25.07.2008, 00:00
Uued äärelinna Buddhad
Eestlase privaatsuseiha ei saa talle ette heita. Rahvuslik omapära, mis
muud. Ja teistelegi põhjarahvastele omane, nii et lausa piirkondlik
spetsialiteet. Aga mõnel elualal oleme skandinaavlastest ja teistest
omaette-nihverdajatest kõvasti möödagi läinud.
Näiteks ühest kohast teise liikumise viisis kihutame
Lääne-Euroopa efektiivse ühistranspordimudeli juurest
jõudsalt USA variandi suunas, kus on elementaarne punktist A punkti B
kulgeda isiklikus autos.
Ja pigem üksi.
Ameeriklaste puhul ei ole asi pelgalt privaatsuses. Suurfirmade kommertshuvi
suutis jõuliselt kunagise rongiriigi (1920 reisisid 1,2 miljonit
ameeriklast iga päev rongiga) elanike elustiili muuta. Seda nii osava
turunduse kui jõuvõtetega: autofirmad ostsid hulga raudteid kokku
ja võtsid üles. Et kui kunagi tulevikus ei suudeta autoihalust
turundusnippidega ülal hoida, siis ei olekski enam raudteed, mille juurde
naasta.
Eestis pole mr Fordi järeltulijatel vaja raudteed
üles võtta, see kasvab ise rohtu. Kui Elva-Valga lõigu
remont äsja üle kahe kuu venis, ütles Eesti Raudtee esindaja
(sic!), et tema nägi Nõos möödasõitva rongi aknast
ainult ühte reisijat – keda see reisirong ikka huvitab. Huvitaks
küll, kui Tallinnast rongiga mugavalt Valka saaks, sealt avasid
lätlased hiljuti uuesti liini Riiga. Me ei tea sellest suurt midagi, ei
mingeid reklaame või diskussioone. Sest avalikus kõnes on
reisirong maha kantud, mõttetuks ja väheatraktiivseks kuulutatud.
Vähe sellest – lisaks suhteliselt
loodussõbralikule ja turvalisele rongile hakkab ka muu
ühistransport hääbuma. Marsruuttaksoliine pannakse sujuvalt
kinni: andis jumal raha Tallinna serva elupaiga ostmiseks, annab ka auto.
Õismäele saab veel hädapärast trolliga loksuda, kontorist
Tiskresse suunduv yuppie peaks aga nüüd trollist bussi peale
ümber istuma.
Ülikondades-kostüümides seltskond
Haabersti ristis trolli ootamas? Ega vist.
Maale minnes masendus
süveneb. 1. septembrist sõbrale Lahemaale külla ei saa –
suvi on läbi ja rannabuss maas. Suvel kord päevas veel buss
läheb, tagasi saab ainult hiigelringiga läbi Rakvere.
Saare maavanem teatas äsja, et riik ei suuda maakonnasisest
ühistransporti ülal pidada.
Valdadelt prooviti
nädalaga raha juurde pumbata, plaan saadeti moe poolest
“kooskõlastamiseks”, aga tühjast kaukast pole midagi
võtta ja nii vurab küladesse juba juulist veelgi vähem
busse.
Kui sul on suvila, siis on sul ka auto. Kui elad maal ja pole
autot, siis püsigi maal – mis sul linna asja? Imelikud normid on
normaalseks kasvanud.
Ma ei hakka parem rääkima CO2-st ja
energiakriisist – inimeste käitumisviisi kallutamine nn
maailmaparanduslike teemadega on ju lootusetu.
Ma ei tahaks
rääkida ka majanduskasvu aeglustumisest ja rasketest aegadest, sest
see kaigub kõikjal kumedalt niigi. Veider loogikatrikk siiski, et
bensiini kallinedes bussiliine maha võetakse. Lihtne mata
ütleb ju vastupidi: neljakümne viie bussireisija vahel jagatud
kulu on märksa väiksem kui ühe kuni viie autosõitja
oma.
Huvitavad on eestlaste ühistranspordi-tapu juures hoopis
vaimsed mustrid. Kui meie ühine transpordihuvi piirdub vaid üha
laiemate ja siledamate teedega, siis selleks poleks ju riiki vajagi. Üha
laiemate kummide ja vingemate tehnonäitajatega massinatega ringi uhamine
käib kokku kauboiloogikaga. Kui me nii madala tasemega tõesti rahul
oleme, on meie ühiskond ja selle liikmete koostöövõime
ikka päris nadis s
eisus.
Sumedalt surisevad graafikus püsivad mugavasse
kesksüsteemi ühendunud puhtad ja prestiižsed
rongid-bussid-trollid-trammid üle kogu Eesti – vat see oleks juba
saavutus, mille üle teadmistepõhine ja tehnousku riik võiks
uhke olla. Uskumatu, et eurokohtumistel ringi tiirutavatele otsustajatele ei
ole Eesti totaalne mahajäämus transpordialal veel silma torganud.
Äärmuslik omaettehoidmine pole eestlastele kunagi head teinud
– enesetapud, depressioonid ja alkoholism tõestavad seda liiga
ilmekalt. Viimase kümne aastaga on lisandunud klassikihistumisega seotud
eraldumine. Nii on tekkinud terve seltskond keskklassi ja rikkamaid emasid, kes
räägivad tõsimeeli, et trollisõit koos lapsega on
kujuteldamatu, see oleks vastutustundetuse tipp. Trollis (või bussis
või trammis või rongis) ju haiseb! Lisaks kummitavad Haigus,
Viletsus, Vaesus ja see kõige hullem vaenlane – Bakter. Nii
kasvabki pool põlvkonda lapsi nagu väikesed Buddhad, kaitstuna
kõige elulise eest. Karta võib, et enamikku sirgudes valgustus ei
taba – nad kolivad vanemate autokarbist ühel hetkel isiklikku karpi
üle ja jutlustavad separatsioonil põhinevat ühiskonnakorda ka
oma lastele.
Positiivseid arenguid on ka, vähemalt jutu
tasemel. Tartus sosistatakse trammi vajalikkusest, Tallinnas mõeldakse
taas kiirtrammist. Postimees kirjutas hiljuti, et pealinna volikogu hakkab
kaaluma ööbusside käima panemist. Lõpuks ometi
vähemalt räägivadki.
Aga neisse
kaaluma-hakkamistesse sekkub aeg-ajalt naiivitare mõistusele kutsuv
hääl. Näiteks Tartus, kus bussisõitjate arv on kaheksa
aastaga 40 protsenti vähenenud, ütleb abilinnapea: “Meie teed
on kitsad ja autosõitu oluliselt kahjustamata ei ole võimalik
bussile eelist anda.”
Ja diskussioon ongi lukus. Keegi ei
julge öelda: aga las kahjustab! Kui ühistransporti oleks
tõesti plaanis eelisarendada, nagu siin-seal arenguplaanidesse
kirjutatakse, siis ehk olekski vaja väikest kahju, mis mõnegi
autojuhi ebaefektiivsest erasõidukist välja bussi peale aitaks.
Valikuid on laias plaanis kaks, nagu ikka. Kas igaüks iseenda
või üks kõigi, kõik ühe eest.
Autopõhine Eesti soosib niigi patoloogilist isoleeritust ja
kihistumist. Aga meeldivat ja toimivat ühistransporti ei tee keegi meie
eest ära. Loovutada tuleks esialgu suur osa oma mugavusest ja
mõttelaiskusest.