Kordumatu ümbris muutus kohe kunstižanriks, müügiabinõuks ja tõusva popkultuuri – ja mitte ainult – lahutamatuks osaks. Nii muusika­fännid kui graafilise disaini huvilised teavad ju selliseid oma epohhi loovaid asju kui näiteks Blue Note’i ja ECMi jazz’iplaatide ümbrised; suuri staare, nagu enamiku Yesi ümbristest kujundanud Roger Dean või Pink Floydiga töötanud Storm Thorgerson. Ja nii tänapäeva, Stefan Sagmeistri või disainifirma tomatoni (millega on lähedalt seotud techno-bänd Under­world). Kujundaja isiksus, esineja muusika ja vahel ka hetke disainitrend moodustavad tihti lahutamatu terviku, midagi niisugust, mille tulevik on samas üha kahtlasem. Juba CD tulek vähendas kujunduse mõjujõudu, buklett ei asenda plakatilaadset suurt pinda. MP3 ajastu muutis pakendi immateriaalseks või olematuks.


Siin leheküljel esitatud plaadikaaned pärinevad Kunstiakadeemia magistrandi ­Maile ­Tali magistritööst, mis käsitleb Eesti vinüül­plaadiümbrisi. Ise reklaamifirmas Division disanerina töötav Tali on suutnud lasta üles pildistada praktiliselt kogu üleliidulise plaadifirma Melodija Tallinna osakonna toodangu ja intervjueerida olulisi plaadiümbrisi kujundanud disainereid ja graafikuid.


Ja vaatamata tihti praegusega võrreldes õõvastavale trükikvaliteedile annavad need tööd hea pildi paarikümne aasta jooksul toimunust, eri stiilidest ja meetoditest. Ärme unustame, et tegemist oli arvutieelse, hoopis muid oskusi ja täpsust nõudva ajaga. Ometi on siin olemas efektset joonistust, ootamatuid fotolavastusi, käsitsi või Letraset-tähtedega loodud tüpograafiat, ornamendirohkust ja karmi minimalismi. Hiilgavaid ümbrisi on kujundanud näiteks Villu Järmut & Enn Kärmas, Aili Ermel, Kalle Toompere, Margus Haavamägi ja Tõnis Vint, aga ka teised.


Eesti pop- ja rock-muusika ajalugu ilmneb siin kõrvuti Eesti graafilise disaini ajalooga.


Maile Tali raamat “Eesti vinüülplaadiümbrised 1969–1990” ilmub Eesti Ekspressi kirjastuselt selle aasta lõpuks.