Tõnu Oja: peaosaliseks sündinud
Tõnu Oja (50) on eesti näitleja, kelle kohta viimasel ajal on
öeldud mõndagi huvitavat. Trafficu video
“Kesköödisko” režissöör Fred Krieger:
“...kui mõtleme sõnale “saatejuht”, tuleb silme
ette ennekõike Mati Talvik, kui aga sõnale eesti mees, siis
Tõnu Oja.”
Grupp noori eesti teatrikriitikuid on
Tõnu Ojat nimetanud eesti teatri päästjaks. Ja ta ise
ütleb VAT Teatri lavastuse “Värvid” teleklipis:
“See riik läheb meil käest ära tundidega!” Aga enne
nende tsitaatide kommenteerimiseni jõudmist eksin ma näitleja
Vääna-Jõesuus asuvat ja viie aasta eest valmis saanud kodu
otsides kaks korda ära ja Tõnu jõuab jalgrattaga
bensiinijaamas suitsu ostmas käia. Seepärast algab intervjuu
plaanitsetust erinevalt.
Kuidas jalgrattasõit
ja suitsetamine kokku sobivad?
Ei sobigi.
Püüdsin viie aasta eest maha jätta, ei tulnud välja. Aga
näiteks Valgevene-Soome kümnevõistleja Eduard
Hämäläinen suitsetas ka, aga oli väga hea
kümnevõistleja. Kui ta Soome kolis ja tervislike eluviiside juurde
pöördus, jäid ka rekordid tagaplaanile.
Kas
meie riik läheb käest ära tundidega?
Need
sõnad ütleb minu tegelaskuju näidendis tegelikult USA kohta.
Aga see lause kõlbab alati ütlemiseks. No muidugi ei lähe meie
riik käest ära tundidega, läheb pika aja peale. Ehkki tundidega
on juba paljud riigid käest ära läinud. See on nii lai teema, et
ei oska kusagilt pihta hakata. Ma ei arva, et ma armastan Eesti riiki. Aga
Eesti maad ma armastan küll ja et see maa tänapäevases maailmas
säiliks, on vaja ka riiki. Ja see ei ole praegu kõige hullemates
kätes.
Kas te olete nõus, et olete
sõnapaari “eesti mees” kõige meeldejäävam
kehastus?
See jutt tuleb mulle küll üllatusena.
Ütleja tahtis nähtavasti nalja teha. Mis eesti mees ma ikka nii
väga olen? Ma olen võrdlemisi keskmine. Kui ta seda
mõtleski, siis võib selle termini juurde jääda
küll.
Mida ta arvate eesti teatri päästjaks
olemise missioonist?
No seda ma lugesin möödunud
aastal TMK teatriankeedist. No järelikult on eesti teater nüüd
päästetud, sest ma olen ju olemas. Aga sellist missiooni ma
võtnud ei ole. Võtan seda tiitlit komplimendina, ratsionaalset
iva leida ei oska.
Millised komplimendid teile kõige
rohkem südamesse on läinud?
Teate, ega see ei
olegi oluline, mida sulle öeldakse, vaid kuidas ja kus öeldakse. Ma
saan ju aru, mida ametlikesse aruannetesse kirjutatakse. Aga kuskil trepiserval
ütleb sulle keegi midagi järele, ei ütlegi, ühmab ainult,
aga sa saad aru. Saad aru, et su tegu on korda läinud, sõnad ise
polegi olulised. Teatriinimesena saan ma aru, et väljaöeldud
sõnad ei tähenda kunagi seda, mis on nende verbaalne
mõte. Ja kui mul on mõne inimese suhtes hea eelarvamus ja
tema mind kiidab, siis see jääb ka meelde.
Missugune on teie suguvõsa seos Väänaga?
Olen kolmandat põlve tallinlane, kuid nüüd esimest korda
harjumaalane. Minu jaoks on neil kahel suur vahe, sest Tallinn on viimasel ajal
ikka tõesti vastikuks läinud.
Minu vanaisa Christfrid
Oja oli ärimees ja Nõmme linnapea, ehkki lühikest aega. See,
miks teda 1941. aastal ei küüditatud ja ta suri kodumaal 1945,
on päris huvitav lugu. Selleks ajaks, kui tuli nõukogude
okupatsioon, oli ta nimelt võrdlemisi pankrotis. Ta müüs siin
ja Venemaal autokumme. Tükk aega ajas ta äri Peterburis,
müüs maha hirmsa praakpartii Saksamaalt toodud kumme ning ostis need
omal riisikol tagasi. Aga Saksamaalt ta mingit raha tagasi ei saanud.
