Teener, Vürst ja Sass räägivad üksindusest
Mart Kivastik. "Teener". Lavastaja Raimo Pass. Osades Aarne Üksküla, Tõnu Oja, Aleksander Eelmaa. VAT-teatri etendus Rahvusraamatukogus.
"Teenri" žanrimääratlus kavalehel on "südantlõhestavalt surmigav näitemäng". Esimene vaatus halvas mõttes selle määratlusega tõepoolest haakub. Kolm ebamäärast meest tuterdavad laval, rütmita, intriigita, rääkides millestki. Võis arvata, et näitlejate mäng on lavastuse ainus "vaatamisväärsus". Teine vaatus võtab dramaatilisemaid toone.
Lavastus räägib üksindusest ja sünnipäevadest. Näeme kolme tundmatu mineviku ja olevikuga ja tulevikuta meest. Ka näidendi tegevus toimub väidetavalt peatunud ajas. Vaieldamatult suurepärased näitlejatööd ei suuda tegelaskujudele kaasa elama panna, nad jäävad märgilisteks, igaüks kehastama mingit inimloomuse omadust. Kuna ei saa küsida, kes need tegelased on, küsime, millised nad on.
Vürst (Aarne Üksküla) kardab magada. Ta kardab, et ei pruugi enam ärgata. Vürst on ennasttäis parasiit, selline viriseja ja kiuslik inimene, keda me kõik tunneme. Üksküla teeb meisterlikult täpse rolli: iga näoliigutus ja häälevärin on psühholoogiliselt põhjendatud. Vürsti minevikust räägitakse palju: ta oli kuulus ja on enda arvates igas raamatus sees. Palju rohkem vaatajad temast teada ei saa.
Teener (Aleksander Eelmaa) on liikuv, vitaalne, samal ajal kui teised tegelased staatiliselt istuvad või lamavad. Teener on üldnimetus meile tuttava inimese kohta, kes teeb kõik, et teistel hea oleks. Ta on allaheitlik, järeleandlik, sebib ühest toanurgast teise ning muutub tasapisi seniilseks. Kuid oi milline kõva mees on Teener alkoholiuimas! Ka see tegelane on hämar, teame vaid, et tal ei ole isa ja et kõikidel oma sünnipäevadel on ta olnud üksinda. Tema ainus sõber ja sünnipäevakülaline on väike ämblik. Võiks arvata, et Teenri elu on kolmest tegelasest kõige armetum, kes see ikka tahab päevast päeva Vürsti jalgu pesta ja sokke vahetada. Teener ise arvab, et tal on eluga vedanud. Lavastus tahab tõdeda teada-tuntud tõsiasja, et elu on täpselt nii ilus, kui inimene selle enda jaoks teeb.
Ka Sass (Tõnu Oja) on ilmselt kõikidel oma sünnipäevadel üksinda olnud. Sass on kolmikust kõige hämaram. Me ei tea üldse, kes ta on. Miks on ta Vürsti ja Teenriga koos? Teame, et ta loeb raamatut, milles Vürstist juttu ei ole. Sass on irooniline ja alatasa turris. Ja ta vihkab ämblikke.
Lavastuse võtmestseeniks on Teenri monoloog ühest oma lapsepõlve sünnipäevast. Siin tõuseb eriti teravalt esile näidendi ja lavastuse põhiteema – üksindus. Saab ka selgeks, miks tehti sääsest elevant, antud olukorras ämblikust sõber, perekonna liige. Üks toredamaid stseene etenduses oligi ämbliku tapmine – Sass tappis ja Teener nuttis. Sassi jaoks oli voodi all elav ämblik tunginud tema isiklikku ruumi, kuid Teener pidas just ämblikku oma tõeliseks sõbraks.
Saalis istudes taipad, et vaatamiseks ei pakuta mingit selge alguse ja lõpuga lineaarset lugu, vaid publikut lubatakse piiluda ebamäärase ajalõigu jooksul ühest lukuaugust sisse. See, mis toimus enne, pole meile teada ja see, mis järgneb, sarnaneb kindlasti suures osas juba nähtuga. Issanda loomaaed on rikkalik, kunagi ei või teada, millised liigid jäävad läbi lukuaugu piilumisel silma.
Kogu lavastusele on läbivalt iseloomulik kivastiklikult leebe huumor, nagu tuttav juba näiteks näidendist "Õnne, Leena!". Ei mingeid labasusi ega ka erilisi teravusi. Publik naerab peamiselt Vürsti porisemisi, Teenri lõbusat seniilsust ja Sassi kohatist irooniat.
Kindlasti ei armasta ma mustvalgelt selgeid näitemänge, kuid "Teenri" puhul on hämarus ja seletamatus lavastusele kahjuks. Tegelased on sama ebamäärased nagu tolmukübemed tühjade pildiraamide peal. Näitlejad on küll elavad ja huvitavad, kuid ei suuda luua lavastuses puuduvat energiat.