8 plaati
!!!
“Myth Takes”
(Warp)
Nende peas on ikka tantsupidu, aga seekord apoliitiline.
2007
tundub olevat heade järgede aasta. Mitmed artistid, kes
debüüdiga suutsid ajus keemilise reaktsiooni esile kutsuda –
Bloc Party, Arcade Fire, LCD Soundsystem – on sel aastal suutnud sama
valemit kasutades oma laborites leiutada uue mõjuva segu. Ka !!! (kelle
jaoks on plaat küll kolmas, aga tuntuks said nad rohkem pigem eelmisega)
järgib seda traditsiooni ja esitleb oma uut albumit “Myth
Takes”, mis ei kaldu oma neuroosides küll nii psühhedeelseks
kui tema eelkäija, kuid ei tee samas ka erilisi kompromisse kuulatavuse
suunas.
Mis ma ajan: loomulikult on see plaat kuulatav. Ja ka väga
tantsitav. !!! kõlab nagu Kihnu šamaanide volbriöö, kus
luudade juhtimiseks nõksutatakse jämedaid ja lõtvu
bassikeeli. Terve see plaat on nagu pidu, aga kui näiteks Cansei de Ser
Sexy taolised bändid on enda vesipiibunurga sisse seadnud seal
dance-punk’i kuulajasõbralikumas nurgas, siis !!! on ikka pigem
nurgeline, neurootiline ja lohakas andmine ja kõlab seetõttu just
nagu elus muusika. Kui LCD Soundsystem” “Sound of Silver”
võtab viimase looga tempo maha, siis !!! ei suuda oma närvilisust
taltsutada ja viskleb ühest loost teise – heites üle parda
senised poliitilised Bushi ja Giuliani vastu suunatud sõnumid, ja
asendades need amfetamiinilaksu all seks-libahundi jahilugudega suurlinna
ööelus. 9
Tristan Priimägi
Mira Calix
“Eyes Set Against The Sun”
(Warp)
Tehno-panteistlik lahendus; saabub Kumu
Ööle.
Kes tahab Mira Calixi arvult kolmandat plaati
tunnustada, sellele soovitan oma just äsja siinsamas arvuti taga leiutatud
terminit “tehno-panteism”. Mis see on? Panteism on Jumala ja
maailma samasus, kitsamalt ka see, et kõrgema vaimsuse leiame ka
pealtnäha triviaalsetes asjades eneste ümber. Tehno-liide viitab aga
moodsas elektroonilises kultuuris aeg-ajalt ilmnevale veendumusele, et
tehnoloogiliste vahenditega on võimalik seda argisuses peituvat suurt
jumalikku saladust maailmale näidata.
Mira Calix just midagi sellist
teebki – uurib naturaalseid helisid läbi digitaalsete filtrite
–, kuid ma ei ole kindel, et ta teie unistustemaailma seeläbi
kirkamaks muudab. “Eyes Set Against The Sun” kõlab lihtsalt
liiga hermeetiliselt, ülearu laboratoorselt. Siinsetel helidel pole
viirastusi ega varje, pole ajalugu ega tunge. Koor siin ja seal, “Because
To Why” üksildane viiul, “Eeilo” seest
õõnsad, Erik Satie’d meenutavad klaveriakordid, “The
Way You Are When” oma peene keelpilliorkestratsiooniga, isegi linnulaul
loos “Protean” – need kõik on tegelikult mis tahes
müstikast ja fantaasiast puhastatud mikroskeemid, puhtad akustilised
faktid, sünteetilised meenutused salvestuse tarbeks tarduma sunnitud
reaalsusest. Aga kui teile meeldib tehno-panteistlik lahendus inimtunnetuse
probleemidele – Jumal kaob pildilt ja religioossest hõllandusest
saab esteetiline mugavus –, siis olete teretulnud selle plaadi tunnise
teraapia seltsi. 6
Tõnis Kahu
Brides in Bloom
“Love Criminal”
(Brides in Bloom)
Rokisauruste radadel kondava pundi teine reliis.
Rokkmuusika on Eestis viimastel aastatel olnud kindlalt
tõusuteel. Üha uusi ja uusi ambitsioonikaid kollektiive kerkib
esile. Üks selliseid gruppe Brides in Bloom, kes olles vähem metalne
kui HND ja mitte nii imalalt terminaatorlik kui Paradise Crew, on valinud
– ei saaks öelda, et just väga kuldse – rok
ikesktee. Oma teisel minialbumil esitletakse kuut klassikalist rokklugu. Eesti
uuele rokilainele iseloomulikult on lood lihvitud, kvaliteetselt
salvestatud/produtseeritud. Kogu krempel 90ndate skenega võrreldes ka
paremini turundatud ja promotud. Lugudest tõuseb positiivselt esile EP
viimane rada “Tuleb ette”, mis ainsa eestikeelse loona on aidanud
eemalduda kulunud I-miss-love-hate-you temaatikast. Hoolimata uudsuse
puudumisest kompromissitu suhtumise, pühendumuse ja teatava
laulukirjutamispotentsiaali eest 7
Veljo Sepp
Forgotten Sunrise
“Willand”
(My
Kingdom Music)
Deathbeat, muusikas hing sees.
