Welcome to The Baltics!
Paari nädala eest kirjutasid Eesti, Läti ja Leedu alla ühisele
koostöölepingule turismi alal, eesmärgiga rahvusvaheliselt rohkem teadvustada
kolme Balti riiki ühtse turismiregioonina. Minu arvates sümboliseerib see
leping üle hulga aja Baltimaade geopoliitilist terviklikkust ja
kohaspetsiifilist solidaarsust, neid üllaid ideid, mida rõhutati ja kinnitati
pidulike vannetega veel laulva revolutsiooni ajal ja järel. Leping kajastus
Eesti meedias aga vaid uudisnupuna, kuigi turismi tähtsust ei saa Baltimaade
majanduses kuidagi alahinnata.
Teadagi, leping on üks asi, tegelikkus teine.
Kui palju eestlane siis ennast ikka identifitseerib lätlase ja leedulasega. Me
lõunanaabrid erinevad meist nii keelelt kui kommetelt kui ajaloolt. Kuid
geograafiliselt on meid harjutud juba peale I maailmasõda koos võtma ning
vähemasti Euroopa turismiäris tähendab väikeste riikide koopereerumine edukama
marketingistrateegia nimel pikaajalist traditsiooni. Põhimõte on, et kui müüb
riik, siis müüb ka regiooni nimi. Benelux, Budapesti-Viini-Bratislava telg,
Skandinaavia…
Baltimaade jaoks oleks heaks eeskujuks kindlasti Beneluxi
trio, mille kolm riiki on väikesed pindalalt, sarnase riigikorraga,
keeleliselt, geograafiliselt ja ajalooliselt üksteisest erinevad, kuid tänu
ajaloolisele saatusele ometi omavahel jäävalt seotud. Kindlasti mõjutab
Baltimaade turismiidentiteeti positiivselt kaks aastat järjest siia kukkunud
Eurovisiooni lauluvõistluse võit. Vähemalt pole vaja enam väljamaal selgitada,
kus Eesti või Läti asetsevad.
Balti koostöö ei välista loomulikult
omavahelist konkurentsi.