Need on Eesti ühe rikkaima mehe, laevafirma Tallink suuromaniku ja tegevjuhi Enn Pandi mõtted, mida ta kahe aasta eest rääkis Tiina Jõgedale Tartu Ülikooli majandusteaduskonna vilistlasraamatu tarvis.

Tänavu suvel võttis Tallink Silja Line'i üle. Pant sai oma alluvusse sadu soomlasi. Ta otsustas ka tolles firmas oma korra kehtestada. Ja kohe tuli valus vastulöök, mis virutas Pandi piinliku purjutamisskandaaliga Soome, Rootsi ja Eesti lehtede esikülgedele. Tagatipuks räägiti, et ülirikas ärimees püüdis ahistada oma alluvat ja see oli pealegi homoseksuaalse ahistamise katse (vt kõrval olevat kirja).

25. oktoobril põrkas Pant luksuslaeval Silja Symphony kokku lihast ja luust "Soome tööpõlguritega". Teenindav personal ei tahtnud öösel pärast tööaja lõppu enam seltskonnale viina valada.

Peo ühes lõpp-punktis, laeva kõige ülemise, 13. deki diskoteegis Bali keeldusid baariteenindajad isegi selge raha eest asutust kauem lahti hoidmast.

"Kas te tahate 20, 30, 40 eurot, või mis te tahate?" pakkus Pandi kaaskond (seda jutustas Rootsi ametiühingu lehele Sekotidningen anonüümsust palunud meeskonnaliige "Kalle").

Midagi ei tahtnud. Selline asi oli Eesti Tallinkis ennekuulmatu. Sest Pant on tuntud kui firmajuht, kes vastuvaidlemist ei salli. Temaga väidelda - üpris mõttetu. Kellega miski jama tekib, see lihtsalt enam ei tööta firmas.

Pant lõpetas Tallinkis varastamise

Pandi usaldust võita on väga raske. Ajapikku on kogunenud tema ümber väike, aga kindel kaasvõitlejate ring. Tallinki finantsdirektor Andres Hunt oli kunagi tundmatu rahandusministeeriumi ametnik. Soome Tallinki pealik Keijo Mehtonen aga on tõeline "fossiil", oli firmas veel enne Panti.

Palka pole Tallinkis kunagi liiga palju makstud. Inimesi hoiti kinni muude võtetega. Teatud seltskond sai osalusi.

1996. aastal oli Hansatee ehk praeguse Tallinki kahjum 120 miljonit krooni. Kümne aasta eest oli see veel röögatum summa kui täna. Kümme miljonit kahjumit iga kuu kohta.

Sellest, kuidas laevade töötajad omanikel nahka üle kõrvade tõmbasid, räägiti uskumatuid jutte. Klassikaline viis on kohvipakiga. Võtad kaenla all tööle kaasa poolekilose kohvipaki. Ei müü baaris mitte firma kohvi, vaid enda oma. Tassi peale kulub seitse grammi kohvipuru. 70 tassi, laeval kehtivate Soome hindadega. Kasum võib olla 2000 krooni kohvipaki pealt. Mõnele tundub, justkui see polekski eriline vargus - müüd ju oma kohvi, mitte firma oma. Aga omanik on teinud kulutused, et oleks merel ujuv koht, kus kohvi müüa.

Suuremaks kahjumi allikaks olid laevade ebanormaalselt suured prahtimistasud, millega oli nõustunud firma endine pealik Enn Rohula. Turult oli võimalik laevu opereerimiseks saada kolm korda odavamalt.

Pant lõi korra majja. Nüüd põrkub tema juhtimismeetoditega aristrokraatlik Silja Line.

Tallink = "Fyllink"

Pant koos Tallinki juhtkonnaga on alati laevadel kõvasti pidu pannud. Kuid mingit avalikku skandaali pole neist pralledest seni tulnud. Konjakit juuakse teinekord otse pudelist. Aga need laevad sõidavadki selleks, et reisijad ohjeldamatult pidutseda saaksid.

Enamik Tallinki miljarditest kroonidest tuleb lihtsatelt Soome inimestelt, kes tahavad igapäevakeskkonnast välja pääseda ja nina täis võtta.

Seoses uute laevade ristimise või vettelaskmisega on Tallink sageli kõvad peod püsti pannud. Mõni aasta tagasi oli Soomes Raumal uue laeva Romantika puhul väike tähistamine. Ka ajakirjanikke sõitis kohale terve bussitäis. Üks osalistest mäletab, et klaasid kõlisesid varavalgeni. Hommikul olid Pant ja teised kokkulepitud intervjuudeks kaamera ees valmis, kuid osa üritusest väsinud pressi hoopis tudis bussis.

Rootsi merendushuviliste internetifoorumis Landgången on pärast Tallinki juhtkonna käratsemist "Sympa" peal käinud äge arutelu, kuidas toimunut peaks ikkagi võtma.