Olen uurinud oma suguvõsaliini veel kaugemale ja jõudnud
Hiiumaale, Siim Oia nimelise meheni. Käina surnuaial peaks neid Oiasid
ikka olema, tahaksin seal ära käia.
Ojade liin on
võrdlemisi hõre, isa oli pere ainuke poeg. Ema poolt sugulastest,
Langidest ja Keldritest tean rohkem. Rein Lang nende hulka ei kuulu.
Tõnu Oja nimelisi isikuid võib vist Eestis rohkemgi olla.
Olen mitmega neist kokku puutunud. Kõige tuntum on Tartu
Ülikooli informaatikaõppejõud, minust kaks aastat vanem.
Temast ma kuulsin juba väikese poisina Elva pioneerilaagris. Kui oma nime
ütlesin, teatas kasvataja, et temal on koolis ka sellenimeline poiss
– väga tubli ja tark. Ta ütles mulle, et mina nii tubli ja tark
ei ole kui nende Tõnu Oja.
Kõige toredam kohtumine
nimekaimuga oli aga Põlvas üliõpilasmaleva päevil.
Tegin seal autoavarii. Luud ja kondid olid katki, aga siis ma seda veel ei
teadnud, ainult hästi valus oli. Öö veetsin ägisedes ja
kägisedes haigla eeskojas. Hommikul viidi mind polikliiniku ukse taha
järjekorda ja kästi oodata. Kui siis arstitädi ukse tagant
hüüdis: “Tõnu Oja, tulge sisse!”, läks mul
püstitõusmisega nii kaua aega, et üks vanamees ronis minust
ette ja kui ma talle järele jõudsin, noomis: “Noormees, kuhu
te tulete!” Selgus, et ta oli samuti Tõnu Oja.
Ja
Keilas elab üks poiss. Käisin seal esinemas ja vaatasin
õpilastööde näitust. Mitme käsitöö alla
oli kirjutatud: “Tõnu Oja, 10-aastane”. Päris head
tööd olid.
Koos vend Rein Ojaga olete ka laval
vendi kehastanud, 1991. aastal tollase Noorsooteatri lavastuses
“Orvud”, milles vanem vend nooremat terroriseerib. Kui palju teil
isiklikku kogemust abiks oli?
Üldse ei olnud. Minu
vend hoidis mind, kuigi ta oli kaks aastat vanem ja ikkagi kamba juht.
Kamba lihtliikmeid tuli muidugi vahel käsutada.
Kas te tahtsite mõlemad näitlejaks saada?
Pigem valis Rein minu järgi. Minu jaoks oli kutsevalik väga
varasest lapsepõlvest selge, muuks ma ei kõlvanud, aga vend
kõlbas muuks ka. Oleks võinud näiteks isa jälgedes
ehitusinseneriks saada. Ma ei tea, kui vara ta ise lavakooli kasuks otsustas,
kuid perekonnale tuli see küll üllatusena. Aga meie ema oli tubli
rahvateatri näitleja ja vedas meid mõlemaid sageli sinna.
Mis oli teie esimene meeldejääv roll?
Nelja-aastasena mängisin Kaljo Kiisa filmis
“Jäljed”, mis jutustab kolhoosikorra loomisest ja
metsavendadega võitlemisest. Olin Siberist naasva Ada Lundveri poeg ja
minu ülesandeks oli kombaini ratta peale pissida. See pidi olema märk
sellest, et poiss on kasvanud Venemaal ega tunne kultuurseid Eesti kombeid. See
oli kummaline film, üks väheseid eesti filme, mida aeg on paremaks
teinud.
Räägime Kivirähki näidendist
“Aabitsa kukk”, mis lõi edukalt läbi
Läänemeremaade monoteatrilavastuste festivalil. Kas seda veel
mängitakse?
Mängitakse küll, sügisel.
(Saadaval ka audioplaadina – Toim.) Ja alles eile sain sellega kaks
festivalikutset – Moskvasse ja Wroc?awi
. Sinna Wroc?awi ma vist ei viitsi minna. Kaunase festivaliks ma tükki
vene keeles pähe ei õppinud, tõlkisin mõttes
käigu pealt. Õnneks räägib Mauno primitiivset keelt.