“Willand” lindistati juba 2005. aasta sügisel, aga
plaadifirma süül albumi väljaandmine venis ja nii peegeldab see
plaat praegu mingit pooleteise aasta tagust punkti Forgotten Sunrise’i
arengus: nüüdseks on põhjalikult muutunud nii bändi
koosseis kui (vähemalt kuigipalju) ka muusika. Mitte et FS eriline
tuulelipp oleks, otse vastupidi, hoopis märkimisväärselt
järjepidev. Kogu FSi looming on juba hallidest
üheksakümnendatest peale peegeldanud eelkõige ninamees
Kuratino muusikamaitse arengut, mille iga järgnev jonks on bändi
muusikale uusi kihistusi peale ladunud, ikka death metal’ile new age,
viimasele jälle EBM jne.
Ehkki selles mõttes jätkab uus
album juba varasemast tuntud rida, näitab “Willand”
enesekindluse ja kvaliteedi koha pealt uut taset. Mitmed lood on FSi
tavapärasest tantsitavamad või niisama konkreetsemad, muuhulgas
aimub sugemeid tummisest Saksa synthpop’ist à la And One. Samas
pole puudust pikemaajalistele fännidele tuntud tantsubiitidega
vürtsitatud atmosfäärilisest doom metal’ist ega
sämplite ning rütmiskeemidega eksperimenteerimisest.
Uuele
kuulajale on “Willand” vahest kõige parem FSi album:
teistest kergemini avanev, ning toob bändis tihti välja parima.
Kohatist tantsulist ei tasu valesti mõista, tegemist on
põhjalikuks sisseelamiseks mõeldud muusikaga. Mis samas ei pea
tingimata kinnisilmi ja tugitoolis aset leidma. 8
Mart
Kuldkepp
Radiohead
“Airbag /
How Am I Driving”
(Parlophone)
Deprekakunnide eelmisest
pearoast üle jäänud palukesed.
Väidetavalt on
see minialbum suunatud eelkõige USA turule, sest tegemist on “OK
Computeri”-aegsetelt sessioonidelt pärinevate lugudega, millest
mõned on avaldatud “eriti limiteeritud” Euroopa singlite
b-pooltel, mõned pole aga üldse ilmavalgust näinud. Tegelikult
on isegi arusaadav, miks ükski neist lugudest, “Airbag”
välja arvatud, ei jõudnud “OK Computerile”. Enamik on
tavapärase poplaulu pikkusega ehk siis Radioheadi kohta tavatult
lühikesed, ning pigem “Bendsi”-aegse Radioheadi liinis –
ainult kaeblikud kitarrid ja trummid, ilma elektrooniliste “vilede ja
pasunateta”. Ning loomulikult vana deprekakunn Thom Yorke ise, kes seab
jätkuvalt igasuguse eksistentsi mõtte suure küsimärgi
alla.
Aga ma pean tunnistama, et mingil viisil suudab Radiohead mulle
ikka naha vahele pugeda, sest lugusid oskavad need tüübid paganama
hästi kirjutada ja erinevalt kõiksugu emomeeste lamedast
enesehaletsusest ning enekapropagandast on Thom Yorke’i melanhoolias
alati teatavat küpsust ning eneseirooniat. Aga ega Radioheadile muusika
vähem tähtis pole kui sõnad ning sellest annab tunnistust ka
see, et tõenäoliselt mõnusaim lugu siin plaadil on
instrumentaal “Meeting In The Aisle”, mis kõlab nagu vana
Air –
uinutavalt voolav, sisekaemuslik ja kajakitarrine lebotamismuusika. Ei, pole
midagi ütelda, täitsa norm album. 7
Lauri Tikerpe
Jimi Tenor &
Kabu Kabu
“Joystone”
(Sähko)
Tenor
Aafrikas.