Keegi Simoni nime pruukiv kasutaja näiteks leiab: "Paljudele meist tundub Tallinki direktorite joomapidu kergendusena selles mõttes, et me ise polegi need kõige hullemad. Olen kõnelnud tuttavatega, kes töötavad Silja ja Vikingi peal. Nad arvavad, et Tallinki vanade pidu tipp-10 hulka küll ei jõua."

Sellest hoolimata ristivad rootslased Tallinki "Fyllinkiks" (fylla - rootsi k täis). Või rahvusvahelisema variandina sobib Drunklink.

Soome merendusfoorumis fcbsweb.com käib veel kõvem vaidlus. Üks osalisi on lugenud Tallinki saidilt tööpakkumist, kus otsitakse laeva peabaarmenit. Ta koostas "eestikeelse" kuulutuse, nagu see tema meelest olema peaks.

"Tallinki direktorid kuulutada! (ei aidata valida nii tõsiselt)

Odame hetkiselt huigad sulgemisaeg järel, laaduskas joomad ja sigarid.

Baaritiskil rusikas raiga, ku joobnud juhataja ähvardada aina baarmenid.

Sinu edutada on olla alati koostöövalmis.

Meie oletus on, et sina elada meie teenijatüdruk.

Teretulemast meile tööle!"

Tallinki homopillerkaar 

Sel neljapäeval toimub Stockholm-Tallinna liinil sõitval mootorlaeval Victoria gaykryssning, mis lubab suuremat sorti homotralli.

"Du måste med!" - "Sa pead tulema!", hõikab Tallink oma rootsikeelsel veebisaidil. Eestikeelselt internetiküljelt seda reklaami ei leia.

Firma tõotab homodele kaht kreisit ööd merel ning üht kõvemat sorti kräud Tallinna geiklubis Angel. "Oleme kogunud kokku mõned oma kõige paremad esinejad ja sõbrad. Võid arvestada, et on palju šlaagreid ja elavat tantsumuusikat," tõotavad korraldajad.

Tallinna homoringkondades on tuntud tegija ka Tallinki pealik Enn Pant. Teda võib aeg-ajalt kohata koos oma sõpradega lustimas sealsamas Angelis.

Pealtnägijate sõnul on Pant tavaliselt riietatud viisakalt ja viksilt, kuid liiga igavalt, et ülejäänud seltskonna seast silma paista. Ta tarbib parimaid saadaolevaid napse, joob nii viina kui ka šampanjat ega tee erilist mürtsu.

Pandi head suhted Peeter Rebase ja Eesti geiklanniga on avalik saladus olnud juba aastaid.

Ta ise pole oma elukaaslasest midagi avalikult rääkinud, kuigi liigub juba aastaid ühe vene nimega meessõbra seltsis.

Kui Ekspress küsis aastal 2004, kelle jaoks Pant oma vara kogub, vastas ta: "Ega ma teda nii ei kogugi." Täpsustavale küsimusele "Aga siiski, mis sellest varast saab?" vastas suurärimees: "Mulle meeldib see, mida ma teen... Noh, mu õel on kaks last..."

Õde Eve Pant on seotud venna paljude äridega.

Homoteema tõusis päevakorda uuesti nüüd, kui üks Silja Line'i meestöötaja väitis, et firmajuht üritas teda laeval pidutsedes seksuaalselt ahistada.

Enn Pant pole kunagi teinud saladust, et ta on kõva käega juht ja et ta kasutab "räiget Võru stiili". "Võrukesed ei viitsi midagi ilustada. Nagu on, nii ütleme, ei hakka midagi ridade vahele peitma."

Ülikooli ajal tõi ta ühikasse õlut lausa ämbriga.

Hoogsate pidutsejatena on tuntud ka Pandi lähemad kaasvõitlejad Kalev Järvelill (maksuameti endine juht) ja Ain Hanschmidt (Ühispanga endine juht). Tallinki nõukogu esimees Toivo Ninnas sattus kord aga lausa bordelliskandaali. Pärnu "kirjaneitsi" Kati Murutar kirjutas, kuidas Ninnas ja Illar Hallaste tellisid prostituute. Hallaste ajas kõik avalikult tagasi, kuid sellega vaid võimendas asja ning sai endale märgi külge. Ninnas seevastu püsis kogenud mehena vait ja tema osalust selles loos mäletavad vähesed.

Vait püsis ka Ain Hanschmidt, kui ta Pandilt imeodavalt väga suure portsu Tallinki aktsiaid ostis ja asi mullu suure skandaali saatel välja tuli.

Ja mida teeb Pant praegu? Ta kasutab läbiproovitud taktikat ning vaikib. EE 

Paljastuskiri

Ekspress avaldab täies mahus Rootsi ametiühingule anonüümselt saadetud kirjelduse 25. oktoobril laeval Silja Symphony juhtunu kohta.

eksti autor on ilmselt soomlasest või soomlannast Silja Symphony töötaja, kes nägi juhtunut ise osaliselt. 6. novembril kirja saanud Rootsi ametiühingule SEKO ei ole autori isik teada, kuid nad on kõnelnud paljude laeva töötajatega ja saanud suuliselt kinnitust, et kirjeldatud sündmused leidsid aset.

