Uus näitusekoalitsioon Toompeal
Tommy & Laurentsiuse (kodanikunimega Toomas Tõnissoo ja Lauri Sillaku) näituseprojekt “Portreed” STRONG> Toompeal Riigikogu Kunstisaalis, avatud oktoobri alguseni.
Eesti ühiskonna lahkamine on vähegi sotsiaalsema närviga kunstnikule tõeline kullasoon – sümptomaatiline on, et eelmisel nädalal (valimiste künnisel?!) avatigi Tallinnas lausa kaks näitust, kus poliitikud kaanepoiste staatuses on – Lemming Nageli “Tagaselja” Decos ja käesolev re-union party ehk “koalitsiooni- näitus” Tommylt ja Laurentsiuselt. Psühhoanalüüsi appi võttes on juhtumid küll igal juhul erinevad, alates lihtsamat sorti kraapsutegemisest ja small-talk’ist kuni hard-core ilkumiseni: venelase Valeri Vinogradovi sapine pilk nägi ainest teistest mitmeaastase edumaaga juba oma Vaala näitusel 1998. aastal.
Tandemi Tommy & Laurentsius tulek Eesti kunstipilti 1990ndate keskel oli messiaanlik: nende teibiga kokkuklapitud jõupaberile ja hõbetatud tapeedile maalitud hiigelformaadis närutatud teosed sisaldasid kõiki MTV-põlvkonna kultusatribuute ja fetiðeid. Eriti tagasivaatepeeglis saab nende käsitöömahukat nikerdamist ja hullumeelseid töömahte käsitleda omalaadse protestina poolvägisi digitaliseeritava eesti noorema kunsti kontekstis. Klassikaliste mässajatena, kelle peale Sorosi Kaasaegse Kunsti Keskuse piits ja präänikud ei mõjunud, valisid nad tee, mis ei ole toonud küll institutsionaalset mammonat, on võimaldanud aga säilitada outsider’i teravat pilku varakapitalistliku ühiskonna pahede, hirmude, ulmade ja unistuste kokkumiksimisel. 1997. aastaks tandem Tommy & Laurentsius lagunes, järgnes Laurentsiuse viis aastat kestnud viljakas koostöö Anna Daniela Saalistega.
Just Laurentsiuse ja A.D. (Anna Daniela Saaliste kunstnikunimi) koostöö viis eduka muuseuminäituseni Turu Kunstimuuseumis 2000. aastal, 1999 saadi Konrad Mäe medal ja preemia. Laurentsiuse ja A.D. looming viitas metafoori keeles sõnapaarile “kaks Eestit” hoopis enne, kui ühiskonnateadlased sellega välja tulid. A.D. hõbetatud assamblaaþid-pildiraamid tõid mõlema loomingusse küllusliku luksuse dimensiooni ja kosmopoliitset ambivalentsust.
Tõnissoo ja Sillak üritavad näitusel uuesti tervikuks liita teatud liine oma “soolokarjäärist” – nimelt koosneb komplekt eranditult portreedest. Laurentsiuselt on väljas triptühhoniks miksitud kolmik “Nägu V”, “Nägu VI”, “Nägu VII”. Tommy esitab veidras etnofuturistlikus laadis nelja seitsmekaupa rühmitatud grupiportreed, mille kangelased oleksid otsekui “Sõrmuste Vennaskonna” tegelased. Me ei tea, kelle kaelas ripub sõrmus, hobuseparisnike riietes tegelaste rühmitamise taga on omaette lugu, nii on ühele pildile kokku sattunud näiteks Raimond Valgre (Legolas), Arnold Rüütel (Punapõsk), Georg Lurich (Tobajuss), Johan Laidoner (Frodo), Voldemar Vaga (Aragorn), Jakob Hurt (Gandalf), Mart Laar (Ilo). Kõikmõeldavaid binaarsusi (alates koloriidist-kompositsioonist kuni mõisteteni nagu rahvus-ajalugu-kultuur-eetika-ausus-südametunnistus-jne) võib lugupeetavaid portreteeritavaid uurides nende märksõnade abil küll konstrueerida, kuid Toompea näituse kontekstis töötavad need maalid eelkõige kui ajast etteruttavad kärbsepaberi-sarnased püünised poliitikutele.
Ovaalsed palakad on roigastest raamid saanud ja lossi atmosfääri see lihtsalt sobib.
Sarnase ikonograafilise lahendusega on ka Tommy ja Kadri Kangilaski ühistööna (eks-stalinistliku taustaga Soome Rahukaitse Komitee tellimusel) valminud monumentaaltöö maailmaajaloo kultusfiguuridest Haagi Rahvusvahelisele Rahukohtule (IPB). Tõnissoole ja Kangilaskile on monumentaalpakkumisi teinud ka mitmed Soome haiglad. Kuhu jääb aga Eesti omamaine “avalik-õiguslik ruum” ja selle tellimused Eesti professionaalsele kunstile? Praeguse seisuga võistlevad nii Tallinn kui Tartu suurima kilplase tiitlile: Tartu loobus kergekäeliselt Jaani kiriku uutest vitraaþidest, Tallinna endise aselinnapea Liisa Pakosta initsiatiivil peatati tänapäeva kunsti ostmine avalikesse interjööridesse, kärpides selleks linna kunstinõukogu käsutuses olevaid eelarvesummasid 700 000 kroonilt 100 000 (!) kroonini aastas.
Kui Riigikogu üle aasta tagasi kunstisaali ideega kunstnike liidu poole pöördus, oligi üks erialainimeste tagamõte see, et näitused võiksid saada kunsti kukeaabitsaks otsustajatele ja “rahva teenritele”, et nähtaks eesti uusrikaste lemmikutest Tauno Kangrost ja Navitrollast kaugemale.
Tommy ja Laurentsiuse kiituseks peab ütlema, et näitus on läbini kohaspetsiifiline, hariv ja didaktiline, arengulooliselt nende 1995. aasta projekti “Teel Toompeale!” jätk. Toompeale on nad tulnud avala südame, tühjade taskute ja piiritu optimismiga. Kas saadakse ka sellest õieti aru? Ons kommunikatsioon üldse veel võimalik?
Kunstnike ühisprojektiks on kaks peegelpildis maali president Arnold Rüütlist, mis on teostatud ja eksponeeritud “kõiki protokollireegleid silmas pidades” – vasakul otse kruntimata lõuendile maalitud maavillane Rüütel ja paremal kuldraamis “antiikne” paraadportree (Rüütli silmanurgast ei puudu ka indiafilmilik teatraalne pisar). Mingil juhul ei tohiks projektis näha kaasajooksmist selle lauslabasuseks muutunud presidendi-mõnitajate kooriga, mis televisiooni talk-showsid ja lehtede naljanurkasid täidab. Pigem on Tommy & Laurentsius endale võtnud austava ülesande taaselustada ja glorifitseerida paraadportree naasmist “kõrgesse” kunsti.