Seegi kord särasid ekstravagantse esinemisoskusega Peter Cook Londonist ning Vene intelligendi aurat kiirgav Juri Avvaku­mov Moskvast. Esimene kandis oma hästi väljatimmitud kilgete ning siira fun-arhitektuuri esitami­se­ga eksimatult edasi 1960ndate ing­lise kultusrühmituse Archigrami vaimsust, teine, Vene sõjajärgsele avan­gardile viitava termini “paberarhitektuur” käibessetooja, ehitas häi­rimatu rahuga tillukesi kon­struk­tivistlikke makette.

Samuti oli trien­naali üldpildis tugevamalt tun­da organiseerijatena kaasatud noor­arhitektide – Too­mas Tam­mi­se ja Inga Raukase  kodu­töö: kohal olid mitu moodsalt kee­ru­liste nimedega noorte ar­hi­tektide bürood (Office for Infor­mation Based Architecture, Urban Future Organization, Plasma Stu­dio), kes eelkõige konkursitööde ja väiksemahuliste projektide najal just praegu väga “kuumaks” tee­maks muutunud. Ka Eestist rääki­sid noored: esinejaina tundlevalt udu­sed Indrek Peil ja Tomomo Hayashi büroost Head Arhitektid ning asjalikumad Mihkel Tüür-Katr­in Koov COO Arhitektidest.

Arhitektidele on triennaali konverents alati olnud tähtis, näitusega võrreldes  ehk olulisemgi – elamuslikud persoonid, vahetu suht­lus, rahvusvahelisuse maik... Näitus seevastu on märk nüüdisaegse arhi­tek­tuuri kohalolekust laiema publi­ku jaoks, ka esinejate valik on loengupidajatega võrreldes mõnevõrra teine. Triennaali teemad on ikka otsi lahtijätvalt kõikehõlmavad oln­ud, s.t ilma kindla programmita, mistõttu loenguil arhitektid ena­masti lihtsalt oma töödest räägivad. Seekordne mõnevõrra hõreda mu­l­je jättev näitus sisaldab mitmeid tee­maspetsiifilisi “maa ja taeva va­hel” installatsioone (soomlaste Tal­li-arhitektide rippuv õuntest kuppel) ehk teisisõnu on traditsioo­ni­liste planðettide asemel oma pro­jektide eksponeerimiseks ekst­ra­va­gantsemaid vormistusviise leitud.

Konkurentsitult meeldejäävaim on büroo Graft (USA/Saksamaa) hõbedastel juhitavatel õhupallidel lendlev (sama ideed kordavad Leo Lapini kujunduses esinejanimedega õhupallid) pildirida, mitut meediat ja materjali hõlmav on lätlaste NAMSi veidi arusaamatuks jääv ins­tallatsioon. Efektne on Heade Ar­­hitektide piimjast klaasist oku­pat­­sioonimuuseumi makett-akvaa­rium, samuti COOde lind-inimese fotoseeria suure saali laes. Kui mee­nu­tada viimast meil nähtud täna­päeva arhitektuuri näitust – briti noor­büroode manifestatsiooni “Space Invaders” tänavu märtsis soolalaos –, siis võib kahe ekspositsiooni rõõmsalt eksperimen­tee­ri­vas hoiakus ehk ühisjoonigi tabada, sa­mas on triennaali puhul näha, kui­võrd raske on n-ö “kohvris kaasa toodud”, paarist värvilisest lehest kuni keerulise piilumissüsteemiga projektiseinani varieeruva kujundusastmega asjadest programmilist tervikut kokku panna.

Ka näituse kuraator Lapin pole rahul ja kurdab Päevalehes, et nüü­dis­­aegne arhitektuur on oma ar­vu­ti­kultuses madalseisu jõudnud, koos hiireklõpsutamisega kaduvat ka os­kus reaalset ruumi tajuda! Jättes kõrvale öeldu eetilisuse triennaalile valitud siiski tipparhitektuuri ja -esinejate taustal, võib vaid tegijaile edaspidiseks soovitada enamat konkreetsust oma sõnumis, suunatumat probleemiasetust (seekord­sed ilmselt küll diskuteerivama­tena mõeldud kaks paneel-loengut olid hea algus), et teostuks see “uue leid­mise soov”, mis tänavuse trien­naa­li sisuseletuses nii poeetiliselt kirjas oli. Madalseisus pole arhitektuur kindlasti ning neil päevil kõr­vu­ti nähtud vanemate ja noorte te­gi­jate looming (nt Archigram versus Graft) on selle veenvaks tõestuseks.

Näitus on lahti 29. septembrini.