Ja ühtlasi plaanid teha dokumentaalfilmi, kus peategelaseks Jaan Toomik...

Jaan Toomik on huvitav ja jõuline isiksus, keda ei ole mõtet “lihtsalt dokumenteerida”. See ei pakuks ei talle ega mulle mingit pinget. Samas tahab Toomik ise filmi teha ja mina ka. Nii et meil on ühisosa täiesti olemas. Vaatame, mis saab, kui hakkame koos filmi tegema.

Oled teles teinud kunstisaateid ning kui mõtlen “Sinikaelale“ tundubki mulle, et teistest kunstiliikdest ongi sind kõige enam mõjutanud kujutav kunst. On see nii?

Ei tea, mis mind enim on kunagi mõjutanud. Hakkasin üsna varakult jahtima kõikvõimalikke elamusi teatrist, kinost, näitustelt ja elu ise tundus järjest lahjem ja igavam. Praegu tundub elu huvitav, aga uudishimu kõige muu vastu pole samuti kadunud.
Ise pean enda jaoks oluliseks nüüdistantsu maailma ehk füüsilist teatrit. Avastasin selle kunagi keskkooli ajal Soome TVs näidatud tantsufilmide kaudu. Kehalisus, puudutamine ja kogu see keel on mulle tähtsaks ja kõnekaks allikaks jäänud tänaseni. Isegi suhteliselt keskpärast liikumist mõnel nn Kanuti saali etendusel vaadates avastan ennast selliseid mõtteid mõtlemas ja emotsioone kogemas, mida ma mitte kusagil mujal ei kohta.  
Näiteks viimane suurem elamus on ka sealt “teatrist”. Kaja Kannu lavastatud “Uneskõndijad”. Maagia , ime, artistlikkus, värske, ootamatu. Suurem kui elu – nagu hea teater peab olema.

Ingmar Bergman on öelnud: “Režissöör? Üks filmitegija ütles, et filmirežissöör on inimene, kes ei leia kunagi aega mõtlemiseks tänu kõigile oma probleemidele. Ma arvan, et see on kõige lähedasem õigele definitsioonile.” On see sinuga ka nii?

See on iseloomulik, et Bergman viskab sellele küsimusele vastuseks vähendava ja tühja kalambuuri. Kuidas sa ikka defineerid surmtõsiselt “elu mõtet”.
Ma olen järjest enam veendunud, et kõik, mis on lavastamine, taandub isiksusele. Kas lavastajal on idee, hääl, kese, kirg ehk midagi tugevalt isikupärast ja olulist, mis paneb teised uskuma. Ja kui juba usutakse, siis on kõik muu ka olemas. See kese võib olla sees või väljas, karjumine või sosistamine. Aga kui see päris oma hääl endas üles leida ja kui õnnestub ühitada see, mida sa öelda tahad, sellega, kuidas seda öelda, siis hakkab lavastamine pihta.
Praktikas tähendab see, kas sul on neile kõigile välja pakkuda midagi sellist, mis neid käivitab ja viib kuhugi, kus nad varem pole käinud. Kui see on näitlejale (ja kogu võttegrupile) huvitav, intensiivne, ebamugav, uus kogemus – siis sünnib ime ehk eneseületus, uus kvaliteet, oluline, põhiline. Ja see on ekraanil näha.
Loomulikult on olemas hulk õpitavaid käsitöövõtteid ja neid ei saa alguses alahinnata. Aga seal, kus algab huvitav ja isikupärane “elu mõte”, pole käsiraamatu tarkusega enam midagi peale hakata.
Käsitöö, olgu siis rahvalik või rahvusvaheline, jätab mind täiesti külmaks. Alla ambitsiooni ja isikliku seisukoha pole midagi teha mõtet – see ei eruta ennast ega puuduta kedagi teist. See on mõtetu ja tühi small talk.

Ehk siis – kui palju sa ikkagi paned filmidesse iseennast?

See on selge, et kui endast midagi ei anna, siis ei juhtu ka filmis midagi. Selge on ka see, et piiritsoon, kus elu ja film lõikuvad, on viljakas pinnas. Samas ei ole film elu “igav ja orjalik  kopeerimine”, nagu tuletab elementaarset meelde klassik Lotman. Elu on psühholoogia ja emotsioonid, aga ainult nendest elementidest koosnevad filmid ei ütle elu kohta midagi, mida me juba ei tea.
 
* * *
Mais ja juuni alguses saab “Nuga” taas näha Tartus ja Tallinnas.

Marko Raat (sünd. 1973)
Lõpetanud Tallinna Kopli Kunstikeskkooli ja Tallinna Ülikooli filmi- ja video õppetooli režii erialal 1998.
Teinud telesaateid (ETV, Kanal 2), lühi- ja dokumentaalfilme. Osalenud videote ja filmidega filmifestivalidel ja kunstinäitustel Eestis ja välismaal. Kirjutanud filmi- ja telekriitikat.
“Öine navigatsioon”, lühimängufilm – režissöör, stsenaarium koos             Jüri Ehlvestiga, 1998.
“Infopankade muusikaline esiettekanne”, video – autor; 1998, EKM kogus.
“Esteetilistel põhjustel”, dokfilm, video, stsenarist-režissöör-operaator, 1999. Esitatud rohkem kui kolmekümnel filmifestivalil ja kunstinäitusel üle ilma.
“Agent Sinikael”, täispikk mängufilm, režissöör; stsenarist koos Andres Maimikuga, 2002.
“Ainult võltsid jäävad ellu”, teatrilavastus Von Krahli Teatris, lavastaja, 2004.
“Ärge tulistage klaverimängijat”, lühimängufilm, stsenarist-režissöör, 2005.
“F.F.F.F. läheb laiali”, dokfilm, stsenarist-režissöör-operaator, 2005.
“Nuga”, mängufilm, stsenarist-režissöör-operaator, 2007.