TAPVAD HINNAD | „Turg on täis ravimeid, mis pakuvad ainult lootust.“ Euroopa Ravimiameti kohal hõljuvad suurtootjate raha ja mõjuvõim
(183)Euroopa Ravimiamet (EMA), mis hindab ravimifirmade taotlusi oma ravimitega Euroopa turule pääseda, niisamuti erinevate riikide kohalikud ravimiametid teenivad lõviosa sissetulekust neiltsamadelt ravimifirmadelt.
Investigate Europe, Eesti Ekspress jt partnerid leiavad oma uurimuses „Tapvad hinnad“, et EMA-d kimbutab oht sattuda mitmesse huvidekonflikti seoses ametialaste ja rahaliste sidemetega ravimitööstusega. Samas mängus on ka kohalikud ravimiametid, sh Eesti Ravimiamet, mille eksperdid osalevad omakorda EMA töös või osutavad teenuseid otse ravimifirmadele.
Euroopa Komisjon annab EMA soovitusel kiirmenetluse teel üha rohkem müügilube ravimitele, mis võivad kujutada endast ohtu patsientide tervisele, kuid toob samas ravimitootjatele kiiremini tulu kätte. Kriitikute meelest on selline trend skandaalne.
Kokku on EMA oma tegutsemise ajal alates 1995. aastast positiivse hinnangu andnud ligi 1700 inimravimile, negatiivse hinnangu saanud või ravimifirma poolt tagasi võetud on samal ajal umbes 240 taotlust. Seega 88 protsenti taotlustest on saanud positiivse hinnangu.
Kui Euroopa Ravimiamet loodi, tuli ainult 20 protsenti selle rahastusest ravimitööstuselt, ülejäänu panustas Euroopa Liit. Tänavu prognoositakse, et juba üle 90 protsendi tuleb ravimitööstuse lõivudest ja tasudest, mis on seotud medikamentide heakskiitmisega.
Maksumaksja raha säästmise nimel
„Agentuuri rahastamise ja tasude suuruse lepivad kokku EL-i seadusandjad. Taotlejad maksavad menetluse, kuid mitte menetluse tulemuste eest,“ vahendas EMA pressiteenistus. „Kui kasutada sõidueksami analoogiat, siis ka sõidueksami sooritamise eest tuleb maksta, kuid eksami sooritamine pole garanteeritud.“
Majandusaruandest selgub, et 2022. aastal moodustasid tasud ravimitööstuselt peaaegu 86 protsenti EMA 417 miljoni eurosest tulust. Ravimilubade eest saadud tuludest üle poole andis suurte ravimitööstuste panus. Novartis andis peaaegu 20 miljonit eurot, järgnesid Pfizer, AstraZeneca, Janssen, Roche ja GlaxoSmithKline, kes kõik maksid üle kümne miljoni euro, selgub ajakirjanike väljaküsitud andmetest.
Ka Eesti Ravimiametit peavad lõviosas ülal ravimitööstused, kes ostavad ametilt erinevaid teenuseid, näiteks müügiloa taotluse hindamist. Ameti 6-7 miljoni eurosest aastasest eelarvest annavad ravimifirmade makstavad tasud 75-80 protsenti, ülejäänu tuleb riigieelarvest.
Ravimiameti peadirektori asetäitja Ott Laius selgitas, et ravimi müügiloa taotluse hindamine kestab 7–12 kuud ja ühe taotluse hindamisel osaleb mitu spetsialisti. „Selle tegevuse rahastamiseks on laias laastus kaks võimalust – finantseerida seda riigieelarvest või küsida hindamistasu müügiloa taotlejatelt ehk ravimifirmadelt.“
Enamik maailma ravimiameteid kasutab tema sõnul teist varianti, et mitte konkureerida teiste avalikku rahastust vajavate teenustega.
Ravimifirmadele konkreetsete hindamistasude kehtestamine on Laiuse sõnul läbipaistev, kuna on selgitatav asutuse tegevuspõhise eelarvega. Üldisemat riigilõivu oleks tema sõnul taotlejatele keerulisem põhjendada.
Selleks, et ravimit võiks Eestis müüa, peab sellel olema müügiluba. Ravimile annab müügiloa Eesti Ravimiamet või osadel juhtudel Euroopa Komisjon Euroopa Ravimiameti kaudu. Muud võimalust müügiloa saamiseks ei ole. „Ravimiameti teenistus ei sõltu sellest, kas ta annab müügiloa taotlusele positiivse või negatiivse otsuse,“ sõnas Laius sarnaselt EMA esindajale.
Laius toonitas, et kuna tasud ei sõltu sellest, kas ravim saab müügiloa või mitte, ning müügiloa taotluse esitamise nõuded on taotlejatele ühesugused kogu Euroopas, siis ei ole põhjust kahelda ravimiametite sõltumatuses.
Turule pressib üha rohkem ravimeid
Euroopa Ravimiameti tihedad sidemed ravimitööstusega on laialt teada, ütles kaks ja pool aastat selle juhatuses tervishoiuteenuse osutajaid esindanud Yannis Natsis. „EMA-l on pikaajaline traditsioon teha tihedat koostööd ettevõtetega, mida nad peaksid reguleerima.“
Osaliselt on see tingitud sellest, et lubade arv on hüppeliselt kasvanud. Viimase kümne aasta jooksul on reguleeriv asutus andnud loa keskmiselt 85 uuele ravimile aastas, samas kui eelneva 15 aasta jooksul oli see näitaja keskmiselt 49. Pooled neist lubadest on saanud suurtööstused ehk paarkümmend EMA suuremat rahastajat.
Selle tulemusena ongi turg täis ravimeid, mis pakuvad ainult lootust.
