27.02.2009, 00:00
Vasaku väikse sõrme otsata Lõuna-Aafrika
Räägitakse, et Lõuna-Aafrika Vabariik on kõige läänelikum Aafrika riik. On see aga hea näitaja, küsib Anna-Maria Penu.
Kõik giidid, kellega reisi ajal tutvun, alustavad ühtemoodi:
“Lõuna-Aafrika lugu algab 1652. aastal, mil siin randus
hollandlasest meresõitja Jan van Riebeeck. Enne seda sõitsid
läbi küll ka portugallastest maadeavastajad, kuid jäädavalt
asusid siia hollandlased, kellele järgnes Euroopast veel ja veel
inimesi.”
Ja enne oli Lõuna-Aafrikas vaid igav liiv ja
tühi väli? Võib-olla teda polnudki üldse olemas?
Huvitaval kombel ei maini mitte ükski giididest, olgu nende
nahavärv, milline on, Sani hõimu, keda tuntakse halvustava
bushmen’i nime all ja kes on elanud noil aladel juba kümneid
tuhandeid aastaid. Enne valgeid jõudsid siia ka khoid, bantud,
xhosad, suulud, aga neist ei kuule poolt sõnagi. Miks? Sest ajaloo
kirjutavad valged, asjade väärtuse üle otsustame samuti just
meie. Ja Musta Mandri tähtsus algab otse loomulikult teda puudutanud
esimesest valgest jalast ning valgest käest, kes selle sammu kirja
pani.
Seetõttu jäädvustan Lõuna-Aafrika
muuseumis palavikuliselt põlisrahvaste naisekujusid ja kunsti. Nad on
nii traagilised oma ilus ja unustatuses. Neist isegi ei räägita nende
maa esmakülastajatele. Ja see pole õiglane. Aga kas
Lõuna-Aafrikas leidub midagi õiglast? Või Aafrikas
üldse?
Hallipäine Helmut tuli Kaplinna nelikümmend
aastat tagasi. Ja-jah, just täpselt siis, kui Pariisis mässas noor
maikuu ja Prahas tegi sama kevad. Noor sakslane tahtis Euroopast ära, kas
just mässude tõttu, aga tahtis, ja tahtis riiki, kus valitses juba
paarkümmend aastat apartheid.
Õiguslikel
(õigus-õiglus) alustel seisev apartheid. Helmutile meeldis siin.
Miks ei peaks meeldima ühele saksa noormehele valge vähemuse
võim, privileegid, rikkused teist värvi enamuse ees, eriti veel
selles jumalast valitud paigas, kus vohavad avastamata valged rannad, elavad
vaalad, pingviinid ja lõvid ning kõrguvad metsikud mäed?
Nüüd pensionärina hakkas Helmutil kodus, ühes neist
valgetest, uhketest villadest, mis ehitatud mäejalamile, miljonilise
vaatega merele, igav ja ta teeb giiditööd. Ja ta teeb
giiditööd, alustades Lõuna-Aafrika lugu hollandlase
maabumisega ning lubades vestluses, küll nelja silma all, ent siiski,
endal väita: “Ma pole mingi rassist, aga valgete ja mustade vahel on
suured erinevused (ja ta sõrm näitab meelekohale). Aga ma pole
rassist, muidu ma ei saaks siin riigis ju elada!”
Aga
võib-olla just seetõttu, et sa seda oled, said sa 40 aastat
tagasi südamerahuga siia elama jääda ja uskuda veel täna
valge rassi üleolekut?
Onnid, ühikad ja
sotsiaalkorterid
Noor Isidor palub, et me teda Isiks
kutsuksime. Kõlab nagu easy. Lihtne, kerge inglise keeles, kuigi lihtsat
pole ta elus küll vist midagi. Pärastlõunal sõidame
tema kodukanti Langa township’i ehk Kaplinna vanima aguli poole. Taamal
kõrguvad pilvi kandvad mäed Table Mountain ja Lion’s Head
(Isi märgib, et Lõvi pead näeb eriti selgelt veinituurilt
tagasi tulles...).
Mäeseintest kaitstuna laiub kesklinn oma
pilvelõhkujatest ärihoonete, kallite firmapoodide ja
filmidekoratsioone meenutavate Victoria stiilis majadega.
Kiirteel
vuhisevad üksteise võidu pilgeni täis minibuss-taksod,
veoautode avatud kastides istuvad töölised ja kiirtee
äärtes voolab arvestatav inimmass jala oma township’ides
asuvate kodude poole. Township’id tekkisid eelmise sajandi jooksul
mustade ja “värviliste” jaoks, kes käisid linnas valgeid
teenimas, aga kellel oli seal elamine keelatud. Eriti põhjalikult
– tunnistuste, fotode ja ajaleheartiklitega – räägib
mitte-valgete oma kesklinnas asuvatest kodudest välja tõstmistest
ning majade buldooseriga laiaks sõitmisest District Sixi muuseum.
“Miks me peame minema?” küsisid nad. “Sest te
pole õige nahavärviga,” oli vastus...