Tegemist on ainsa SEKO käsutuses oleva kirjaliku allikaga, muid dokumente juhtunu kohta seni ei ole. Näiteks pole ametiühingul Silja töötajate oma nime all kirjutatud seletuskirju. SEKO pressiesindaja Erik Sandbergi sõnul kajastab sündmusi veel Silja Symphony logiraamat.

***

(Algab rootsi keeles)

Reis Silja Symphonyga 25.10.2006

Vabandust, et kirjutan soome keeles, kuid ma ei oska piisavalt rootsi keelt, et võiksin selles kirjutada. Olin ise sündmuste juures ning ülejäänu kohta, mida ma ei näinud, kuulsin seltsimeestelt. Keegi peaks neid aitama.

Ma ei lisa oma nime, sest kardan töökoha pärast, kuid minu nägemuse kohaselt peaks keegi selle juhtumi asjus midagi ette võtma. Ikkagi on mul kahju, et pean kirjutama story soome keeles, ja loodan, et teil on keegi, kes saab tõlkida.

Nii see oli.

(Jätkub soome keeles)

Tallinki juhatus pidas Silja Symphony reisil Helsingist Stockholmi 25.10 koosolekut. Pärast koosolekut ja einestamist siirdus juhatus koos kaaslastega baari Atlantis, mille sulgemise ja alkoholimüügi lõpetamise järel ei soostunud juhatus koos kaaslastega lahkuma, vaid hakkasid ise end baarist alkoholiga varustama. Ametis olnud töötajad sellega nõus ei olnud. Selle tagajärjel tõusis tüli ja üks juhatuse liikmeid Andres Hunt lõi rusikaga baarmenile vastu pead. Baarmen sai vigastada. Andres Hunt käitus ka teiste kohalolnud töötajatega äärmiselt agressiivselt. Olukord rahunes alles siis, kui seltskond saadi vahimeeste ja turvameeste abil Atlantisest välja. Juhatus koos kaaslastega liikus laeva teise baari, mis samuti peagi suleti. Siis pakuti juhatuse poolt ettekandjatele altkäemaksu, et teenindamine jätkuks. Kui nii ei läinud, pidas juhatuse liige Keijo Mehtonen kõne, nimetades ettekandjaid Tallinki teenijatüdrukuiks, kes peavad ainult ja üksnes täitma neile antud korraldusi. Seltskond lahkus baarist ja asjade selgitamine jätkus laeva büroos, kus juhatuse liige Keijo Mehtonen tegi samuti selgeks, et kehva teenindustaseme ja töötajate ebaprofessionaalsuse tõttu vahetatakse peagi välja kogu meeskond uue ja eelkõige odavama vastu. Laeva töötajad olid sunnitud juhatama seltskonna liikmed eraldi nende kajutitesse. Ühes sellega üritas firma juhatuse esimees Enn Pant koos oma meessõbraga meelitada seksuaalse sisuga jutu ja nõudmiste abil meessoost töötajat oma kajutisse. Juuresviibinute hinnangul oli olukord väga piinlik.

Hommikul saabusid seltskonna liikmed või osa neist hommikusöögile, omad õlled ja viinad kaasas. Nad pruukisid neid [jooke] väga häälekalt, mis tõi kaasa juuresolnud reisijate kaebusi töötajatele. Lisaks üritas seltskond valmistada rootsi lauas endale küpsetatud kala, mil kala valmistamiseks kasutatud leivaröster läks põlema ja tekitas tulekahjuohu. Töötajate kiire tegutsemise abil saadi siiski olukord kontrolli alla.

Üldiselt polnud töötajatel võimalik teha muud kui jälgida sündmuste arengut kõrvalt. Nad tundsid endid abitult juhatuse liikmete poolt tulnud rünnete, seksuaalse ahistamise, muu sõimu ja väga agressiivse käitumise tõttu. Tallinki juhatuse liikmete seast olid Andres Hunt, Keijo Mehtonen ja Enn Pant need isikud, kes sündmustes kõige enam osalesid, unustamata korduvalt mainida, et nemad on laevade omanikud ja teevad nende peal, mida tahavad. Kõiki sündmustes osalenuid ära ei tuntud.

 (taas rootsi keeles)

Nii see oli.

Paljud neist, kes olid siis juures, on praegu puhkamas ega tahtnud juhtunut meenutada. Me kardame oma töö pärast. Aga keegi peaks midagi tegema. Kuna enamik juuresolnutest on Rootsi ametiühingu liikmed, saadan ma kirja teile.

Kirjal on Rootsi ametiühingu SEKO tempel: "Sisse tulnud 2006-11-06".