Lavastaja Kristjan Sarv.


Mängivad Rasmus Kaljujärv, Sergo Vares, Risto Kübar, Andres Mähar, Jaak Prints.

No-Teater.


See, et tuntud filmiloo saab suuremate kadudeta teatrilavale kohandada ja vaataja väikese välise abiga oma peas pildirida monteerima hakkab, tõestati “Hirvekütiga” samas teatris juba efektselt ära. “rambo” tõukub küll ilmselt suuremalt samanimelise filmi aluseks olnud David Morrelli romaanist – aga vahet pole, sest ega siin nii väga teksti ja stooriga ei tegeletagi.


Kõnealune lavastus annab kinnitust, et Kristjan Sarv astub Tiit Ojasoo jälgedes, mehine trupp on ikka heas füüsilises vormis ning mõnes stseenis oli ka psühholoogilist, täpselt märkitabavat peenmängu. (Rasmus Kaljujärve kehastatud šerif Teasle’i mitmekordne murdumine, Risto Kübara Rambo hirmuäratav vaikne monoloog.) Peab kiitma ka Jaak Printsi, kes tõi erinevates koomilis-grotesksetes rollides mitmel korral kastanid tulest välja.


Segased tunded saavad pisut selgemaks, kui võtame “rambot” kui postdramaatilist teatrit.


Luule Epner on seda kirjeldanud nii: “Domineerib seisund, mitte dramaatiline tegevus, etendaja kontakt vaatajaga reaalses ajas ja ruumis, mitte väljamõeldud lugu. See teater on rohkem kohalolek kui kujutamine, rohkem protsess kui lõpetatud teos, rohkem energiavoog kui infovahetus jne.”


Teisisõnu, vaatajal ei lasta niisama varjus passida, vaid ta tehakse oma aktiivsest olemasolust teadlikuks. (No-teatris on sedasorti eneseteadlikkust teatrisituatsioonist kultiveeritud muidugi juba esimesest manifestlavastusest alates.) Nii ka siin – politseinikeks riietatud näitlejad tervitavad publikut juba teatri fuajees ja suunavad kohtadele, maha istudes selgub, et sa oled justkui ühe Ameerika väikelinna elanik, kes peab võtma seisukoha tema ees avaneva jälitusaktsiooni suhtes, valima poole, langetama surmaotsuse. Kuid selline mäng publikuga nõuab jõulisemat orkestreerimist – kopterid pea kohal, prožektorituli silmas ja tossu kopsud täis – miks mitte, aga nende atribuutide abil jäi osalemise määr “rambos” pelgalt väliseks.


Postdramaatilise teatri lõpuniviimine leidis aga aset aplausi ajal – publikule seda kokkuleppelist rahuldust, et näitleja tema kutse peale kummardama tuleb, ei antud. Nägime hoopis otsepilti lava tagant.


2. “Poks”


Autor ja lavastaja Ott Aardam.


Mängivad Andres Oja, Martin Mill, Juss Haasma, Luule Komissarov.


Ugala teater.


“Poksi” peategelased on tavalised (keskmisest siiski paremal elujärjel perekondadest) poisid, sõbrad, kelle vabast ajast on suurema osa vallutanud arvutimängud. Ühel päeval saavad nad pargis vanaemalt koti röövinud tundmatult pätilt peksa ja otsustavad häbi omakohtuga maha pesta. Poksitrenn kooli kehkaõpsi juures ei näi piisava kiirusega neid tänavalahinguks ette valmistavat, liiga palju filosofeerib õpetaja Salu, selle asemel et valuvõtteid õpetada. Kärsitus ning õpetussõnade – kes jõudu kurjasti ära kasutab, on tegelikult nõrk – ignoreerimine viib poisid aina suuremasse tupikusse...


Lavakast otse Ugalasse maandunud näitlejad tunnevad end teismeliste rollides suhteliselt hästi, Aardami dialoogid on orgaanilised ja suupärased. Kusjuures pole hakatud parema pealeminemise nimel ekstra poppi ja noortepärast peksma. See on tõeliselt sümpaatne.


Tulemus – seda oli tunda. Pärast efektseid lõuatõmbamisi ja k&a uml;tekõverdusi ja poksielementide visuaalselt nauditavat koreograafiat tunneb iga teine makaron saalis, et liigutamine pole patt, topis olla on nõme, ja paneb end kuskile trenni kirja. Tüdrukud omakorda hakkavad spordipoisse kõrgemalt hindama kui vaid näpuosavaid läptopi-näppijaid, kes teda kätel kanda ei jaksa.


Kas maailmaparandamine just nii lihtne on, aga oluline samm dialoogi tekitavas noorteteatris on see ikka. Meil oli omal ajal telelavastus “Judopoisid”, päris väikestel on vägivallatu “Leiutajateküla Lotte”, teismelistel on nüüd “Poks”. Ja tubli on.


3. “Testosteroon”



Autor Andrzej Saramonowicz.


Lavastaja Enn Keerd. Mängivad Sepo Seeman, Raivo Rüütel, Ago Anderson jpt. Endla teater

Midagi nii piinlikult halba pole ma näinud aastaid. Olen end muidugi targu säästnud suvetuuridest ja roppudest rahvatükkidest, aga “Testosteroon” sobitus mu macho-lavastuste triosse sisukirjelduse järgi ideaalselt, sestap sai Pärnusse sõidetud. Asjata. Professionaalses mõttes on muidugi aeg-ajalt kasulik kontrollida, kus parasjagu jookseb halva ja päris halva piir ja millal halb on juba nii halb, et muutub omaette nähtuseks.


Sellegipoolest ei andnud kavalehele trükitud edujutt Poola “hittkomöödiast” rahu – kas saab siis sellist seksistlikku, hambutut komejanti äkki tõesti hoopis teises võtmes lavastada, või nappis Endla näitlejatel testosterooni? Milles asi? Milles peitus sama näitemängu põhjal tehtud filmi edu valem? Kirjutasin Poola kolleegile, teatrikriitik Joanna Derkaczewile ja sain vastuseks:

“Tere, Margit!


Tunnen sulle kaasa, et pidid seda saasta vaatama. Aga ma katsun selgitada, miks see lavastus 2002. aastal nii popiks osutus. Asi on selles, et tegu oli esimese mitte-päevapoliitilise sisuga komöödiaga Poolas ja see oli midagi enneolematut. Keegi ei vaevunud isegi kogu kupatusele misogüüniat, seksismi ja šovinismi ette heitma, sest tead, Montownia teatri trupp mängis seda kui paroodiat. Sel trupil on väga hea absurdihuumori tunnetus, nad keerasid vindi peale, pilkasid selle teksti ära.


“Testosterooni” filmiversioonis mängivad aga kohalikud staarnäitlejad, ja see on täielik saast.


Miks see nii palju publikut kogus? Sest primitiivsele huumorile jagub alati publikut. Veelgi hullem, sama autor on kirjutanud ka kaks n-ö naiste vastulauset – “Tiramisu” räägib naistest, kes töötavad reklaamibüroos ja käituvad nagu mehed, ja teine on film “Leedid” – mõlemad on idiootsed. Sooga seotud stereotüüpe on lihtsalt nii kerge sellises labases kastmes serveerida.”