3442kuupsentimeetrise ­silindrimahuga ­reaskuuene mootor arendab 160 hobujõudu.

Vaatamata suurele mootorile lubati 1676kilose auto maksimaalseks tunnikiiruseks 100 miili tunnis (160 km/h). Sõiduki turuletulek langes kokku ­sõjajärgse meeleheitliku olukorraga Suurbritannia majanduses ning kuni 1954. aastani, kui turule ­ilmus uuendatud mudel Mark VII M, toodeti sõidukit Wikipedia andmetel ligi 21 000 eksemplari.

Briti autotootjad sihtisid uued mudelid ­oktoobris peetavateks London Motor Show'deks, 1954. aasta sügisel esitleski Jaguar sõidukit Mark VII M. Mootor oli sama silindrimahuga, võimsus kasvas 190 hobu­jõuni ja kiiruselisa oli 7 km/h. Standardülekanne käis neljakäigulise käsivahetusega käigukasti kaudu, eksportautod said kolmekäigulise Borg Warneri auto­maatkasti. Borg Warner on USA tootja, mis ­peale transmissiooniseadmete toodab ka ­turboülelaadureid. Muide, viimane Porsche 911 on sellisega varustatud ja tootja on öelnud, et nende tehnoloogia on nii edumeelne, et selle "peavoolu" autodele jõudmiseks kulub veel kümme aastat.

Aasta pärast Mark VII M esitlust tutvustas Jaguar 2,4-liitrist mootorit.

Monte Carlo ralli võitja

1956. aastal võitis Mark VII Monte Carlo ralli ja mõne järgmise aasta kestel mängisid Jaguari suured sedaanid Briti sedaanautode võidusõitudel juhtrolli.

Samal aastal sai Suessi kanali kriis läbi, aga Suurbritannias jätkusid kütuse kokkuhoiu meeleolud. Tänavaile ilmusid väiksemad sõidukid ja suurte januste mootoritega autod, sealhulgas ka Jaguar Mark VII M, ei ulatunud Mark VII müügiarvudeni. Mark VII M müüdi kahe aastaga kriips üle kümne tuhande, seejärel tuli asemele Mark VIII.

Huvitav on vaadelda briti tootjate loomingut - viiekümnendatel, kui USAs valitsema hakanud lennuki-raketiteema autode kujustamisel levis kiiresti üle maailma, tehti vanal heal Inglismaal ikka veel suhteliselt "vanaaegseid" autosid.

Põlvamaa mees Hart Jürine, kes enda sõnul ei oska auto juures ainult seda värvida ja nahast istmeid valmistada, tõi Mark VII Eestisse 2006. aasta lõpus Luksemburgi lähistelt Saksamaa piirialadelt, kus auto oli terve elu veetnud. Juhuslikult mobilest leitud auto, õigemini romu, maksis 4800 eurot.

Maarjamaal romust tippmasinaks

Eelmine omanik oli taastamisplaane isegi pidanud, osa autost oli kahes sõjajärgses kastis, osalt olid jupid ka pakitud-sildistatud. Jaguari luksuslik puitarmatuurlaud koos kelladega oli säilinud suhteliselt korralikult, esiosast oli alles roostevabast metallist iluvõre ja esikaitseraud. Tegelikult olid kroomdetailid nii pika aja jooksul üsna korrast ära.

Kere oli kõva, tol ajal õhukest plekki autodel ei kasutatud. Keretöö oligi raskeim - uusi tiibu polnud võimalik saada, rooste väljalõikamine ja pleki asemele keevitamine võttis poole taastamise ajast.

Selgus, et autol ei ole peal õige mootor - 3,4-liitrise asemel 2,4-liitrine reaskuuene. Seda "ökomootorit" Jaguari asjatundjad eriti ei hinda, aga mis parata. Mootor kapremonditi ja ühendati olemasoleva neljakäigulise originaalkäigukastiga.

"Kokkuvõtteks võib tehnika poole pe alt veel seda öelda, et 55. aasta autol on kõik ülilihtne: ei mingeid roolivõimendeid - pidurivõimendi, tõsi küll, on olemas kõrvalistuja istme all, aga sinnani pole ma veel jõudnud -, kliimasüsteeme ega keerukat elektrivärki," kirjutab Jürine taastamisprotsessist forum.automoto.ee's.

"Kaitsmeplokis on neli (!) kaitset, kogu autol on suunatulede ja starteriga kokku neli releed. Auto sabaosasse jookseb kaks juhet, mootori külge üks, katuseluuk käib tõmmates lahti ja kesklukust polnud keegi veel kuulnudki. Seetõttu loodan kevadeks ka kõik vajalikud asjad üle käia ja taastada ning auto soojaks ajaks sõitma saada."

Internet aitab taastada

Kui internetti ei oleks, oleks autosid taastada ­väga raske, kinnitab Jürine. Mitmed osad on ­pärit eBay oksjonikeskkonnast, sealhulgas 37 euroga ­omandatud Jaguari embleem.

Ukselukud leidis ta California autolammutusest. Galvaniseerimisel nimelt sulasid ootamatult lukkude seni nähtamatud alumiiniumkomponendid ja lukud muutusid kasutuskõlbmatuteks.
Huvitav ja vajalik oli originaalvaruosade kataloog aastast 1957, mille üks autoreist on Sir William Lyons - härrasmees, kes lõi ja rajas Jaguari automargi.

Tuled, hüdraulika ja mitmed muud Jaguar Mark VII osad on saada uutena - inglased toodavad neid tänapäevani.

Jürine taastas Jaguar Mark VII M-i 11 kuuga ja kulutas sellele umbes 150 000 krooni. "On levinud arvamus, et vanu asju saab odavalt. See ei ole nii," räägib ta. "Vana auto taastamine annab väga võimsa kogemuse, paljudel on taastamist vajavad projektid kodus pooleli, kuid kui oled fänn, siis võtad aega ja teed." Jürine lubab viiekümnendate kuni kaheksakümnendate aastate klassikaliste autode taastamisest omale sissetulekuallika teha.

Ning et auto jõude ei seisaks, käib pulmasõite tegemas ja vanatehnika üritustel ning uunikute rallidel.