Vaatasin kella pealt – ainult kolm minutit läkski etendus
pikemaks.
Kas “Aabitsa kukk” on spetsiaalselt
teile kirjutatud?
Minu teada kirjutas Kivirähk selle
Oja Petsile. Aga tema näidendit ei tahtnud, tahtis hoopis sketše.
Siis andis Andrus selle mulle lugeda ja kolme päeva pärast oli
esietenduse kuupäev paigas.
Tahate te veel
mononäidendis mängida?
Praeguse seisuga mitte,
kuigi ei või iial teada. Teatris muutuvad asjad huvitavaks ikka
suhtlemise kaudu. “Aabitsa kukes” lohutan end sellega, et Mauno
suhtleb palju publikuga.
Mulle meeldib väga ühe Poola
kriitiku küsimus seoses monotükkidega: “Mis võib olla
hullem ühe näitleja teatrist?” Ja vastus sellele:
“Ühe näitlejanna teater.”
Kogu selle jutu
jooksul on Oja köögis ringi sahminud, pliiditaguse seinakatte
vuugitäidet niisutanud ja silunud, sealjuures häält moduleerides
ja suud pöörates, et jutt korralikult lindile jääks. Ning
lõpuks ühe tööriista kapi taha pillanud.
Miks te laupäeval remonditööd teha
rabate?
Mina ei nimeta seda tööks. Minu jaoks on
arusaamatu, mida see tähendab, kui öeldakse: “puhka”?
Millest see koosneb? Istun, jalg üle põlve, teen suitsu, vaatan
telekat, loen raamatut?
Kui ma hommikul silmad avan, siis ma pean
ju midagi tegema. Publikut praegu ei ole, näitemängu ma teha ei saa.
Eile oli “Lõputu kohvijoomise” viimane etendus ja
suveprojektides ma sel aastal ei osale. Vanu enam ei mängita ja uut ma ei
saa võtta, sest teen praegu üht teist asja.
Mis
asja?
Rolli Sulev Keeduse filmis. Raske saab olema, ma pole
nii suurt filmiosa elus mänginud.
Täpsemalt ma sellest
rääkida ei taha.
Aga tegelase üldisest
karakterist? On see mõni lõbus päikesepoiss?
Kui sa juba Keeduse senise filmiloominguga tuttav oled, võid
kindel olla, et lõbusat päikesepoissi ma seal ei mängi.
Mart Kivastik on spetsiaalselt teile ja Peeter Volkonskile
kirjutanud näidendi “Peeter ja Tõnu”. Kas autor kujutas
teie olemust õigesti?
Vaadake, selle näidendi
õige pealkiri oli “Peeter ja Erik” – nii et see on
kirjutatud Erik Ruusile.
Aga temaga juhtub ikka igasuguseid asju ja
nii oli seegi kord vaja uut osalist. Peeter aga oli juba näidendi lugemise
järel jõudnud öelda, et see tegelane pole ju Erik, see on
Tõnu.
Kõige naljakam, et ma olin Eesti
Näitemängu Agentuuri komisjonis, kes pidi otsustama, kas see
näidend ära osta, ja olin seda lugenud. Tegelased meeldisid mulle,
aga ootasin suuremat dramaturgilist tegevust – nagu ka Kivastiku
“Teenris”, kus ma samuti kaasa tegin. Aga tagantjärele
võin mõlema kohta öelda: jumal tänatud, et seda
tegevust seal pole. Pean Mardi ees vabandama, et nende tükkide puhul
esialgu nina kirtsutasin.
Harva lähevad asjad nii täppi,
nagu selle näidendiga oli, see sobis väga hästi minu tollasesse
eluhetke. Muidugi, iseendana lavale ronimine nagu “Peetris ja
Tõnus” oli raske. Tänapäeval häirib mind see enda
esiletõstmine väga. See teema on mul hingel. Praegu ma enam poleks
nõus endanimelises näidendis mä
ngima. Loen kirjandusteoste pealkirjadest: “Minu memuaarid”,
“Minu aasta...”. Mind segab see “mina” esiplaanil
olemine. Ei ole enam tähtis, et loodus rohetab, mõni leht on
kollane ja lind istub sellele, vaid on tähtis, et mina seda näen.
Üksiku ja üldise vahekord on täiesti paigast ära.
Selle üks ilming on igasuguste tädide elulooraamatute vohamine.
