“Vombat”
Autor Andrus
Kivirähk. Lavastaja Merle Karusoo. Mängivad Ita Ever, Jaan Rekkor,
Viire Valdma, Tõnu Oja, Kaie Mihkelson jt.
Esietendus 29.
märtsil Draamateatris.
“Mängud tagahoovis ehk
Because”
Autor Edna Mazja. Lavastaja Viktor Rõžakov (Moskva).
Mängivad Alina Karmazina, Märt Avandi, Kristo Viiding, Lauri Lagle,
Mihkel Kabel.
Esietendus 5. aprillil Heliose kinos.
Eesti
elulugude koguja ja rahva mälu arhivaar Merle Karusoo tellis menukirjanik
Andrus Kivirähult teksti, kus minevik ei mängiks rolli, kus see, mis
kunagi juhtus, ei segaks inimesi siin ja praegu. Miski, mis vastanduks seega
kõigiti Karusoo enda teatritee tähtsamatele verstapostidele ja
veendumustele. Niisiis – modernselt valget (mõistagi valge
mööbliga) mitmetasandilist funkvillat järeleaimaval laval on
moodne perekond – koomiksikirjanikust tüsedusele kalduv ja
kõhtu sügav isa (Jaan Rekkor), Tolkieni-fänn ja haldjakeelt
valdav poeg (Uku Uusberg) ja pidevalt lennus olev moemaja omanikust ema (Viire
Valdma). Ning hommikusöögiks praevorsti pakkuv vanaema (Ita Ever),
kes “ei mäleta midagi”.
Rutiini murrab sisse kauge
sugulane (Kaie Mihkelson), kes suguvõsa elulugude kirjapanemisest ning
“tõe jalule seadmisest” on teinud oma puusliku. Tema
mõistmine ning talle kaasa tundmine on muudetud eriti keeruliseks, sest
vähe sellest, et ta end minevikus tuhnides hästi tunneb, heidab ta
teistele sama soovi puudumist ka häälekalt ette.
Tundub,
et Karusoo on lavastajana vastukaaluks üritanud rõhutada
üksildust ja vaikset nukrust, mida selline eduühiskonna
ela-üks-päev-korraga mudelperekond endas kannab. Ema pole kunagi
kodus, isa on just siis sõpradega joomingul, kui ema pikalt
komandeeringult saabub; just siis, kui poeg tahaks midagi tähtsat arutada,
on välisuks naksti! kinni kukkunud. Katkemise piiril olevaid suhteid seob
paradoksaalselt just too “mitte midagi mäletav” vanaema ning
salapärane vorsti mitte armastav vombat sauna eesruumis.
Tõusikust naabrimees (hiilgavas vormis Tõnu Oja), kes sarmikat
perenaist piilumas käib, osutub kokkuvõttes ikka küllaltki
säratu tüki päästerõngaks. Viis, kuidas ta
mängib tõupuhta (enda arvates isegi tõuparandatud ehk
balti-saksa paruni geenidega) eestlase õudusunenäkku sattumise ehk
oma päritolust kogu tõe teadasaamise järel välja maailma
kokkukukkumise, ajapikku omandatud kultuurikihtide momentaanse kadumise ja
pimestava püha viha, väärib kõigiti neid tagumikutunde
kriuksuval, kuid siiski punase sametiga kaetud pingil.
Rahvatükki à la “Eesti matus” sellest ei saa. Tekst
jookseb ladusalt nagu Kivirähul ikka, aga sügavusi ja kõrgusi
napib, kuidagi monotoonselt ja mugavalt on ühele poole saadud. Kuigi
ühest stseenist, kus pereisa lavastajast joomasõbrale teatri ja elu
erinevusi selgeks püüab teha – et tema ei usu lihtsalt sellist
teatrit, kus kahe tunni jooksul juhtub miljon asja, sest elus ei juhtu
harilikult midagi, elu lihtsalt on –, võib ehk ka konkreetse
tüki monotoonsusele õigustust otsida. Kuid joodik-lavastaja
vastuväites – et laval vaikivat inimest on igav vaadata –
leidub sama palju tõde.
*
Tõde selgitatakse ka
mänguväljakuks muundunud Heliose kinos, kus mängitakse maha
protsess, mille osalisteks alaealine neiu ning teda väidetavalt vastu
tahtmist seksuaalselt kuritarvitanud noormehed. Ümberkehastumistega
ohvrist süüdistajaks ja süüalustest kaitsjateks saadakse
kohmerdamata h
akkama. Alina Karmazina on tüdrukuna, kes vanemate poiste tähelepanu
pälvimiseks ja gruppi kas või peksukotina kuulumiseks peaaegu
kõigeks valmis, nõutukstegevalt veenev. Mängu juht, kaine
manipulaator, aimatava, kuid põhjendamisele mittekuuluva
psühholoogilise traumaga jõugu liider (Märt Avandi) ning tema
parimad sõbrad viivad mängu kriminaalsele tasandile. Aga kes on
süüdi? Kas neiu, kes ei oska karta, või noored härjad,
kellel napib elutarkust, et pidureid peale tõmmata?
Viktor
Rõžakovi lavastus on puhas, jahe ja täpselt timmitud, ka
vormiliselt põnev – mäng mängus võtte abil
tõuseb see üks ebaisikuline lugu filosoofiliseks üldistuseks
– see kõik võis juhtuda Iisraeli kibutsi asemel ka
nõukaaegses raudteeasulas, Annelinnas või Mustamäel, Sohos,
Chinatownis või Bronxis. Ebaõiglus on universaalne kategooria.
Lõpuks kõlab süüdistaja kokkuvõte
– et kes lõhkus mänguasja, on süüdi. Ometi
võib mõne teise loogika järgi süüdi olla ka
“mänguasja tootja” – lapse tähelepanuta jätnud
vanem, “mänguasja maaletooja” – kaksikmoraaliga
löödud ühiskond jne. Jah, mäng on läbi. Aga
mõnes mängus võib ju ka viiki jääda.