“Müüt”

(Unsung Records)


Jah, ma mäletan seda kohta Rock Cafe kontserdilt aasta tagasi küll, kui oma keerulist ja paljukeelset pilli (vist on selle nimi Warri kitarr) mängiv sakslane Markus Reuter sõitis ootamatu julmusega järsku sisse enda ja trummar Pat Mastelotto (King Crimson) loodud senisesse õdusasse ja pehmesse, pseudorobertfrippilikku helimaastikku. See oli üks kõige võimsamaid akorde, mida elus kuulnud olen. See peaaegu hirmutav instrumentaalne karjatus on ka siin plaadil, loos “Tied Into A Phrase” mitmes eri variandis olemas, vaiksemalt ja valjemalt, teravamalt ja pärast pehmemalt. Tallinnas, Tartus ja Viljandis salvestatud kahemehebändi kontsertvõtted on vaheldumisi pehmed ja kurjad, ja kogu aeg on tunne, nagu oleks laval rohkem inimesi. Kuskilt ilmub pr Frippi, Toyah Willcoxi irooniliselt kildupilduv ja pärast, loos “Imur” (osa lugude pealkirju on eesti- või veel hullem, segakeelsed) hoopis lüüriline hääl; ja üks eesti diplomaat teeb ka kaasa. Ja kohati mängib trummide, bassi ja elektroonikaga koos hoopis flööt või duduk. Ja miskipärast tänatakse ümbrisel kehtivat Eesti Vabariigi presidenti...


Ja see, mida Reuter teeb palas “Slow Cabaret” – midagi niisugust, olgugi see minu naiivne arvamus, on suutnud mu jaoks seni teha vaid vana hea Jeff Beck oma “Guitar ­Shopi” mõnes loos. Suur, ülilihtne, ja sentimentaalne kitarrikeskne kujund. Peaaegu nutmaajav, ajatu ilu. 8

Tõnu Kaalep