Tõsi, olen need ise peaaegu kõik läbi lugenud, ehkki
põlastava näoga. Tõeline kirjandus ei pääse enam
kirjanduse pähe serveeritava ajakirjanduse tõttu löögile.
See on hirmus asi.
Vahepeal oleme kolinud õue, kuhu ilmub ka
suur must koer Hipi, kes on peremehe väitel saku tumedat tõugu,
sest ta on võetud viie aasta eest Sakust koerte varjupaigast.
Tõnu pakub Hipile makarone ja konti. Hipi valib kondi.
Millal on parem näitleja olla: suvel või talvel?
Näitleja on kogu aeg näitleja. Aga talvel on parem, sest
suvel on muudki teha.
Oleme rääkinud teie
esimesest ja veel valmimata filmirollist. Mis nende vahele on mahtunud? Ja miks
teid telesarjades nii vähe näha on?
Olen
mänginud “Pihlakaväravates”, “Sügises”,
“August 1991”, “Taarkas”, “Vanameeste
paradiisis”. Juhuslikult ikka siin-seal olen filmiosi teinud. Telest olen
hoidunud, aga see pole olnud raske, sest mulle pole ka midagi erilist pakutud.
Ma olen auahnem, kui tele odav populaarsus pakub. Tahan tublim olla. Ma ei taha
ju seebikaid vaadata, miks ma peaksin siis tahtma neis mängida?
Aga “Tuulepealses maas” te ometi võtsite
rolli vastu.
Mitte ei võtnud vastu, vaid läksin
lausa ise ennast lavastaja Ain Prosale pakkuma. Asi oli selles, et mul oli
tulemas 50 aasta juubelisünnipäev. Ja mul polnud ühtegi osa,
millega seda tähistada.
Millisel juhul teie auahnus
rahuldatud oleks?
Minu jaoks haakub see teema kogu
õhtumaise kultuuriga, protestantliku ilmavaatega. See istub meis
hirmsasti sees. Mis siis, et Eestil läheb halvasti, mis siis, et paljud
jäävad töötuks, aga minult rohkem tulumaksu ei võta!
Ennekõike ikka mina. Inimestel pole midagi peale oma elu, pole jumalat.
See muudab elu võrdlemisi pidetuks.
Loomulikult olen ka ise
sellest ilmavaatest läbi imbunud ega saa selle eest kusagile
põgeneda.
Kas ühele näitlejale preemia
andmine on teiste mahatampimine?
Eks see võtab ikka
teistelt midagi ära, kuigi preemia saaja ei saa sellest arugi.
Iseküsimus, et praegune preemiate jagamise printsiip toetab seda
äravõtmist.
Üllas kõrvalosapreemia, mis
peaks tunnustama peaosalise mõjulepääsemiseks kõige
täpsema töö tegijat, antakse hoopis neile, kes peaosaliselt
kõige paremini rolli käest ära võtavad. Mina annaksin
selle preemia Allan Noormetsale, sest paremat meeskonnamängijat ma ei tea.
Olete te oma seniste rollide ampluaaga rahul? On see
tasakaalus?
On mõningaid osi, mis on
võrdlemisi lähedalt mööda läinud. Kui näiteks
oma teatris tehakse mingi tükk, kus ma tahaksin mängida, aga
kellelegi peale mu enda ei tule see pähe. Aga muidu pole viga. Ma ei pea
lugu arvamusest, et näitleja peab kogu aeg muutuma ja igas uues osas
publikut üllatama, nii et see teda enam ära ei tunne.
Arvan, et olen peaosanäitleja. Ma ei ole värvikas artist, kes tuleb
lavale ja paneb end viie minutiga maksma. Minu tugev külg on oma rolli
lavastamine. Tean,
millega see algab, millega lõpeb, kus midagi välja tuua, kus
saladuses hoida.
Linnateatrist koondati hiljuti kolm vanemat
näitlejat. Kas hakkasite ka ise seetõttu rohkem tulevikust
mõtlema?
Seda pean ma nüüd kogu aeg
silmas! Sellepärast ma teen nüüd ikka muid asju ka. Ei tohi
jääda lõhkise küna ette, kui sind koondatakse. Noori
näitlejaid koondatakse ju ka kogu aeg.
Vaadake, kui palju neid välja tuleb ja milline osa neist
tegelikult tööd saab. Kui teatriharidus läheb
tänapäeva Eestis riigile nagunii seitse korda rohkem maksma kui
näiteks filoloogiharidus, siis võiks ju sellesse kuuluda ka
väike toimetulekuõpetus. Midagi peab ju tegema, kui selgub, et
publik sinu peale teatrisse ei tule.
