“No Line On
The Horizon”
(Interscope)
Ma pole iial olnud U2 eriline austaja, aga kui mulle öeldakse, et nad
väärivad oma edu, siis ma ei vaidle. Sest kuulake, kuidas nad meiega
kõnelevad. Ühelt poolt väljenduslik ausus, puhtus ja siirus,
vaimsus suure algustähe ning sügavalt igavikulise pretensiooniga.
Teisalt ultramoodne tehnitsistlik läige, filigraanne disain kuni
pisiasjadeni välja. Siin on koos “soe” ja
“külm”, ajatus ja modernsus. Siin on järeldus, et
tõde inimese kohta pole peidetud mitte räpastesse
üksikasjadesse, vaid asub kõrgel ja näeb kaunis välja.
Jumalata jäänud inimeste maailmas on utoopia sellest, kuidas
banaalsusi igavese tõe staatusesse võimendada, vägagi
mõjus. Ja U2 kui tunnetuslik skeem näeb ette, et üks pool
vajab alati teist – iga nende tundeliigutus on tehnoloogiliselt
täpsesse kujunduskeelde vormistatud ning iga nende
elektroonilis-eksperimentaalne nüanss vajab omakorda suurejoonelist,
mastaapset hingestatust. U2 on nagu luksusauto reklaamklipp Gandhilt laenatud
slõuganiga.
“No Line On The Horizon” pole
erand. Ametlikult peaks see olema tagasipöördumine Eno ja
Lanois’ produktsioonikiiksude ja novaatorlikumate struktuuride juurde
pärast kaht suhteliselt alalhoidlikku pop-rock-plaati, kuid ei –
vahet pole, U2 on alati (ainult) U2. Nad on alati optimaalsed, alati neist
kahest kirjeldatud poolusest kombineeritud ja tasakaalustatud, ei sünni
mitte kunagi eimillestki, tühjusest, plahvatusest...
U2
siirusekompleksi nimi on üldjuhul Bono ja need, kes – nagu ma isegi
– teda suurt ei talu, võiksid teada, et siinne kõlapilt
miksib vokaali kohati lausa kõrvulukustavalt esiplaanile.
Muidugi ei laula ta halvasti. Ma lihtsalt ei suuda omaks võtta seda,
mille eest tema väljenduslaad n-ö seisab – kogu seda paatost
patoloogia piiril. Eno, Lanois ja kitarrist The Edge peaksid andma neid teisi,
äraspidiseid signaale ja plaat ongi tulvil targalt valitud detailide
hästidoseeritud pinnavirvendusi, kuid kogu U2 muusikaline draama on ikkagi
kalkuleeritult jäik ja ülespuhutult ülevalgustatud. Kuulates
märkad üha rohkem väärt üksikasju ja samal ajal ometi
sedagi, kui tavalised need lood ikkagi on. Muidugi, “Unknown
Caller” on monotoonselt imelik ja “Fez – Being Born”
peidab oma geenides krautrock’i motoorikat ja “Magnificent”
valdab hea poplaulu sulatusvõimet, kuid kokkuvõttes on see
lihtsalt üks järjekordne plaat bändilt, kes on paratamatu ja
möödapääsmatu nagu Piibel. Ja vean kihla, et Piibli
kõrvale läheb teil vaja veel mõnda raamatut, et teada saada,
mis maailmas päriselt toimub.