Kuuldused, et allveelaevade joonised võivad Inglismaal alles olla, jõudsid Lennusadama kuraatori Tiit Einbergini mullu jaanuaris. Nimelt soovitas harrastusajaloolane Andres Valdre pöörduda Cumbria arhiivi poole, kus säilitatakse laevaehitusfirma Vickers-Armstrongs dokumentatsiooni. Ja just Vickers ehitas aastatel 1935-37 Eesti allveelaevad “Kalev” ja “Lembit”.

Edasi hakkas jooniste jälgi ajama Lennusadama ekspositsiooni juht Ott Sarapuu, kes sai mais 2010 arhiivist rõõmustava kirja – neil on terve seeria allveelaeva jooniseid. Meid huvitavaid jooniseid oldi lahkelt nõus andma, kui sellega on nõus ka Vickers-Armstrongsi mantlipärija BAE Systems. Seegi nõusolek saadi ning seejärel joonised digiteeriti. Ja nüüd märtsi lõpul jõudsid need Eestisse.
Kahest Vickersis ehitatud allveelaevast on alles “Lembit”. Ühtlasi on see vanim allveelaev maailmas, mida siiani vees hoitakse. Individuaalprojekti järgi ehitatud „Kalev” ja „Lembit” olid kuni augustini 1940 Eesti mereväe teenistuses. II maailmasõjas osalesid nad Nõukogude Liidu Balti mere laevastiku kooseisus. „Kalev” hukkus 1941. aasta oktoobris Soome lahes. „Lembitu” teenistus aga jätkus ka sõja järel kuni aastani 1979, mil ta toodi Tallinnasse Balti mere laevastiku muuseumile. 1992. aasta aprillis anti „Lembit” Eesti Vabariigi valitsuse korraldusel üle Meremuuseumile.

VÄGEV: Eesti allveelaevade „Kalevi” ja „Lembitu” joonis aastast 1936. Eesti Meremuuseum.

Kliki pildile

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid