01.05.2009, 00:00
Toe Tag "'Kõik on formuleerimise küsimus"'
Eesti hiphopi jaankrossilik sünge oopus.
Toe Tag
“Kõik on formuleerimise küsimus”
(MFM)
See plaat võiks alata järgneva steitmendiga:
“Eesti rahvas, me näitame kohe, et kui me tahtnuks, siis
võinuksime teha teile viieaastase pausi järel veel ühe
absoluutselt täiusliku popalbumi. Aga selle asemel otsustasime hoopis, et
käige persse, me ei viitsi ja te ei meeldi meile ka, nii et me teeme teile
korraliku tünga.”
See ei tähenda, et
“Kõik on formuleerimise küsimus” oleks halb plaat. Otse
vastupidi. See on suurepärane album, mida mitmekordselt üle kuulates
jääb siiski painama üks valus küsimus: “mis olnuks,
kui...”
Mis olnuks kui Paul, Genka ja Revo armastanuks eesti
rahvast piisavalt, et mitte hulka briljantseid lugusid
“omapäraseks” ära keerata. Mitte tappa harmooniaid, muuta
meloodiaid, pikkida sisse haigeid eksperimente. Ma olen harjunud, et Chalice
teeb nii. Mul on kurb meel, kui Toe Tag teeb sama, teadlikult lõhkudes
sound’e, mis võinuksid olla popimad kui HU? “Film”.
“Kilekott” on parim ja nukraim keskkonnakaitseline
poplugu, mida ma kunagi olen kuulnud, lausa Bob Dylan-esque. Aga miks on vaja
kahe ja poole minuti järel pikkida sisse sarimõrvarite loetelu?
Et teha puust ja punaselt selgeks loo mõte? Töötab. Et
rikkuda ära killer hittlugu? Töötab veelgi paremini. Nagu nad
avaloos (enda üle?) ironiseerivad: “Et Kumu öö
trendsetters jagaks me matsu, lisame ka sellele loole natuke moodsat
jätsu.” Ja singliks kaheksaminutiline, kõige ebahitilikum
lugu “Palju õnne inimesed”?
Õnneks
kõige suhtes nad nii julmad pole. “Kolmas Eesti” on algusest
lõpuni “käed-õhus” tüüpi võimsa
bassiga superhitt, mida mängitakse igas klubis, ja “Geenimutatsioon
ja mõnuained” ei jää palju maha.
Ühtlasi
on “KOFK” 2009. aasta kõige kibestunum album. Teadvusvoolu
tase on võrreldes 2004. aasta “Legendaarsega” veelgi
tõusnud, aga samas muutunud veelgi negatiivsemaks. (Muide, ka see oli
peomusast hoolimata üsna süngete tekstidega.) Ent nüüd
saavad kõik oma jao: kurjad lapsed, korruptandid ning järjest ja
järjest tüüpiline eesti inimene. “Su poeg on nagu me
trikoloor keset Stenbocki. Sinine silm, must südametunnistus ja kannab
valget sokki.” Sami Lotilale meeldiks see plaat, kuigi tema rämps on
nagu Hitleri soigumine Genka nietzscheliku sõnamängu
kõrval.
Muusikaliselt: et Paul Oja on juba ammu hiphopi piire
ületav (kuri) geenius, ei peaks enam kedagi üllatama. Kui tahtmist
on, valitseb ta võrdse meisterlikkusega nii klubimussi
(“Asfaldiorjad”), metalit (“Pangaea”), triphopilikku
(“Tallinnast ära”) kui ka dub’i (“Kõik
teavad sinust kõike”). Vahel tekib ta positiivseid
party-sound’e kuulates muidugi mõte, et kas Toe Tagis võib
olla samasugune naaklemine, nagu Noel Gallagher kunagi väitis The Smithsi
kohta: et Marr kirjutas geniaalse kitarrikäigu “How Soon Is
Now” ja oli vihane, kui Morrissey sellele halava teksti peale laksis.
Ma austan “KOFKi” sügavalt, see on Eesti hiphopi
jaankrossilikult sünge dramaatiline oopus, aga kui ma tahan ennast
hästi tunda ja meelt lahutada, siis lükkaks masinasse 75% juhtudel
ikkagi kaurkenderliku “Legendaarse”.
8