Muusika on minu jaoks alati
pidu. Brasiilia muusika on muutunud, ka kogu maailmas otsustavad inimesed
pidevalt ümber, mis nad liikuma paneb. Aga minule on hea muusika alati
pidu südames ja peas.
Imetlen teie häält, mis
juba nooruses oli madal ja suitsune. Kas see on teie loomulik hääl,
või õpitud-harjutatud?
Ma ei ole kunagi
muusikaloenguid saanud, mind ei võetud vastu! Klaveriõpetajast
ema tutvustas mind lauluõpetajale, kes kuulas mu laulmist. Pärast
teist laulu otsustas ta, et ei taha mind õpetada, kuid käskis edasi
laulda – ta ei tahtnud mu häälematerjali muuta. Ei tea, mida ta
minus nägi, sest sel ajal ma laulsin väga kõrgelt, nagu noored
lauljad tihti, ma olin 15aastane... Ma õppisin ballidel, tantsupidudel,
olin teismelisena trubaduur.
Brasiilia kõige kuulsam
muusikastiil bossanoova sündis osalt imetlusest USA jatsu vastu. Kes olid
50ndatel Rio bossa-scene’i noorte suurimad iidolid?
50ndatel ei olnud ma ise veel selle loo tegelane, mina tulin aastal 1958
ballidelt, hakkasin klubides käima ja ka bossa vastu huvi tundma. Minu
jaoks oli tihe side jazz’iga oluline. Varem kuulasime me tooremat sambat,
ilma keerulise harmooniata, mille bossanoova võttis jazzilt ja lisas
sambale koos binaarse rütmiga.
Praegu tähistatakse
50 aasta möödumist bossanoova tekkest, kas Brasiilias
pööratakse sellele palju tähelepanu?
Jah,
tohutult palju. Tunnen end uhkelt, väga mõnus on olla juba
1960ndatest saati selle ajaloo osa. Mina panin kokku Tamba Trio, andsin
välja Durval Ferreira ja Mauricio Einhorni muusikat...
Ei ole
midagi paremat kui muusika tegemine: läbi muusikaajaloo heliloojate
meloodiaid austades ja poeetide unistustesse viivaid sõnu nautides.
Kuulake “Dindi” (Tom Jobimi loo) sõnu ja juba näete
und...
Te olete töötanud kõige olulisemate
Brasiilia muusikutega läbi ajaloo. Kellega kõige
toredam
oli?
Mul on palju iidoleid, sest olen interpreet ja
võtan seda tõsiselt. See muusika, mida mulle meeldib esitada, on
väga kõrge tasemega. Ma ei jama mingi tilulilu tegemisega, armastan
sisuga muusikat. Seepärast vajan väga häid laulusõnu ja
meisterlikult komponeeritud meloodiaid. Bossanoova seltskonnas on mu suured
iidolid Roberto Menescal, Ronaldo Bôscoli, Chico Feitosa, Tom Jobim,
Vinícius, Edu Lobo, Carlos Lyra, Marcos Valle, Durval Ferreira –
terve rida imelisi heliloojaid. Lõpu poole lisandus ka Dori (Caymmi).
Millised Brasiilia muusikud ja heliloojad
vääriksid maailmas rohkem tähelepanu?
Neid
on päris palju. Selge see, et Tom (Jobim) on meie hors concours
(väljaspool konkurssi, parim – MP), eks ole? Tomi plaadid liiguvad
kõige rohkem, aga ajaloolised sambistad nagu Cartola ja Nelson
Cavaquinho, kelle mälestuseks ma kaks imelist plaati tegin,
vääriksid maailma tähelepanu.
Minu meelest on
brasiilia muusikal suur eelis: väga palju annet koos, suurepärased
sõnadekirjutajad, Joyce’i-, Fatima Guedesi ja Sueli Costa suguste
loojate komponeerimisvõimed – meil on suurepäraseid
naistegijaid. Dolores Durani arranžeerimisoksused, mis tänaseni publikul
kananaha ihule toovad – tõestan seda ka enda kontsertidel.
