1. Reps: Vene haritlased Eestis virelevad 

“Moskvas võtsid ministrit ja teda saatvaid isikuid vastu saatkonna ajutine asjur Anne Härmaste ja kolmas sekretär Ülle Soosalu. Lõunalauas olid külaliste initsiatiivil arutlusel haridusküsimused.

Läänemets leidis, et Eestis on liiga palju unustatud vana, liiga kergekäeliselt on kasutusele võetud uued metoodikad, liialt on tehtud koostööd Soomega. Läänemets ei poolda keelekümblust, sest Kanada kogemust on raske Eestis rakendada. Keelekümbluse kõrvalnähuks on näiteks oma vanemate kui venelaste häbenemine.

Reps: Vene haritlastel on Eestis raske olukord, neil pole võimalik saada emakeelset kõrgharidust ning nad on sunnitud lahkuma. Minister selgitas, et Eestisse tulid aastakümneid Venemaalt põhiliselt haritlased (Lotman jt), alles alates 80ndatest hakati Eestisse tooma hulgaliselt töölisi (Dvigatel).”

2. Torditööstur laenab autot

“Orgkomitee olevat kutsunud paar päeva enne kongressi avamist kokku Mari Eli ärimehed, et kaasata neid sponsoritena ehk välismaiste sõidukitega varustajatena.

Ministri jaoks oli saadud Mercedese minibuss trükiärimees Sergei Mamajevilt. Katrin Saksa sõidutati torditöösturi Audiga. Sponsorid toetasid ka lõuna- ja õhtusöökidel jookidega ning võtsid ise neist osa.”

3. Kohtumine kohaliku Tamjärvega

“Visiidi alustuseks külastati Mari Eli haridusministeeriumis toimuva ümarlaua asemel kõigepealt ärimees Mamajevi poolt ehitatud Joškar-Ola 5. Kooli. Kool “Obõknovennoe tšudo” (“Tavaline ime”) avaldas muljet esmalt oma välimusega ja seejärel kooli looja Mamajevi filosoofiaga.

Kool on tegutsenud üheksa aastat, seal õpib 200 kolme- kuni kolmeteistaastast last. Mitmele eestlasele tõi nähtu ja eriti kuuldu meelde nn Tamjärve kooli.

Lisaks tavaprogrammile peavad kõik õpilased tegelema jaapani võitluskunsti aikidoga, ujuma, ratsutama (õhtul külastasime ka kooli valmivat maneeži), käima kogu perega kooli psühholoogi konsultatsioonis.

Majandusliku mõtlemise arendamiseks ostis Mamajev koolile moodsaima trükikoja sisustuse (olevat maksnud 800 000 USD ja on parim vabariigis). Lapsed koostavad äriprojekti, otsivad kliente ja valmistavad tooteid, näiteks raamatuid. Palga saab õpilane endale, sest rahaga ümberkäimine kuulub elus toimetuleku juurde.

Mari keelele ja kultuurile selles Venemaa jaoks unikaalses imekoolis rõhku ei panda, selgitas Mamajev Eesti ministri küsimusele vastates. Et vastus oli poliitiliselt ebakorrektne, oli näha Mari Eli haridusministri Galina Švetsova reageeringust, kui ta püüdis vestlust katkestada. Mamajev ennast häirida ei lasknud, sest lõpuks oli ta ju Eesti ministri visiidi sponsor.”

4. Läänemets: Eestis vähe vene koole

“Reps (esines ümarlaual eesti keeles, vene keelde tõlkis Läänemets): olulisim sõnum ülevaates oli venekeelsete koolide eestikeelsele haridusele ülemineku põhimõtete tutvustamine.

Kui minister seletas, et vene gümnaasiumis tuleb eesti keeles õppida kuni viit õppeainet: nt ajalugu, geograafia, riigiõpetus, ja et reaalainete õpetamine jätkub emakeeles, oli kuulajate nägudelt näha (pahameele)üllatust. Läänemets avaldas kahetsust, et Eestis on ainult 63 Vene gümnaasiumi.”

5. Reps: Eestis nõrgad erakoolid

“Mamajevi poolt rahastatud lõunal viibisid lisaks Eesti delegatsiooni liikmetele Mari Eli haridusminister Švetsova, Venemaa haridusministeeriumi ja välisministeeriumi esindajad. Reps lükkas ümber imekooli võrdluse Tamjärve kooliga.

Eesti olukorda kirjeldades avaldas minister kahetsust, et Eestis on olukord halb, puuduvad filantroobid, kes omakasupüüdmatult investeeriksid haridusse. Eesti erakoolid on nõrgal tasemel (tavakoolide 70 punkti asemel teevad riigieksameid 40 punktile), v.a vastloodud erivajadustega laste kool.

Ministeeriumi töökorraldusest vesteldes ütles Reps, et erinevalt riigikogu saadikuks olemise ajast, mille jooksul ta läks mehele ja sünnitas lapse, on ministri töö väga pingeline.

Eestis otsustatakse kõik valitsuses ning uuel valitsusel on palju teha, eelmiste ministrite vigu parandada. Heaks uuenduse näiteks tõi Reps enda poolt kokkukutsutud ekspertkomisjoni, kuhu kuuluvad pensionile jäänud õpetajad, kellel on väga väärtuslikke ideid.”

6. Reps peidetakse tagatuppa

“Kohalikele ametivõimudele ei meeldinud vastuvõtud kui suhtlemise formaat. Esimesel vastuvõtul viidi meie minister tagatuppa, et ta vastuvõtul “ei igavleks”. Võib öelda, et Reps oli kohaliku haridusministri Švetsova raudses haardes, kes kiivalt jälgis, et “juhuslikud inimesed” ministriga ei saaks vestelda.

Reps andis Marimaal mitu intervjuud, kus ta kohalikku olukorda viisaka külalisena kiitis ja mida Vene meedia kohe propagandistlikel eesmärkidel ära kasutas.”

7. Läänemets: Eesti arstid ei oska lapsi ravida

“18. augustil toimetas saatkonna auto ministri ja saatjad Domodedovo lennuväljalt Šeremetjevo lennuväljale.

Lõuna ajal muljeid vahetades (ja mitu korda ka Marimaal erinevates seltskondades) tõdes Läänemets, et Marimaal on laste tervise eest hoolitsemine väga kõrgel tasemel.

Kõik lapsed on koolis pideva arstliku kontrolli all, koolides on hambaravi kabinetid, Eestis seevastu puuduvad pediaatrid, on ainult perearstid, kes ei oska lapsi ravida. Rahva tervis on presidendi prioriteet – et noormehed sõjaväkke saaks minna.”

8. Viinapudelid eesti spioonidele

“Eesti delegatsioon sai kongressil erikohtlemise osaliseks. Kohaliku orgkomitee koosolekul olevat pädevad organid teatanud, et Eesti delegatsiooni koosseisus saabub kuus spioonist teadlast.

Eestlastele oli ette nähtud hotellis Turist teine korrus. Delegatsiooni liikmetele eraldati pudel veini (naistele) või kaks pudelit viina (meestele), et nad puhkaksid ja hotellist ei lahkuks. Korraldajatele oli ebameeldivaks üllatuseks, et teadlased soovivad iseseisvalt erinevaid sektsioone külastada, nad arvasid, et delegatsioon liigub organiseeritult ühest auditooriumist teise. Lisaks kriitikale korraldajate suhtes tuli siiski tõdeda, et ainuüksi kongressi toimumine oli sündmus Venemaal elavate ja töötavate teadlaste jaoks.”