Viimase aja kunstielamuse sain paar päeva enne vabariigi aastapäeva kultuuritehases Polymer, Non Grata Kunstikonteineris avatud Meeland Sepa näitusel pealkirjaga “Mul ei ole teile midagi öelda”.


Meeland Sepp on varasemast tuntud oma roostes metallijuppidest kokkukeevitatud nii-öelda seksimõnumasinatega – väntad pedaale ja siis mingi ora torgib või kõditab sind. Seekordse näitusega  tähistas Meeland Sepp ühtlasi oma 40. sünnipäeva.


Seegi kord kostis oigamist juba eeskotta.


Olukord näitusesaalis: Meeland oli tumepruuniks võõbatud lauajuppidest kokku klopsinud arhetüüpsena näiva tare, mille ukse kohal autahvel “Kaunis Eesti kodu 2009”. Ühes tare nurgas istus elektritooli meenutavas seadeldises meesinimene, kellele oli mingi kott või padjapüür pähe tõmmatud ja kes periooditi ebainimliku häälega luust ja lihast läbi tungival helistikul oigas. Oiged olid ühtaegu piina ja mõnu väljendus – selge vihje eestlaste sadomasohhismilembusele.


Samal ajal mängis tare teises nurgas vilepillitrio rahvalikke meloodiaid, nagu: “Jaanipäevaks kõrgeks kasvab rohi...” ja muud sellist. Kolmandas nurgas mängis akordionimees. Neljas nurk oli minu mäletamist mööda tühi. Kõik see kokku kestis terve igaviku.


Mu maalikunstnikust sõbranna Lilian kommenteeris, et pole viga, et igas õiges Eesti kodus on ju ikka akordion kuskil toanurgas. Mul endal on ainult üks pisike suveniirmandoliin, mida küll pidevalt harjutan, aga mida keegi mu külalistest sellegi poolest kuulda ei taha, kui neile esineda üritan.


2.

Mõni nädal varem käisin külas vabakunstnikust sõbral Tuutul, kellel oli külas veel üks sõber Võsa, aga mitte see Peeter Võsa. Kuidagi veeres meie jutt Eesti mängufilmi teemadele. Et nagu Eesti mängufilm läbi aegade või nii.


Millegipärast jõudsime üheskoos järeldusele, et vaadates ammustest aegadest pajatavaid Eesti mängufilme, jääb mulje, nagu vanasti elanuks kõik eestlased Pirita kloostri varemetes. Või siis mingites muudes umbes samalaadsetes varemetes. Et nagu varemed oleksid Eesti filmikunstis millegipärast eestlaste elupaigana üleekspluateeritud või nii. Kuidagi ääri-veeri me sellisele järeldusele jõudsime.


Aga võib-olla tõesti – kui vanasti nuusutas eestlane Pirita kloostri varemetes värsket õhku, siis nüüd oigab ta kaunis Eesti kodus soojas elektritoolis. Kumb on arhetüüpsem, otsustage ise.