Veel enne, kui Reed ja bänd ja lastekoor ja väiksekoosseisuline orkester lavale jõuavad, on lõpptulemus väljaspool kahtlust - Lou Reed on siin ­oodatud ja tal saab olema edu. Raske öelda, miks.
Popkultuuri seisukohalt pole Reedil Dylani või Lennoniga võrreldavat mütoloogilist tähendust, kui siis ehk ainult tšehhide-slovakkide jaoks, kelle kogu nõukogudevastane opositsioon sõltus omajagu Velvet Undergroundi lauludest.
Pealegi on Reed ennast paljude jaoks lausa ärritava tõrksusega pidevalt ümber positsioneerinud. Velvet Undergroundi teine plaat, lärmakas ja eksperimentaalne "White Light / White Heat" erines nende järgmisest totaalselt. Hiljem, soolokarjääri ajal 70ndate keskel jätkas ta pärast kommertslikuvõitu lauluplaati "Sally Can't Dance" aga hoopis tunniajase kitarrihuugamisega, mil nimeks "Metal Machine Music".
Reedi toonane plaadifirma palus vabandust ja korjas plaadi müügilt ära. Ja veel enne seda skandaali oli "Berlin" asendanud Reedi senise sirgjoonelisema glam rock'i hoopis morbiidsemate mõlgutustega.
Ent kui rahvusvaheline popteadvus teda päriselt kunagi alla pole neelanudki, siis ühes asjas on Reed ainulaadne - ta on kalkuleeritult ja pisut vanamoodsaltki kunstnik, nii loomingulise ambitsioonikuse kui pooside võtmise oskuse poolest.
Ning too õhtu Sallet Pleyelis rääkis mõlemast.
Pisut liialdades võiks rääkida ühe uue žanri sünnist. Nimetaksime seda õige kanooniliste oopuste žanriks rock'is. Albumid, mis aja jooksul on saanud n-ö klassikalisteks, esitatakse terves ­mahus otsast lõpuni ära.

See on teadlik ­kultuuripoliitiline statement, arvan ma. Ajal, mil populaar­ne muusika on lihtsalt miski, mida netist maha saab laadida, midagi põgusat ja fragmentaarset, on sellistel suurteostel toonitatult ajatu iseloom. Patti Smith, Sonic Youth, Public Enemy - kõik on hiljaaegu midagi niisugust teinud ja Lou Reed on selliseks hoiakuks justkui loodud.
Nii tulebki Reedi sõber ja kogu "Berlini" lavastaja Julian Schnabel ning teatab, et kontserdil pole vaheaega ja välguga pildistamine on keelatud. Siis on Reed kohal ja heliefektide rägastikust kerkib pinnale Rupert Christie mängitud klaver. Lugu Caroline'ist ja Jimist võiks olla palju inetum lugu, seda võib laulutekstidestki aru saada.
Samas on see parasjagu perversne stoori Reedi nägemuses ikkagi juba ette paigutatud, fikseeritud, boheemliku kunstiteadvuse poolt estetiseeritud. Iseasi, et väikesed tüdrukud lastekoorist ei pruugi vastavaid koode tunda, ja sedaaegu, kui kõlab too veenide läbilõikamise koht loos "The Bed", vaatan mõtliku murega nende suunas.

Reed teeb kõike väga ilusasti. Ta on ilmselgelt otsinud nüansse, detaile, maitsekaid pisiasju ning leidnud kõigepealt väga täpse ja tundliku lavabändi - eriti kitarrist Steve Hunter (kes osales ka "Berlini" 1973. aasta plaadiversioonis) ja trummar Tony "Thunder" Smith paistavad silma. Nii ühe kui teisega otsib Reed ka laval tihedamat kontakti.
Ja täpselt selline see õhtu ongi - palju peeneid kõlalisi üksikasju ning ei hoopiski massiivseid rokkimisi. Selline muusika pole tingimata igaühe maitse, kuid kui sa oled 66 ja tahad vana ning koltunud loosungit nimega "sex, drugs & rock'n'roll" ümber disainida, siis mil moel seda ikkagi teha?
Publik tõuseb aplodeerima ja jääb püsti ka kolme lisapala ajaks. Need on pingevabad ja mängulised ning viimane, armastusballaad "Power Of The ­Heart", teeb härdaks nii õhtutualettides daamid kui ka nende saatjad.

* Tõnis Kahu reisikulud Pariisi kandis BDG kontsertagentuur FBI