Muljeid Stockholmi mööblimessilt (6.–10. veebruarini 2007)
Tänavuse messi aukülaliseks oli Saksa disainer
Konstantin Grcic. Tal oli au kujundada messi avapauguks messihoone
vestibüül, luues sinna rohkete taimedega kunst-aia, mis oli
mõeldud külastajatele puhke- ja kohtumispaigaks.
Tähtsuselt ning nähtavuselt järgmisel kohal messil oli
rootslasest disaineri Damian Williamsoni installatsioon “The Silent
Supper”, mis oli inspireeritud Leonardo da Vinci “Pühast
õhtusöömaajast”, ainult et apostlite asemel olid laua
ümber disainiobjektid. Installatsiooni autor arvas, et kuigi objektid on
vait, on neil ometi hämmastav võime suhelda ning jätta
jälg meie psüühele. Õhtusöögist olid kutsutud
osa võtma 20 disainiobjekti, nende ees laual olid aga serveeritud 20
väiksemat objekti, kõik nimekad tööd kuulsatelt firmadelt
ja disaineritelt. Mõtlema pani vaid, miks küll selline metafoor,
kas käes on disaini lõpp või ümbersünd.
Eesti disain messil
Eesti firmadest hakkas messil
silma suhteliselt väärikal kohal esinenud Softrend. Kuskil paviljoni
tagumises nurgas seisis piimvalge futuristlik boks (kujundus Terje Lavonen),
milles esinesid vaheseinafirma Wallenium koos büroomööblifirmaga
Thulema, aga viimane polegi ju enam väga Eesti firma.
Teisi Eestist
pärit ja oma tootedisainiga, mitte ainult allhankega tegelevaid firmasid
oli raske leida või eristada, neid polnud kahjuks näha ka messi
kataloogis olevatel messi plaanidel. Pikemal uurimisel selgus
tagantjärele, et neid esindas hoopis, küllap kokkuhoiu kaalutlustel,
suhteliselt tundmatu välismaine firma Zenit International AB oma
väljapanekus või siis varjuti ise võõramaise nime
taha. Hea, et messil saavutatuga jäi ise rahule Fellin Furniture, kes
esines Furniture Window nime all. Aga tegelikult tundub siiski, et ikka veel
pole meie väikefirmadel oma riigilt loota piisavat ega professionaalset
ekspordituge, rääkimata disainiriskide maandamisest.
EASi
aastatepikkuse läbimõtlemata tegevuse tulemusena on Eesti tootja
Kölni ja Stockholmi mööblimesside publikule tuntud
eelkõige odava allhanke pakkujana. Uutel tegijatel on sellisest
eelarvamusest väga raske, et mitte öelda pea võimatu läbi
murda. Asi on niikaugel, et parem on end Eesti tootjana mitte reklaamida. Eks
enese eest räägivad ka praeguste Eesti tootjate nimed.
Mida on eduks vaja
Meenub, kui mul
1989. aastal õnnestus esimest korda külastada Milano
mööblimessi ning üks soomlannast ajakirja toimetaja Milanos
võttis mind kaasa hispaanlaste SIDI gruppi tutvustavale
vastuvõtule. Kõik see toimus 14 aastat pärast Franco surma,
s.t niikaua oli Hispaania jõudnud juba olla vaba maa.
Hispaania
disaintoodetega tegelevad väikefirmad olid rentinud Milanos Lido-nimelise
paviljoni looduslikult kaunis kohas, saarekesega tiigi ääres. Seal
näidati suurepärase disainiga mööblit, kangaid, valgusteid
ja aksessuaare.
Toimetajatele ja äripartneritele toimus
õhtusöök koos ilutulestikuga, igaühele anti kaasa
hispaania SIDI grupi tegevust ja disaintoodangut tutvustavad raamatud ning
rahvuslikud meened – lehvikud. Sealt lendasid Hispaania väikefirmad
kui innovatiivsete ja värskete loovate ideede kandjad tuntud
disainiajakirjade kaantele ning rahvusvahelise äri orbiidile.
Olin
olnud ühe tähe sünni juures. Miks küll pole Eesti
disaintoodete turunduses tänaseni ligilähedaseltki sarnast fenomeni
märgata? Või ongi disaini lõpp meie aja märk?
Stockholmi mööblimessi 2007 aukülaline
Grcic (42) on kavandanud mööblit, valgusteid ja muid tooteid sellistele tuntud firmadele kui Agape, Authentic, Driade, Flos, Iittala, Krups, Lamy, Magis, Moroso, Muji. Tema disaini iseloomustab lihtsus, minimalism ja samas tihti huumor. Teistest minimalistidest eristabki teda just see viimane asjaolu (www.konstantin-grcic.com ).
Grcicit on viimastel aastatel üsna sageli esile tõstetud, tema Flosile disainitud Mayday lamp on New Yorgi MoMa püsikollektsioonis ning sai aastal 2001 Compasso d’Oro auhinna.
Grcic nimetati aasta disaineriks 2007 nii Kölni messil Saksa ajakirja Architektur und Wohnen poolt kui ka prantslaste messil “Maison et Objet” disainisalongi Now! design à vivre’i poolt. Praegu töötab Grcic köögimööbli disaini kallal Krupsile ja statsionaarse sisseseade kallal Mujile.
Grcic oli juba neljas Stockholmi mööblimessile kutsutud aukülaline. Varem on aukülalisteks olnud, messi vestibüüli kujundanud ning oma töid-tegemisi seminaridel tutvustanud hispaania disainer Patricia Urquiola, prantsuse vennad Ronan ja Erwan Bouroullec ja jaapani disainer Naoto Fukasawa.