad.
Tartu turg oli
pärast sõda külluslik, seal müüdi kallist vorsti,
sülti, pirukaid. Poes polnud samal ajal midagi peale kaardileiva. See
tekitas umbusku pakutava külluse suhtes. Mitmed informandid ütlesid,
et oleksid küll turult vorsti ostnud – aga ei julgenud.
Tänu Jaan Roosile on selle jutu edasine areng dokumenteeritud. 1953.
aastal kirjutab ta uuesti Tartu vorstivabrikust, lisades uue liinina, et seal
kogutakse ohvritelt ka verd. Veri läheb Moskva kõrgematele
ametnikele sissepumpamiseks ning Korea sõja ohvritele.
Kuivõrd oluline on neis lugudes see, et
vorstivalmistajad on mitte-eestlased?
Alati seda ei
rõhutata, eriti lastejuttudes. Kuigi üldiselt on ikka tegu mustade,
tõmmude meestega. Roosil on vorstivabriku pidajate rahvuslik koosseis
erinev samaaegsest KGB dokumendist, mis on ka mu raamatu lisas. Esimesel kaks
venelast, kaks juuti ja kaks Venemaa eestlast. Teisel juut, mustlane ja
eestlane.
Üks teie jutustaja loob
kõhklematult seose inimlihast vorsti tegemise ja tänapäeval
samas kandis asuva McDonald’si kiirsöögikoha
vahel.
See on tänapäeva hirm kõige
võõrapärase, sealhulgas toidu ees – vorstivabriku loo
loogiline jätk. Mõlemad näitavad ju kogukonna kultuurilist
konservatiivsust.
Tööstuslik
inimvorsti tootmine vajas palju toorainet. Kui palju on andmeid päriselt
kadunud inimestest, nii-öelda nimedest vorstinahal?
Tegelikult ei pakutud mulle ühtegi nime. Andmeid paari kadunud lapse
kohta leidsin 1947. aasta Postimehest.
Tänapäeval kaob ka inimesi. Miks enam ei arvata, et neist
vorsti tehakse?
Sellele, et tänapäeval läheb
hoopis rohkem inimesi kaduma, juhtisid tähelepanu ka minu
küsiteldavad.
Tartu linn näeb palju
vaeva, et turiste meelitada. Vorstivabrik oleks ju tore
šokiturismiatraktsioon, seda enam, et vastav kvartal pole praegu kuigi
atraktiivne. Inimkehamulaažid konksude otsas rippumas, verised põrandad,
giidideks võiksid olla tõmmud
lihunikutüübid...
Oh, ei! See pole midagi kerget ega
lõbustavat, kuigi selle loo edasirääkimisel võis olla
ka kerge kollase ajakirjanduse uudise edasirääkimise funktsioon.
Paljudele inimestele on see aeg nagu paine. Piirdugem KGB kongidega hallis
majas.
See teema läheb ühiskonnas kogu
aeg edasi. Lugesin just Jaan Kaplinski teosest “Seesama
jõgi” arutlust “hallis majas” asunud hakklihamasina
kohta, millest inimesed läbi lastud, enne kui nad metsa alla maha
maeti.