Tartu kunst uue aastasaja algul
See on selline näitus, kus tark žürii kokkukantud kunstist valiku teeb ja
kujundaja selle kõik siis harmoonilisse tervikusse sulatab. See on teooria,
tegelikult lõi kujundaja Jaan Punga näitusesaalides paraja visuaalse segaduse,
arvestades kujunduses eelkõige koloriidist tingitud nõudeid. Ideoloogilist
segadust oleks rangema valiku korral saanud vähem.
Tõnis Paberiti
plekk-kühvlitel eksponeeritud “negatiivsete” savielevantide sari töötas,
vaatamata totrale tarbekunsti sees eksponeerimisele (Monumentaalgaleriis).
Ümbritsevale ortodokssele tarbekunstile (välja arvatud Erika Pedaku
polügraafiline autodafee oma loominguga) mõjus ta aga laastavalt. Paberiti
viimaste aastate kontseptuaalselt täpsed ready-made’id (eelmisel aastal näiteks
jõledad brežnevipruunid polüesterkapid) on Tartule ilmselgelt liiga järsud.
Ootuspärasem oli Ahti Seppeti “Mateeria ja mälu”, installatsioon, mis läbi
hasiorlike loomakolpade ja orgaanikat imiteeriva paber-plastikust hallolluse
barokselt teatraalseks kiskus.
Üldnäituse vorm soosib juba ette
traditsioonilisemaid kunstiliike ja nii domineerib näitusel tahvelmaal.
Igasuguste sotsioloogiliste ja kunstipoliitiliste järelduste tegemiseks on
üldnäitused, kui neid pikemalt jälgida, päris õige koht.
Noori
on?
Tartuga kaasnev igavene hala, et noori ei ole, peaks viimaste aastate
arenguid silmas pidades olema lõppenud: ülikoolist ja kunstikoolist tuleb igal
kevadel kõrgvormi klopitud noori, iseasi, mis neist meie karmis kapitalistlikus
reaalsuses mõne aastaga järele jääb. Turg (õigemini selle puudumine) lükkab
(eriti Tartus) kujutavale kunstile truuks jäänud kunstnikke tubaste
biidermeierlike lahendusteni. Müügikraami suur protsent näitusel toob Tartu
põhiprobleemi välja: kõrgkunstil puudub tarbija/ostja ja kunstnik läheb
ellujäämise nimel kompromissidele.
Näituse positiivsema poole pealt jäi
meelde Külli Suitso, kelle suureformaadilise “Kollase” spaatliga maalitud
colour-field ja sellele sekundeeriv roosa-roheline maaliline tsoon värskendas
kõrval eksponeeritud Maris Palgi “Palgi Tõnu” veidi väsinud ja rabedat
maalimateeriat. Eda Lõhmuse lageraidega “Puu” jätkas eelmisel aastal leitud
suhet monumentaalse loodusekujutusega, sekundeerides tema kieferlikult
monokroomsetele panoraamidele. Sirje Protsin on üritanud aastaid siduda
abstraheeritud, reaalset kujundit vaba pintslilöögiga – tulemuseks siiani vaid
maneerlikud kompositsioonid. Protsini selle näituse “7 ööd ja ...” on
harvanähtava jõu ja moodsa hooletusega maalitud värvipalang. Jane Liivi
“Apelsinide ööd” oleks tahtnud testida sealsamas kõrval – samasugune ühe
valanguga sooritus, mille värviintensiivsusel ja avatud emotsioonil puhtam kõla
kui “komponeeritud” piltidel.
Priit Pajos, kes 1998. a hiilgavalt,
arvestatava meediakäraga Tartu ülikooli maalieriala lõpetas, oleks otsekui
klooninud teemasid Kaarel Vullalt. Mõlema kunstniku 2001. aasta Vaala näitused
räägivad veidrast süvenemisest trendile mittealluvatesse mütoloogilistesse
maailmadesse. Töödest kiirgab meie ajale ebatavalist intensiivsust, mis on
saavutatud täiesti tavaliste klassikalise maalikooli vahenditega, ilma eriliste
tehniliste nippideta. Pajose “Kolmnurga” päikesevarjutuse-taolises summutatud
valguses maalitud maagilise realismina liigitatav stseen kahe kentauriga lubab
vaatajal minakangelasena pilti siseneda.
Tartu hüperrealism?
Ilmar
Kruusamäe “Vanamehe” mitmemeetrine Andrus Kasemaa portree seirab oma
hüpnotiseeriva pilguga, samas mingist hüperrealistlikust pöördest Tartu
nooremas kunstis rääkida ei saa. Evelyn Müürsepp, kes mõned aastad tagasi
hüperrealismile ja kalgile nägemisele oma loomingus kohati kõige lähemal oli,
astub nüüd oma mööblikilbile maalitud dekoratiivse raamistuse saanud töös
“Hilda näitab” sammu kodukaunistuskunsti suunas. Silja Salmistu “VVV” on
seekord maalitud puhastatud, valge-beežikas koloriidis ja hüperrealismile
lähenevas maneeris, aguliromantikast pole suurt midagi järel.
“Kursi”
domineerimine Tartu näitustel on Peeter Alliku distantseerumisega rühmitusest
hetkel peatatud. Albert Gulki akvarellid “Plasma lõhn” ja “Vaimne lõuna”
püsivad kindlalt valitud kursil, Priit Pangsepp lihtsustab ja minimaliseerib.
Viimastel aastatel Kursi egiidi all esinenud Imat Suumani magusavõitu “Punetav
õhtu” meenutab oma fotolikus korrektsuses eelmise sajandivahetuse müügikunsti.
Meiu Mündi “Mõrsja” on samm tagasi tema “Tartu!Maal!-il” eksponeeritud sünkjalt
maalitud sürreaalsetest riietest ja veel enam tema radikaalsest 1999. a
lõputööst.
Tartu Kultuurkapitali Vabbe preemia sai Tartu grand old lady
Valve Janov, kelle kollaažid “Kuu naised” ja “Ekraan” räägivad jätkuvast
kõrgvormist.
Lisaks anti välja veel Wilde pubi ja Ettevõtlike Daamide
Assotsiatsiooni preemiad. On hea, et erakapital preemiaid välja annab. Kui seda
tehakse aga Tartu kesksemas non-profit kunstisaalis, mida pealegi majandab
Kunstnike Liit, siis ei tohiks valik nii nõrkadele töödele
langeda.