Loodan, et me oleme sõbralikult teineteist toetavad.
Ning muidugi on ja peabki olema lavastajal alati oma asi, mida ajada. Mina
kasutasin seda tehes Shakespeare’i loomingut kui lihtsalt armsat
mänguvahendit. Shakespeare on üks teatri legotorni suurimatest
klotsidest, millega mängida. Koolis ma temaga tutvusin ja siis tuli ka
mõte, et tema tegelased võiksid kohtuda uues kontekstis ja et ka
see kontekst ise on Shakespeare’i ühe näidendi sees olemas
(“Richard III-s”, kui Richard käsib mõrtsukatel
tappa oma venna) ning ka kõikide tegelaste teemad ja taagad on
samad. Ühesõnaga: kui ma koolis poleks pidanud algul absurdsena
mõjunud eestikeelse Shakespeare’iga kohtuma ja vennastuma, poleks
ma ka sellise tükini jõudnud. Olen väga õnnelik, et nii
läks.
Kuidas sa leidsid näitlejakoosseisu?
Näitlejateks on mu kaks aastat tagasi lõpetanud
vanema kursuse armsad sõbrad, poisid Lauri Lagle, Mihkel Kabel ja Nero
Urke ning tüdrukud Ursula Ratasepp, Britta Vahur ja Mari-Liis Lill, lisaks
oma kursusevend Kristo Viiding ja Ivo Uukkivi. Ning kaks Türgi poissi,
Özgün ja Deniz.
Ehk siis jälle tänu koolile
olen kokku puutunud nende vahvate ja äärmiselt armsate
tüüpidega. Teist varianti trupi osas poleks olnudki.
Kas sa mõnda Shakespeare’i komöödiat ei
tahtnud sekka võtta? Näiteks “Suveöö
unenägu”? Oleks ju tore olnud, kui Puck oleks mõned korrad
üle lava lennanud ja käsitöölised lolli mänginud.
Tahtsin võtta küll nimelt Pucki sinna tegutsema ja
“konfereerima”. Käsitööliste peale ei tulnud,
sobiksid küll, väga hästi. Ja teisi komöödiaid ma ei
vaadanudki, ei tea miks. Mõtlesin veel peale Pucki võtta ka
Calibani “Tormist” ja leedi Macbethi või Macbethi
“Macbethist”, aga lihtsalt kohad said täis. Jäid
Richard ja ta vend Clarence (“Richard II”), Brutus (“Julius
Caesar”), Jago (“Othello”), Hamlet (“Hamlet”) ja
Goneril, Regan ja Cordelia (“Kuningas Lear”). Ja sündis
William Shakespeare’i keelne lugu Richardist ja teistest. Algul pidigi
see olema pealkiri ja sõna “lugu” asemel oli
“muinasjutt”, aga siis teater arvas, et ehk tulevad lapsed vaatama
ja sellega kaasneks kaebekirju. Kuigi üks laps vaatas läbimängu,
ühe kooliõe õde, ja tal oli hästi põnev.
Sa pühendasid näidendi oma vendadele. Mis mehed nad
on? Millega tegelevad? Kuidas teil lapsena kiusamisvahekord oli? Mis mänge
te mängisite?
Vanem vend Andero on minust 4,5 aastat
vanem ja noorem vend Pärt 2 aastat noorem. Andero on psühholoogia
doktorant Tartus ja Pärt teeb koori ja õpib muusikat Tallinnas.
Väga vägevad mehed on. Või noh, mis mehed... Vennad. Lapsena
absoluutselt ei kiusanud keegi kedagi, mina ainult saatsin aeg-ajalt korda
jamasid, et tähelepanu saada. Keskmine poeg ju. Väga ideaalsed vennad
on mõlemad. Ja ema-isa ka. Selles mõttes on mul kõige
olulisema “baasiga” eluks vedanud. Teatavas mõttes liiga
õnnelik lapsepõlv (kõlab jaburalt), mis on natuke ära
hellitanud, ja kohandudes eluga, inimestega, eriti linnaeluga tekitab palju
valusid. Liiga hell olen ka. Aga eks see nahk kasvab, kus ta
pääseb.