Kogu maailm teab “Ipanema tüdrukut”. Kas see
on tõesti maailma parim Brasiilia lugu?
Mina nii ei
ütleks. See on kõige rohkem salvestatud lugu kogu maailmas, aga see
ei ole
ei Tom Jobimi ega Vinicius de Moraesi parim lugu. Kuulake näiteks nende
lugu “Estrada Branca”
(“Valge tee” – MP),
see on tõeline kunstiteos, nii meloodia, harmoonia kui sõnad
– kõik. See on palju parem. Aga “Ipanema tüdruk”
tabas ajastu rütmi. Igaüks suudab ette kujutada tüdrukut rannas,
poisid lähevad mööda, vaatavad teadagi kuidas, ja lähevad
siis Viníciuse korterisse ja teevad laulu “vaata kui ilus asjake,
graatsiat täis”. Ettekujutuse jõud on oluline.
60ndate Rios oli kõige popim bossanoova, nüüd on
selle koha võtnud Rio funk. Mis te sellest stiilist arvate?
Noored otsivad alati uusi mooduseid, et asju öelda, aga ma ei pea
funk’i muusikaks. Hea muusika tegemiseks on vaja muusikakultuuri,
pillimänguoskusi, teadmisi harmooniast. Funk’il oma nelja akordi,
ohtra lärmi ja alkoholiga ei ole seda. Ma ei ole funk’i vastu, ma ei
taha end isoleerida, ennast vanuse või elukogemuse pärast paremaks
pidada. Aga ma räägin kultuurist.
Kui funk pakuks mulle
midagi kvaliteetsemat ja vähem lärmi, siis ma pööraks talle
tingimata tähelepanu.
Millist publikut te Tallinnas
ootate?
Oh, mulle meeldiks väga Tallinnas
näha muusikaliselt tundlikke inimesi. Sel turneel koos Banda Sambopiga ma
tõestan seda, et see on brasiilia muusikute
crème-de-la-crème. Widor Santiago saksofonil on parimaid,
Paulinho Trompete on imeline. Klaveril on meil Hamleto Stamato, kes on
tõeline maiuspala, ja siis veel väljapaistev bassimängija Ney
Conceição, ja trummar Erivelton Silva, kes mängib ka mu
tavalises trios.
Publik võib kindla peale oodata energiat ja
emotsioone. See on tervik, muusika on tervik. Mulle meeldib näha, et
publik nutab ja naerab, sest kui sa ei suuda publikus tundeid tekitada, siis ei
tasu laulmiseks suud lahti tehagi. Nii et loodan näha tundlikku publikut,
kes saaks aru meie tehtud muusika ilust. Oleme väga õnnelikud, et
saame Eestisse tulla!
* Leny Andrade esineb koos ansambliga Sambop
Band 25. aprillil Estonia kontserdisaalis.
Leny Andrade (65)
- 15aastasena hakkas ta laulma trubaduurina ballidel ja üsna pea ka koos legendaarse Sergio Mendese bändiga kuulsates Bacara klubis ja Pudeli baaris. 22aastaselt andis kontserdist bändiga Bossa Tres välja laivplaadi ja sai kuulsaks.
- 60ndatel ja 70ndatel tuuritas ta Lõuna-Ameerikas, elas viis aastat Mehhikos, andis välja avangardsamba plaadid “Alvoroço” (73) ja “Leny Andrade” (75).
- 80ndatel-90ndatel elas USA ja Brasiilia vahel, kindlustas enda koha Brasiilia parima jatslauljana.
- 2007 sai Leny Andrade Latin Grammy.
- Nagu Brasiilias kombeks, on Leny ka 60. eluaastates säilitanud spontaansuse ja ilmub aeg-ajalt üllatuskülalisena Rio sambapidudele.