Mina saaksin hakkama
näiteks puusepana. Pärast Linnateatrist äratulekut 1998
töötasingi pool aastat puusepana. Oma maja olen välja ehitanud.
Kala võin püüda. Tõlgin, kirjutan laulusõnu.
Minu lemmiktegevus on raadios järjejuttude ettelugemine. Seda
võiksin teha hommikust õhtuni, kui ainult
helirežissöörid minuga nii palju vaeva nägema ei peaks.
Aga ma ei taha, et nii juhtuks. Lahkusin Linnateatri palgalt
teadmisega, et võingi näitlejakarjäärile lõpu
teha. Poole aasta pärast sai selgeks, et ma ei suuda seda.
Teatritöö muutus seejärel ainult magusamaks.
Mul on see eesti teatri päästmise jutt ikka hingel. Kes või
mis võiks see päästja olla?
Eesti teatrit
ei olegi vaja päästa. Ta on täiesti kuival.
Sündinud 4. juulil 1958.
Lõpetas EMTA lavakunstikooli 1980 Merle Karusoo käe all. Siirdus koos viie kursusekaaslasega (Toomas Lõhmuste, Arvo Kukumägi, Maret Mursa, Katrin Saukas, Guido Kangur) tööle tollasesse Noorsooteatrisse ning oli neist viimane, kes sealt lahkus (1998).
Viis aastat oli vabakutseline ning peab seda aega oma elu parimaks, sest sai mängida paljudes erinevates truppides. Aastast 2003 Draamateatris.
Abikaasa Marega tutvus lavakoolis õppimise ajal Raekoja platsi plaadipoes, kus see müüjana töötas. Tutvuse esialgne eesmärk oli lootus leti alt defitsiitsemaid plaate saada. Praegu töötab Mare Apollo raamatupoes.
Peres on kaks last ja üks lapselaps. Vanem poeg Kaarel on NO99 tegevjuht. Noorem, Pääro õpib EMTA lavakunstikoolis ja tegi just intervjuu ajal erialaeksamit.
Kui Tõnu isal oli kaks poega, temal ja vend Reinul samuti, siis vanaisadeks said nii Tõnu kui Rein pojatütarde sünni tõttu.
“Kirjad Inglile” stsenaarium on taas Sulev Keeduse (“Georgica”, “Somnambuul”) ja Madis Kõivu ühise mõttetöö vili. Film kõneleb mehest, kes on olnud aastakümneid kadunud Afganistanis. Ta tuleb tagasi kodumaale oma isa matustele ning otsima oma tütart, kellele ta on kirjutanud päevikusse kirju, ja neid ka Eestisse saatnud, aga vastust pole saanud.
Afganistanis islami usku pööranud meest ootavad tõsises ja dramaatilises loos ees ka kõiksugu sekeldused naistega. Karlo Funk, Eesti Filmi sihtasutuse peaekspert, on öelnud, et Euroopas on sellesse stsenaariumi suhtutud üsna ükskõikselt – ei kujutata ette, kuidas esmapilgul kokkusobimatutest elementidest koosnevast loost võiks tervikliku filmi saada. Aga selles ongi filmikunsti võlu – autori imeline käepuudutus võib teha imet.
“Aabitsa kukk” ei ole kirjutatud Tõnu Ojale, aga kui näidend valmis sai ja pidi hakkama mõtlema, kes võiks mängida, siis oli Tõnu esimene valik. Ja rahule ma temaga jäin, vägagi, ma ju ise täitsin ka lavastaja rolli, mis tähendas muidugi vaid seda, et ma istusin proovis ja kuulasin Tõnut ja ütlesin talle ette ja siis koos nuputasime, mis ja kuidas.
Tõnu ja eesti teatri päästja? See on küll imelik epiteet. Tõnu on väga hea näitleja, aga miks päästja? Ja miks peab üldse eesti teatrit päästma, kelle käest? Kas eesti teater on ohus?
Pole nagu märganud.
Mis puutub “eesti mehesse”, siis ilmselt lükkab mõtted Tõnu poole liikuma tema naturaalsus ja rahvalikkus. Tõnu on pigem väikeste inimeste kujutaja, selles mõttes Chaplini moodi näitleja.