Üksteiseni jõudmise atribuutika
Rühmituse F.F.F.F. ehtenäitus “Pentagramm” kestab Tallinnas Tarbekunstimuuseumis 1. detsembrini
Tarbekunstimuuseum paistab silma uuenenud näitustepoliitikaga. Pürib enam tänapäeva kunsti pakkuvaks, atraktiivsemaks. Viimane näitus tõestab ka, et muuseumi iidsetes ruumides võib korda saata midagi tõeliselt uut.
Naiskunstirühmitus F.F.F.F. on sidunud ruumi tervikuks kujundusega. Väljapanekul “Pentagramm” esitavad effid oma kõige uuemat loomingut: 25 üksteise kavandatud ehet. Näitus ei tegele millegi poliitilise, seksuaalse ega muul viisil sotsiaalsega, vaid analüüsib effide omavahelisi suhteid. Väga eluterve. Ja ehtekunstis mõjub see ka võrdlemisi tavatult. Juhul, kui neid oleks kaks, jääks tulemus võibolla kahvatuks, kuid neid on viis.
Ehtekunstnikud effid mängivad materjalide, identiteetide ja otstarbega. Igaüks neist on teinud viis tööd. Nende ehted on isiklikud ja samal ajal avatud. Rollimängude kaudu viivad kunstnikud ellu võõraid kavandeid ja avavad oma suhteid teineteisega. See mängulisus aga ei tähenda, et nende ehted ei oleks sündinud läbi kannatuste. Raske uskuda? Minul küll on. Sest nüüdisaegselt tarbekunstnikult ei oota keegi, et ta oma vormimängude juures kannataks ja valaks kibedaid pisaraid. Oma eksponaate, mis sellele vaatamata on sündinud läbi kannatuste, nimetavad effid “eheteks-objektideks”. Ja tõsi on, et nende töid ei painuta otstarbekuse sildi alla enam miski. Nende eesmärk teenib teineteisemõistmise habrast kunsti.
Individuaalsus jätkuvalt maksab, nii ehete kandjale kui loojale. Effid kõigutavad oma kavandi-teostuse mängudega autoripositsiooni, kuid samal ajal kinnitavad väga tugevalt oma grupiidentiteeti. Nende ehteid võiks vaadata kui atribuute üksteisele lähemale jõudmisel. Või talismane, mis teevad nad nähtavaks ja milles on väge.