Nüüd saab sul lavakool läbi. Kas sa tunned, et astud
nüüd ellu? Või oled juba astunud? Või astud kunagi
hiljem? Millised on tähtsamad mälestused, mida sa sellest
eluperioodist talletada kavatsed?
Lavakool on mind harinud
metsikult. Ma olen ju muidu ikkagi see variant, kes ainult tehes on
õppinud teatrit tegema ja hakanud teatrit armastama, mitte nähes
või lugedes. Kooliteatris lavastasin esimest korda juba 10. klassis ja
sealt edasi kõik aastad. Lõpuks kujunes välja ideaalne trupp
ja ideaalne teatritegemiskogemus oma noorema venna ja tema klassivendadega, mis
päädis ühe endakirjutatud näidendi lavastamisega
keskkoolijärgsel vabal aastal, “Õrn ööbik”.
Pean seda ilmselt elu lõpuni oma armsaimaks tööks. Sellega
lõppes üks etapp ja nüüd lavakoolis on alanud teine,
tõsisem, justkui rohkem “päris” vist, mille siht
võiks olla jõuda samasse etappi: oma trupini, oma inimesteni,
lihtsalt oluliselt küpsemana. Ja kool on mind korralikult küpsetanud.
Oma trupp võiks ideaalis olla muidugi kogu Eesti teater ja seda ma iga
kord lavastades püüan luua.
Küsimuse juurde naastes
tahan öelda, et ma olen hästi tänulik lavakoolile.
Lavastajaõpe seal seisneb ennekõike lavastamises endas, kus keegi
ei sekku, lihtsalt iga poolaasta teed midagi.
Ja siis suunatakse.
Minu kool on alanud minu jaoks küll 10. klassist alates (kaheksa aastat
tagasi) ja olen loodetavasti aina edasi arenenud, kuid lavakooli ajal olen
lihtsalt erakordselt palju haritumaks saanud, puutudes kokku ülimalt
helgete peadega, kes kogenud elu enam kui mina. Ja muidugi olemine ühel
kursusel, päevast päeva, andekate ja atmosfääritajuga
inimestega on ka võimas arengu kiirendaja. Ja õnneks on selliseid
noori inimesi-sõpru igal pool lavakoolist väljaspool ka. Ma olen
ikka väga õnnelik, et Eestis on nii hea olla. Täitsa
sürreaalselt mitteammenduv maa ja mitteammenduvad inimesed ja
mitteammenduv olemine.
Sa mängid “Kodu keset
linna” Matit ka. Kuidas sa sellega rahul oled? Kuidas sinuga rahul
ollakse? Mis seriaalis sa veel mängida tahaksid?
Matit
on väga tore mängida. Ja ühes väga konkreetses
mõttes ka hullult arendav... Mati on vahva nimi ning tegelasena on ta
põnev ülesanne. Kuidas rahul ollakse, ei tea. Aga alati on
lõbus seal võtetel. Mängida võiks igal pool, sest
mängida on tore.
Mina isiklikult kardan, et kui sa
lavastajatööle pühendud, läheb üks väga andekas
näitleja Eesti teatrile kaduma. Saad sa mind kuidagi lohutada?
See on hästi liigutav, et nii ütled. Aga kuni mind
kutsutakse ja kuni ma leian arengulise või vahel ka materiaalse
mõtte selle tegemiseks, seni ma mängin. Ja nagu enne ütlesin,
on mängida kogu aeg tore ja arendav, ka siis, kui tegelik sisu on lihtsalt
lahutada meelt, mitte midagi enamat. Tahan ja loodan väga, et saan teha ka
väga tõsiseid ja igavikulisi rolle. Äkki – kui oled
lavastaja – kardetakse, et tuled ja hakkad lavastama. Raudselt ei tuleks,
vastupidi, väga toetan ja toetaks alati. Ning muidugi, kui mängin,
arutan oma lavastajaga ka asja üle.
Igal juhul püüan
ja tahan väga olla ka näitleja teatriruumis. Ja samas minu jaoks on
maailmaga kõnelemiseks ja elule armastuse avaldamiseks lavastamine
kindlasti totaalsem ja suurem. Ma olen ise ka väga suurt kasvu.
Draamateatri egiidi all valminud lavastust “Head ööd,
vend” näeb Kanuti Gildi Saalis 11., 12., 13., 24. ja 25. aprillil.