Läbi lumesaju põlevad lambid kutsuvad, soojenda­vad ja annavad tunnistust lõppeva aasta ühest tähtsamast tootedisaini väljapanekust Tallinnas. Estoplasti Tööstuse OÜ esitleb selle aasta toote­näi­teid, metall-, klaas- ja puit- ja antiikvalgust­eid. Põhitee­ma­na aga uut kaubamärki 4 ROOM, mis on esimese aasta koostöö tulemus Eesti tuntuima valgus­disaineri Tarmo Luisuga.

4 ROOM seeria on tekstiilkupliga disainvalgusti (va­riat­sioonidega lae-, põranda-, laualambid), mida tootja iseloo­mus­tab märksõnadega “lihtne” ja “kodune”. Erine­vused on seest­poolt kuumuskindla plastiga töödeldud, kodukootud linast riiet meenutava tekstiiliga lambivarjude kujus (ümmargused või kandilised) ning jalgades: on heledast või tumedast pui­dust kolmjala peal lambid (siinkirjutaja vaieldamatu lemmik), kelmika nõksakaga või minimalistlikult sirged metallvarred, puittahvlitest kokkupandud asjalikud ning tehnitsistli­kumad frame-tüüpi metalljalad; leidub poolkuukujulisi ja sepistatud aluseid; koguni arhetüüpse ristise kuusejalaga variant.

Kindlasti meenuvad esimese assotsiat­sioo­nina aas­ta­kümnete tagused Estoplasti lii­mi­tud tekstiilkupliga lambid (mittekuuma­kindla plasti ja mitte­purunemis­kindlate kinnitusdetailidega) ja kindlasti pole materjali taoline faktuurivalik di­saineril juhuslik. Taga­sivaateline esprii on olnud Luisu loomingus alati tuntav (Luisu lambid kui “mälu majakad”, on poeeti­lise võrdluse toonud Har­ry Liivrand). Kui Tarmo Luisu eelmi­ses, jõulises Basic-sarjas võis teraspleki mas­ku­liinsuses ja minimalismis leida viiteid viie­kümnendate industriaalsetele vor­mi­dele, siis 4 ROOM kaubamärk (mis on saanud juba sar­jata jälle-ingliskeelse-nimetuse pärast) on üsna erinev. Autor on liikunud ajaloos küm­me­kond aastat edasi; metalne külmus ja teh­nitsismon kadu­nud, esteetilistest hoia­kuist näib domineerivat nostalgia. Steel Line’is toodetud Basic jäi siiski eliitdisainiks ning valgust mitteläbilask­va­na on metall-lamp paratamatult üksnes suunava iseloo­muga (mis seal salata, siinkirjutaja, kes kuue aasta eest oma elamise Basic-lampidega valgustas, on sama kaua hädas sobiva üldvalguse leidmisega). 4 ROOM kup­pel hajutab seevastu meeldivalt valgust ja sobib nii neile, kes taot­levad stiili, kui ka maaläheduse ja nostalgia ihalejatele.

Ühes võib olla kindel: odavat laiatarbe­val­­gustit sel­lest ei saa – hoopis kohalikus mastaabis klassika saab (ar­vata on, et juba sün­dides). Hoolimata heale disainile ise­loo­mu­­likust geniaalsest balansseerimisest ajatu ja trendika vahelises olematus ruumis, ei saa käesoleval juhul unustada rõhutamata, et trendist loobumine on näiline. Sa­muti on oma osa tuntud loogikal, kus tipp­disaineri nimi muudab mis tahes objekti kunstiteoseks (ei tea, kas see kehtib ka galerii tagaseinas eksponeeritud rõõmsalille­liste tee-ise-endale-kell-stiilis ajanäitajate kohta?).

Tegelikult esitab 4 ROOM oma sobivu­se­ga tõepoolest igamehe interjööri väljakutse neile, kes harju­nud nüüdiskunsti (disaini) hindama maitsehierar­hiate ja skolastilise sotsiaalse eristavuse loogika (näi­teks paljutsiteeritud Pierre Bourdieu mudelite) alu­sel. Nimelt tu­leb siinkohal mängu oluline lisafaktor – kodumai­ne toodang. Uuele kau­bamärgile võiks ennustada pea Flora Maye­ri pesupulbriga võrreldavat edu. Nagu too tõrjus müügile ilmudes tagaplaanile Procter &Gamble’i, nii võiks 4 ROOM vä­hen­dada Hiina ja Hispaania lambimüüki Eestis.

Mõistagi tuleb aru anda, et Estoplasti vii­maste aastate kasum rajaneb vaid ekspordil Skandinaaviasse ja Lääne-Euroopasse (Eestis on Estoplasti turuosa vaid um­bes 5%). Igal juhul näitab Estoplast, et suudab ühen­dada loovuse ja kommertsi; et ei ole standardseid la­hendusi eelistades välistatud originaalsemaid ideid. Ettenägelikult ja eestlase isikupära arvestades võinuks küsitluslehtedel galeriis olla veel lahter: “Soovin võimalikult kiiresti osta 4 ROOM tooteid, palun saata mu­lle info ja pakkumised”. Estoplast on õigel ja areneval teel – selle märgiks on ka elegantselt läikeline must-valge buklett, kus uue brändi elava esitluse paik on nimelt töökojas, mitte maitsehie­rarhilises interjööris – mitte midagi pealesuruvana, kuid avatuna-oodatuna kõigi jaoks.