Täna on
township’id endiselt mustade ja “värviliste” keskkond,
vaeste ja “mitte-valgete” immigrantide ainuke variant. Valgeid
neis agulites ei kohta. Giid Helmut kinnitas, et agulites elamine on nende enda
vaba valik, sest nad pole kunagi miljonärid olnud, et elada kusagil
paremas kohas. Nende vaba valik?! Mis vabast valikust saab ebavõrdses ja
ebaõiglases ühiskonnas üldse juttugi olla?
Elamispinna probleem on Lõuna-Aafrika Vabariigis suur, nagu rikkas
Euroopaski. Veel suurem mure on ebaseaduslike onnidega, mis venitavad
township’ide ulatuse üüratuks. Ametlikel andmetel elab üle
Lõuna-Aafrika laiuvates township’ides 12 miljonit inimest, veerand
elanikkonnast. Mitteametlikel andmetel on see arv vähemalt 5 miljonit
suurem, 17 miljoni kanti, ja kasvab mujalt Aafrikast saabuvate
immigrantide tõttu iga aastaga. Mida teeb LAVi valitsus?
Ahjaa, viimase 15 aasta jooksul on ehitatud 1,8 miljonit eluaset...
Isi ei kritiseeri valitsust. Giidid ei tohi isiklikku arvamust avaldada. Kuid
ta näitab meile Langa vanu ühiselamuid, uusi sotsiaalehitisi,
aga ka ebaseaduslikke onne. Seestpoolt, elanike ja nende varanatukesega.
Sõnu polegi vaja. Eriti perversne on aga see, et agulielanike ainuke
lootus lasub 2010. aastal LAVis toimuvatel glamuursetel jalgpalli
maailmameistrivõistlustel.
Alles nüüd olla
valitsusel tõsine stiimul ja tahe muuta “ebaesteetilisi”
township’e, mis ääristavad kiirteid lennujaamast city’sse
ja mida turistid esimestena näevad, elamiskõlblikemaks. Agulite
igapäevane vaesus, ebainimlikud tingimused ja lootusetus ei suutnud
valitsust varem liigutada.
“Hea, et jalgpallgi suudab,”
ironiseerib Isi, kui möödume Kaplinna suurimast, üle
miljonilise elanikkonnaga agulist Khayelitshast. Laudadest, eterniidist,
klaasist kokku klopsitud onnid istuvad tihedalt üksteise kõrval.
Khayelitsha on otsatu. Isi ei imesta, kui mõne aja pärast on
township’ides põlenguid tihedamini kui varem. Kui üks onnike
süüdata, süttivad kiirelt, kulutulena ka
ülejäänud, ent tuletõrjujad ei jõua ega
jõua kohale. Sel hetkel möödume 2010. aasta MMi reklaamivast
hiigelsuurest plakatist. Uue kodu saavad vähesed, suurem osa aetakse
agulitest lihtsalt minema. Nagu nende esivanemaid kunagi varem...
Samal õhtul satun kohalikul telekanalil LAVi eluasemeministeeriumi
reklaamfilmile, mis räägib uhkelt riigi panusest probleemi
lahendamisel. Just olla valminud uued, värvilised sotsiaalkorterid 4000
perele. Film lõpeb laste naerul nägudega. Mis aga on 4000 peret,
kui Kaplinna agulites elab üle 3 miljoni inimese?
Must
või “värviline”?
Järgmise
päeva Sunday Tribune’i veergudel keeldub LAVi eluasemeministeerium
tunnistamast vähimatki seost elamispinnaprobleemidega kaasneva sotsiaalse
rahulolematuse ja maikuus üle terve riigi lahvatanud ksenofoobialaine
vahel, mis lõppes 60 inimese surmaga. Mustad ja
“värvilised” lõuna-aafriklased tapsid teistest Aafrika
riikidest pärit immigrante. Arvamus, et sisserändajad võtavad
kohalikelt töö, elamispinna, suurendavad kuritegevust ja toovad
haigusi, on nii tugevalt sisse juurdunud, et
Lõuna-Aafrika Vabariik seisab endiselt, ja seda juba üle poole
sajandi, maailma kõige võõravihkajalikumate riikide
esireas. Iga kümnes lõuna-aafriklane kinnitab valmisolekut kasutada
vägivalda, kui mõni mitte-valge sisserändaja peaks tema
läheduses ainuüksi töötama või elama...
Xhosa hõimust pärit Isi kirjeldab apartheidi ajal kasutusel olnud
katset, mille abil tehti kindlaks, kas inimene on must või on ta
“värviline” ehk eri rassidest pärit vanemate laps. On
musti, kes näevad välja nagu “värvilised”, ja
vastupidi, kuid olla “värviline” andis eelise: ühiskonna
korralduses seisid sa mustadest kõrgemal. Katse ise nägi välja
sama idiootlik kui tema eesmärk. Pealaele asetati pliiats. Kui pliiats
veeres juustest läbi ja kukkus maha, oli katsealaune
“värviline”, kui mitte, siis must. See kõige alam.
