Režissöör Martin Scorsese. Osades Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson jpt.
Alates 13. oktoobrist kobarkinos.


Martin Scorsese viimast filmi "The Departed" ("Kahe tule vahel") linastati pühapäeval pidulikult verivärskel Rooma Rahvusvahelisel Filmifestivalil. Saal oli rahvast täis juba kakskümmend minutit enne filmi algust, mis on märkimisväärne tulemus, arvestades, et pressilinastuse kellaajaks oli üheksa hommikul.

Kohe filmi alguskaadritest on selge, et Scorsese on jätnud selja taha flirdi kostüümidraamadega ja jõudnud tagasi koju, keskkonda, mis on talle olnud aastaid südamelähedane ning mille pinnaselt on sündinud tema parimad tööd. Tegemist on režissööriga, kelle silmapaistvaimad filmid on läbi imbunud kas siis gangsteritemaatikast või lihtsalt vägivallaga üle valatud. Scorsese auks tuleb küll öelda, et vägivald tema filmides pole kunagi olnud eesmärk omaette, vaid miski, mis on olnud loo jutustamiseks möödapääsmatu nagu keel, mille abil väljendatakse oma mõtteid.

Juba 1964. aasta lühifilmis "It's not just you, Murray!" on olemas valdav enamik neist komponentidest, mis kristalliseeruvad tema ühes parimas filmis "Goodfellas" (1990).

"Kahe tule vahel" on remake nelja aasta tagusest Hongkongi hittfilmist "Infernal affairs", olles Scorsesele järjekorras kolmas remake. Esimene neist oli "Raha värv" (1986), teine "Hirmu neem" (1991). Mõlemas filmis tegid märkimisväärse teise ešeloni rolli ka n-ö originaalide staarid - esimeses Paul Newman, teises Robert Mitchum. Kõnealuse filmi tegevuspaik on aga täiega üle kantud Aasiast Ameerika Ühendriikidesse, täpsemalt Bostonisse. Filmi juhatab kohe alguses sisse Jack Nicholsoni mängitud organiseeritud kuritegevuse juhtfiguuri Frank Costello tõdemus: "Inimesed ütlevad, et sa oled oma keskkonna toode. Mina tahan, et keskkond oleks minu toode." Filmi ülipikas intros näeb publik, kuidas Costello värbab enda teenistusse tollal veel väikese poisi, kuid üsna pea noore politseiuurija Colin Sullivani (Matt Damon), kes ametisse asudes alustab oma "ristiisa" informeerimist politseioperatsioonidest. Paralleelselt asub Costello teenistusse Billy Costigan (Leonardo DiCaprio), kes omakorda töötab tegelikult politsei heaks. Mingil hetkel mõistavad mõlemad organisatsioonid, et nende hulgas on äraandja, küsimuseks on, kes siis täpselt.

Nagu öeldud, on Scorsese filmi kogu sündmustik imporditud Bostonisse. Selle taga ei seisa, tõsi küll, mitte režissööri konkreetne soov, vaid stsenarist William Moonahan, kes olles ise päritolult iirlane, paigutas mõistetavatel põhjustel oma tegelased keskkonda, mida ta kõige paremini tunneb.
Filmi vaieldamatu staar on Leonardo DiCaprio, kuid kui rääkida staaridest, siis ka väiksemaid rolle mängib Hollywoodi raskekahurvägi (Mark Wahlberg, Martin Sheen, Alec Baldwin). Jack Nicholson on muljetavaldav, kuigi natukene liignicholsonlikus kastmes. Aastatepikkune kahtlus, kas Matt Damon tegelikult ka näidelda oskab, osutub siin asjatuks. Oskab küll, kuigi oma osa on siin naelapea pihta tabanud casting'ul. Casting'ust rääkides - aeg-ajalt tundub, et Scorsese tellib oma naisosatäitjad agendilt nagu kataloogitoote, stiilis "tooge mulle keegi hea".

Vera Farmiga teeb tubli töö Damoni ja DiCaprio ühise südamedaamina, aga reeglina ei mäleta me Scorsese filmidest tugevaid naiskujusid, kui ehk välja arvata Ellen Burstyn filmis "Alice ei ela enam siin" (1974) või Lorraine Bracco filmist "Omad poisid".

Kuid kokkuvõtteks tuleb öelda, et film on väga haarav. Midagi pole öelda, ameeriklased ikka oskavad filme teha!

Martin Scorsese annab aru: noppeid festivali press meeting'ult

Kuidas ise filmiga rahule jäite?

Lõpetasin filmi mõni nädal tagasi. Ennekõike muidugi tahan kiita näitlejaid, kelle nõusolek osaleda andis kogu töös olevale filmiprojektile teatava vajaliku kredibiilsuse. Me eksperimenteerisime päris palju nii võtteplatsil kui ka hiljem montaažis koos Thelma Schoonmakeriga (Scorsese n-ö ihumonteerija - K.D).

Olete väitnud, et see on teie viimane film Hollywoodis. Sama on öelnud ka Peter Jackson ja George Lucas. Millest on tingitud säärased avaldused?

Eelarved on läinud liiga suureks - mida rohkem raha on filmi alla pandud, seda väiksem peab olema risk. Õnneks oli tootja Warner Brothers mõistev ja kannatlik. Aga "never say never". Filmide tegemine on ju nagu narkootikum. Kui keegi suurest stuudiost tuleb ja lehvitab mõnda projekti sinu nina ees või kui mõni projekt roomab nagu salakaval madu su jalge ümber, siis algab kõik jälle otsast peale. Hoolimata eelnevatest tõotustest.

Aga minu järgmise filmi "Vaikus" (mis toetub Shusaku Endo romaanile) eelarve on kindlasti tunduvalt väiksem. Olen seda üritanud teha viisteist aastat, nüüd siis lõpuks alustan.

Kas Leonardo DiCaprio on uus Robert DeNiro. See on teil juba kolmas koostöö?

Ma ei loe meie koostööd filmide järgi. Mulle pole see mitte kolmas film temaga, vaid kuues aasta koostööd. Ta on erakordne näitleja, aga ta ei saa olla uus DeNiro juba sellepärast, et ma olen temast kolmkümmend aastat vanem, meie elukogemus on lihtsalt erinev. Aga jah, mul on tunne, nagu me teeksime ühte pikka filmi, lihtsalt jõudes etapiviisiliselt erinevatesse sektsioonidesse.

Miks te olete otsustanud kajastada nüüd iiri maffia tegusid?

No esiteks oli stsenarist iirlane, eks ole. Aga tegelikult oli minevikus tõesti tegemist iirlaste ning itaallaste vaheliste tülide klaarimisega. Minul muidugi mingeid selliseid kogemusi pole, küll aga oli probleeme minu isal, vanaisast rääkimata.

Miks on Jack Nicholsoni iirlasest peategelasel itaalia nimi?

Tegelikult on see iiri nimi. (järgneb pikk seletus, kuidas Costello nime hääldada nii, et see oleks iiripärane - K.D.)

Miks olete otsustanud remake'i kasuks? Mis oli kaalukeeleks selle konkreetse stsenaariumi juures?

William Moonahani stsenaarium oli lihtsalt niivõrd köitev, aga konkreetselt rääkides olin "konksu otsas" 25. leheküljel. Esimene kord üle pika aja oli tegemist stsenaariumiga, kus oli väga tugev faabula. Toonitan, just faabula, mitte süžee!