Nonii. Maailma kõige mittesoomlasem soomlane on
tagasi oma uue plaadiga. Jimi Tenor on vist alati tahtnud olla tumedama
nahavärviga. Otsides enda DNAst mustanahaliste muusikageeni, on Jimi Tenor
vahetanud värvi nagu kameeleon: “Utopian Dreami”
elektroonilisest hõremaastikust “Beyond The Starsi” lopsaka
pühapäeva-jazz’ini ja nüüd koos instrumentalistide
Kabu Kabuga on ta jõudnud plaadini, mis ühendab endas Fela Kuti
hüpnootilise gruuvi ja Pharoah Sandersi ning Ramsey Lewise pärandist
pärit päikeselised jazz-installatsioonid, taandades end lauljana siin
albumil peaaegu statistiks! Jah, “Joystone” on praktiliselt
instrumentaalplaat, mis on ennekõike mõjutatud Aafrika muusikast.
Siin on olemas veidrad löökriistad (marimbad, bongod, congad),
Aafrika keeltes hüpnootilised laulufraasid (“Dede”) ja
positiivselt suvine meeleolu. Kindlasti on tegemist Tenori kõige
“globaalsema” plaadiga, mis aga võiks segada kohati
kõrva ehk pisut ootamatumate lahenduste ja seadetega. 7
Tristan Priimägi
The Concretes
“Hey Trouble”
(Licking Fingers)
Trendikas Rootsi
“kiirpopp”.
Ütleme nii, et Rootsi punt The
Concretes pole just kõige õnnelikumas H&M-i t-särgis
sündinud. Möödunud aasta mais varastati nende kitarrid, trummid,
sündid ja muu kola otse Boweri Ballroomi juurest New Yorgis. Nagu sellest
veel vähe oleks, jäi laulja Victoria Bergsman kohe pärast seda
nii kõvasti haigeks, et bänd pidi oma USA tuuri katkestama ja
Karlssoni juurde tagasi põrutama. Seal teatas Victoria, et tema seda
mängu enam kaasa ei tee, ja astus minema. Mille peale
ülejäänud septett ennast kohe purju jõi ning otsustas, et
kui juba Fleetwood Mac tegi oma paremad plaadid pärast põhiliikme
lahkumist, siis suudavad nemad ka. Ja nii see “Hey Trouble”
sündis. Pesueht Rootsi pop, mis on ühtaegu nii hüpertrendikas
kui ka retro. No otsekui Ikea, H&M või J. Lindeberg.
Lauljakohustused üle võtnud Lisa Milberg kõlab veidi nagu
naissoost Robert Smith – nasaalne ja kaeblik. Suurem osa muusikast on
segu hipifolgist, Stereolabist, Galaxie 500st ning Velvet Undergroundist.
Ainult et “külma kalkuni” ja musta naha asemel annavad
Concretesil tooni väheke lillelapselikumad ja naiivsemad kogemused ning
värvid. “Kids”, “A Whales Heart” ja “Keep
Yours” on siit laulud, mida võib vabalt ka rohkem kui üks
kord kuulata. Ülejäänu jääb paraku aga natsa
pealiskaudseks. 7
Lauri Tikerpe
Black Rebel
Motorcycle Club
“Baby
81”
(Island/Drop The Gun)
San Francisco rokkarite neljas
tulemine.
Pärast narkoravil maha magatud kolmandat albumit
on trummar Nick Jago taas ühinenud BRMCga, et teha lõpp
“Howlil” valitsenud akustilisele gospel-folk-kantrile ja anda
bändile tagasi pisutki oma nime õigustavat street
credibility’t. Teataval määral see ka õnnestub, kuid
ammuilma läbitöötatud valemeid ja rokk-klišeid kasutades
ei suuda BRMC enam millegagi üllatada. Kus on rebel, kus on mäss?
Motoklubi liikmete parimad hetked saabuvad siis, kui gaas keeratakse
põhja ja suurem hoog võimaldab seljataha jätta argielu
uimasuse. Sellise
d helgemad momendid tabavad kuulajat eelkõige lugudes
“Berlin”, “Need Some Air”, “Not What You
Wanted” ja albumi esiksinglil “Weapon of Choice”.
Võib lõputult viidata BRMC mõjutajatele biitlitest ja
The Doorsist The Verve’i ja Jesus and Mary Chainini ning iga loo puhul
tuua paralleeli minevikust, kuid ühelgi korral ei suuda BRMC esivanematele
midagi lisada. BRMC ei näi hoolivat, et sellist muusikat on
nüüdseks produtseeritud gigatonnide kaupa, ja künnab uljalt ja
irooniavabalt sedasama rada, mille kunagi eelkäijad juba laavani läbi
on sonkinud. Pretensioonitu rokkraadio menüü BRMC kahe esimese albumi
vaimus, mis arvatavasti töötab väga hästi laividel, kuid
eraldi kuulamiseks on liiga igav ja taustaks keerutamiseks liiga
tüütu. 6
Veljo Sepp