Eri klassidesse kuuluvad inimesed ei tohtinud omavahel suhelda –
välja arvatud muidugi erijuhtudel nagu näiteks mustad teenrid valgete
villades, kuigi suhtlemiseks on seda ehk palju nimetada –, abiellumisest
rääkimata. Mustadele anti linnaload, mida kontrolliti varahommikul,
kui nad Kaplinna valgete juurde tööle läksid, ja
hilisõhtul, kui nad jalgu järele vedades oma agulites asuvatesse
urgastesse magama suundusid.
Piisavalt kaua sunnitud
ebavõrdsust-ebaõiglust, ja inimesed hakkavadki sellesse uskuma
kui loomupärasesse maailmakorda. Isi jutustab, kuidas talle meeldis tema
ettevõttes üks “värviline” tüdruk, kellel oli
omakorda veel ka valge kavalerikandidaat. Tüdruku isa aga pidas musta
väimehe perekonda astumist sündsusetuks, lausa alandavaks, ja nii
hakkas tüdruk käima “kõrgemast klassist”
pärit noormehega jättes 25aastase Isi selle peale vaid mõrult
muigama. Aga mis siis! Isi lööb käega. Tal on vähemalt tema
giiditöö ja ta on pääsenud aguli viletsusest, mitte nagu
tema neli õde-venda...
Ja siis nad räägivad, et
apartheid on läbi. Näiliselt, paberil küll, kuid
lõuna-aafriklaste tegelikus elus suurelt jaolt mitte. Sinna läheb
veel paar põlvkonda, sest nagu ütles Desmond Tutu: “Leppimine
on protsess, mitte konkreetne sündmus. Leppimine nõuab aega,
koostööd, energiat ja tahet.”
Targad sõnad
targalt mehelt. Desmond Tutu on xhosa.
Nõiausku
xhosade laul
Nagu seda on ka Nelson Mandela ja endine
Lõuna-Aafrika Vabariigi president Thabo Mbeki. Ka Aafrika
Hääl, Aafrika Ema, äsja surnud lauljatar Miriam Makeba oli
xhosa. Isi loeb mulle uhkusega ette veel mitukümmend nime hõimust,
kelle liikmeid elab Lõuna-Aafrikas umbes 8 miljonit, kuid
ülejäänud ei ütle mulle enam midagi. Istume Langa pimedas
õllebaaris ehk “shebeenis” ja joome kohalikku õlut.
Õlu on lahja ja esialgu pole häda midagi, kuid järelmaitse
üle arutledes olen veendunud, et mitu päeva vihma käes vedelenud
märg kass võiks umbes nõnda mekkida...
Shebeen’e peavad ainult naised, kes valmistavad ka seal
müüdavat õlut, mida mehed siis joomas käivad. Alkoholism
on township’ide üks suurimaid probleeme vaesuse,
tööpuuduse, HI-viiruse-aidsi, narkootikumide ning vägivalla
kõrval. Selle baari omanikud – üks vanem ja teine umbes
kolmekümnendates naine –, on mõlemad nii
äraütlemata kurbade silmadega.
Näod valgeks
võõbatud, nagu xhosa naistel kombeks, istuvad nad sõnatul
t, kuni turistid õlut proovivad. Korraga käsib Isi neil
mõlemal vasaku käe ette sirutada, et valged turistid näeksid
ahhetades, et nende käte väikesel sõrmel pole otsa. See on
üks tugevat nõiausku xhosade traditsioonidest halva õnne
ärahoidmiseks. Tundub aga, et ei tööta, mõtlen
hämaras laudonnis naiste nägusid silmitsedes.
Läbi
tänaval lambapäid puhastavate ja kõrvetavate naiste ümber
hõljuva suitsuga segunenud raipehaisu murrab end korraga eemalt kostev
muusika. Üks naistest, verine lambapea süles, hakkab plaksutama ja
xhosa keeles kaasa laulma. Teised ühinevad temaga naerdes. Tekkinud
rütm tungib sügavale, otse kõhuõõnde. Ja kuigi
mu mõistus ütleb, et ma pole seda keelt ega muusikat kunagi varem
kuulnud, tunneb mu keha ta ära...
Ei tea kust ilmunud Langa
aguli lapsed ripuvad Isi käe otsas või üritavad
ennastunustavalt laulurütmis puusi nõksutada. Trööstitu
ümbrus ununeb. Hetkeks on tunne, et kõik need ennist
kuuldud-nähtud probleemid oli vaid paha uni. Et nende saviga valgeks
võõbatud nägude ja vasaku väikese sõrme otsata
naiste elu on kõigele vaatamata õnnelik. Et nende siin ja praegu
rõõmust kilkavate tüdrukute ja poiste tulevik on siiski,
hoolimata nende kodumaa, terve maailma hoolimatusest helge,
paljutõotav.
“N’kosi sikelel iAfrica... Jumal,
õnnista Aafrikat!” palub Lõuna-Aafrika hümn, mida
rohelistes särkides, hiiglaslikud mehed, käsi südamel, taevasse
kisendavad. Telekanalil näidatakse Lõuna-Aafrika rahvuskangelaste,
2007. aasta ragbi maailmakarika võitjate järjekordset mängu.
Meeskonnas pole ühtegi mittevalget.