Vaadake, kui palju neid välja tuleb ja milline osa neist tegelikult tööd saab. Kui teatriharidus läheb tänapäeva Eestis riigile nagunii seitse korda rohkem maksma kui näiteks filoloogiharidus, siis võiks ju sellesse kuuluda ka väike toimetulekuõpetus. Midagi peab ju tegema, kui selgub, et publik sinu peale teatrisse ei tule.

Mina saaksin hakkama näiteks puusepana. Pärast Linnateatrist äratulekut 1998 töötasingi pool aastat puusepana. Oma maja olen välja ehitanud. Kala võin püüda. Tõlgin, kirjutan laulusõnu.

Minu lemmiktegevus on raadios järjejuttude ettelugemine. Seda võiksin teha hommikust õhtuni, kui ainult ­helirežissöörid minuga nii palju vaeva nägema ei peaks.

Aga ma ei taha, et nii juhtuks. Lahkusin Linnateatri palgalt teadmisega, et võingi näitlejakarjäärile lõpu teha. Poole aasta pärast sai selgeks, et ma ei suuda seda. Teatritöö muutus seejärel ainult magusamaks.

Mul on see eesti teatri päästmise jutt ikka hingel. Kes või mis võiks see päästja olla?


Eesti teatrit ei olegi vaja päästa. Ta on täiesti kuival.

Tõnu Oja:

Sündinud 4. juulil 1958.

Lõpetas EMTA lavakunstikooli 1980 Merle Karusoo käe all. Siirdus koos viie kursusekaaslasega (Toomas Lõhmuste, Arvo Kukumägi, Maret Mursa, Katrin Saukas, Guido Kangur) tööle tollasesse Noorsooteatrisse ning oli neist viimane, kes sealt lahkus (1998).

Viis aastat oli vabakutseline ning peab seda aega oma elu parimaks, sest sai mängida paljudes erinevates truppides. Aastast 2003 Draamateatris.

Abikaasa Marega tutvus lavakoolis õppimise ajal Raekoja platsi plaadipoes, kus see müüjana töötas. Tutvuse esialgne eesmärk oli lootus leti alt defitsiitsemaid plaate saada. Praegu töötab Mare Apollo raamatupoes.

Peres on kaks last ja üks lapselaps. Vanem poeg Kaarel on NO99 tegevjuht. Noorem, Pääro õpib EMTA lavakunstikoolis ja tegi just intervjuu ajal erialaeksamit.

Kui Tõnu isal oli kaks poega, temal ja vend Reinul samuti, siis vanaisadeks said nii Tõnu kui Rein pojatütarde sünni tõttu.
Peaosa uues mängufilmis

“Kirjad Inglile” stsenaarium on taas Sulev Keeduse (“Georgica”, “Somnambuul”) ja ­Madis Kõivu ühise mõttetöö vili. Film kõneleb mehest, kes on olnud aastakümneid kadunud Afganistanis. Ta tuleb tagasi kodumaale oma isa matustele ning otsima oma tütart, kellele ta on kirjutanud päevikusse kirju, ja neid ka Eestisse saatnud, aga vastust pole saanud.

Afganistanis islami usku pööranud meest oota­vad tõsises ja dramaatilises loos ees ka kõiksugu sekeldused naistega. Karlo Funk, Eesti Filmi sihtasutuse peaekspert, on öelnud, et Euroopas on sellesse stsenaariumi suhtutud üsna ükskõikselt – ei kujutata ette, kuidas esmapilgul kokkusobimatutest elementidest koosnevast loost võiks tervikliku filmi saada. Aga selles ongi filmikunsti võlu – autori imeline käepuudutus võib teha imet.
Andrus Kivirähk Tõnust

“Aabitsa kukk” ei ole kirjutatud Tõnu Ojale, aga kui näidend valmis sai ja pidi hakkama mõtlema, kes võiks mängida, siis oli Tõnu esimene valik. Ja rahule ma temaga jäin, vägagi, ma ju ise täitsin ka lavastaja rolli, mis tähendas muidugi vaid seda, et ma ­istusin proovis ja kuulasin Tõnut ja ütlesin talle ette ja siis koos nuputasime, mis ja kuidas.

Tõnu ja eesti teatri päästja? See on küll imelik epiteet. Tõnu on väga hea näitleja, aga miks päästja? Ja miks peab üldse eesti teatrit päästma, kelle käest? Kas eesti teater on ohus?

Pole nagu märganud.

Mis puutub “eesti mehesse”, siis ilmselt lükkab mõtted Tõnu poole liikuma tema naturaalsus ja rahvalikkus. Tõnu on pigem väikeste inimeste kujutaja, selles mõttes Chaplini moodi näitleja.