Taoline valmisolek heakskiidu andmiseks valmistab muret Saksamaa ravimiohutuse ja -tõhususe hindamise agentuuri Iqwig esindajale Beate Wieselerile. „EMA kiidab uusi ravimeid heaks üha kiiremini ja vähemate kliiniliste andmete olemasolul,“ ütles ta. „Meil on üha raskem hinnata nende tegelikku täiendavat kasu, võrreldes olemasolevate ravimitega.“
Sakslannale sekundeerib ka Eesti Tervisekassa ravimite ja meditsiiniseadmete osakonna juht Erki Laidmäe, kelle töö osa on hinnata turule pääsenud ravimite kasu ja kulu suhet. „See on suur probleem ja selge trend, et ravimid pääsevad turule järjest lihtsamalt,“ nentis ta.
Laidmäe lisas, et ravimiametid on tööstuse ja patsientide suure surve all iga uus ravilootus võimalikult kiiresti kättesaadavaks teha. „Seda saab inimlikult täiesti mõista. Aga selle tulemusena ongi turg täis ravimeid, mis pakuvad ainult lootust.“
Näiteks onkoloogias-hematoloogias teeb Laidmäed täiesti nõutuks üks tulemusnäitaja, mida nimetatakse ravivastuseks. See näitaja ütleb Laidmäe sõnul arstile, et ravim toimib. Ja sellest arstile piisab. „Aga rahastaja ja tegelikult ka patsient tahaks ju teada, et kui kaua see toimib, kui kaua ma elan tänu ravimile ja kuidas on minu elukvaliteet ravi foonil.“
Viimastel aastatel kiirmenetluste arv järsult kasvanud
EMA saab ravimeid heaks kiita ka kiirendatud korras.
Alates 2004. aastast on nende kiirendatud menetluste abil heaks kiidetud 198 ravimit (rohkem kui 1400 heakskiidetud ravimi hulgast).
91 neist on saanud tingimusliku müügiloa (CMA), mis reguleeriva asutuse sõnul aitab patsiente, kellel ei ole võimalust ega aega oodata uute ravimite täielikku heakskiitu. Taolisel juhul on kolmest tavapäraselt nõutavast katseetapist täidetud vaid kaks. Vastutasuks nõustuvad ettevõtted tegema tagantjärele täiendavad kliinilised uuringud.
Kaks kolmandikku CMA kaudu heaks kiidetud ravimitest kuuluvad 21 ettevõttele, kes on EMA-le maksnud kõige rohkem lõivu. Miski siiski ei viita, et maksed on mõjutanud otsuseid positiivses suunas.
See on skandaalne. Kui kasutegurite kohta ei ole piisavalt tõendeid, pannakse patsiendid tarbetult ohtu.
Ravimiameti peadirektor Katrin Kiisk selgitab tingimusliku müügiloa vajadust sellega, et on palju terviseseisundeid, millel puudub ravi. Seega tuleb surve uute ravimite kiireks kättesaadavuseks tema sõnul elust enesest ja katmata ravivajadusest. „Tingimusliku müügiloa kriteerium on olukord, kus nende ravimite kättesaadavaks tegemine kaalub üles võimalikud riskid,“ sõnab ta.
Tingimuslik müügiluba ei tähenda Kiiski sõnul, et ravimi toimet või ohutust ei ole uuritud. „Puudu võib olla näiteks andmeid teatud patsiendigruppide kohta. Nende andmete kogumiseks seataksegi müügiloa hoidjale tingimused ja tähtaeg.“
Tingimusliku müügiloa info on avalik ja kajastub mh ravimi infolehel.
Tingimusliku müügiloa saanud 91 ravimist enamik ehk 51 on selle saanud viimasel viiel aastal (2019–2023). Koroonaravimeid on viimasel viiel aastal lisandunu hulgas seitse ehk ka nendeta on viimasel viiel aastal turule pääsenud rohkem nn CMA ravimeid kui sellele eelnenud 13 aasta jooksul.
„See on skandaalne,“ ütles Prantsuse meditsiiniajakirja La Revue Prescrire direktor Pierre Chirac. „Kui kasutegurite kohta ei ole piisavalt tõendeid, pannakse patsiendid tarbetult ohtu.“
Euroopa Komisjon annab EMA soovitusel kiirmenetluse teel üha rohkem müügilube ravimitele, mis võivad kujutada endast ohtu patsientide tervisele.
CMA antakse üheks aastaks ja seda saab igal aastal uuendada, kuni täieliku loa saamiseks vajalikud kliinilised uuringud on lõpule viidud. EMA andmetel kulub selleks keskmiselt üle kolme aasta. Ajakirjanike analüüsist selgus, et kuus ravimit, millele anti CMA juba enne 2018. aastat, ei ole siiani saanud täielikku luba.
EMA endine direktor Guido Rasi, kes praegu töötab õppejõuna Rooma ülikoolis ja nõustab Itaalia tervishoiuministeeriumi, kaitseb kiirmenetlusi: „Tingimuslike müügilubade andmine on õige tee, kui hiljem tehakse põhjalikud uuringud.“
Londoni King’s College’i teadlased aga leidsid, et pooltel juhtudest ajavahemikul 2013. aasta jaanuarist kuni 2018. aasta detsembrini ei esitatud nõutavaid uuringuid ka isegi enam kui seitse aastat pärast tingimusliku loa andmist. „30 aastat on meile öeldud, et turuleviimise-järgsed uuringud täidavad puuduolevad lüngad,“ ütles ülikooli meditsiinisotsioloog dr Courtney Davis. „Kuid see ei ole nii. Neid tõendeid me ei saa.“
Osa materjali tõlkis Matti Aivar Lind.