Koduõpe vanema soovil ehk kui ema ei luba kooli...
Pipi läks Astrid Lindgreni lasteraamatus kooli vaid
ühel põhjusel: muidu temal ei tulegi koolivaheaega. Eestis on
suvevaheaeg paljudel lastel, kes ei käinud koolis ega lähe kooli
– nad on vanemate soovil koduõppel.
Aasta oli 1992,
kui võeti vastu haridusseadus, milles seadustati koduõpe.
Vastavat punkti seadusesse kirjutades oli Lauri Vahtre kommentaar, et
talude taastamise ajal peab olema võimalus ka kaugema kandi lastel
haridust saada. Tänapäeval korjab valla koolibuss kõik lapsed
peale ja seda põhjust just nagu ei peaks olema. Aga...
Õpingud raba serval
Sõit Verlinite
juurde käib kaardi ja juhendamise järgi, aga ikka pole lihtne. GPSi
abi ei saa kasutada, sest see oskab vaid öelda, et siin puuduvad
teed. Maja on metsa sees, edasi on ainult raba. Vanemad poisid võtab
koolibuss peale 7.30, siis korjatakse peale kõik teised koolis
käivad lapsed ja tunnid algavad 9.00.
“Nooremates
klassides said koolibussiga ka tagasi ja olid kodus kell 15,”
räägib seitsme poja ema Riin Verlin. “Suurematena nad
koolibussile ei jõua ja tulevad liinibussiga lähimasse peatusesse,
kuhu on kuus kilomeetrit.” Bussile vastu minna ema ei saa,
sest kell 14 pakib ta viis nooremat poega mikrobussi ja sõidab 25
kilomeetrit lähimasse linna, Pärnusse, kus poistel on muusikakoolis
viiuli-, akordioni- ja kitarritunnid, lisaks poistekoorid ja automudelismiring.
“Iga aasta mõtlen, et see on viimane, sügisest ma
seda enam ei tee,” kõneleb Riin pisut tüdinud toonil.
“Kas see kaalub üles, et saame kodus nii vähe olla ja
väiksemad poisid peavad suuremate pärast pool päeva bussis
loksuma? Mõtlen, et kui, siis käime kaks päeva – neist
ühe mina, teise abikaasa. Kunagi ei õnnestu aegu niimoodi
klapitada... Ja kui nüüd vanem poiss põhikooli
lõpetades ütles, et klassis on umbes viis poissi, kel on mingi
sügavam huvi või hobi, ja need ongi tänu laiemale silmaringile
kõige toredamad poisid, siis mõtlesin, et lasen ikka
edasi.” Sest hommikud veedavad poisid ju kodus.
Ema kindel veendumus
Köögilaud jääb
üheksaliikmelisele perele ilmselgelt väikseks, kuid neljakesi
õppima seal taga mahub. Neli poega korraga koduõppel ongi olnud
Riinu maksimum. “Ja see oli tõesti väga raske,” ei tee
ema saladust. Loomade, koduõppe, huviringide ja majapidamisega oleks
veel toime tulnud, aga suvel oli pere kuuenda poja võrra rikkamaks
saanud. “Koduõpe on elustiil,” tõdeb neli aastat
kodus õpetanud Riin. Kodusesse elustiili on mahtunud ka
kodusünnitused – kaks nooremat poega, kes tahavad süüa,
potile ja samasse vihikusse joonistada alati just siis, kui ema suuremaid
õpetab.
Mis näo inimesed teevad, kui ütled, et sul
on lapsed koduõppel? “Oi ei, ma ei räägi sellest
kellelegi. See on teema, mida ma teadlikult väldin! Ja kui keegi tuleb ja
küsib, siis ka uurin, et kas ta tõesti tahab ikka teada.”
Algus oli keerulisem. Riinus pesitsesid hirmud, et kas lapsed said ikka
kõigist asjadest kõike teada. Samas oli vastne
koduõpetaja äsja lõpetanud Tartus Waldorfseminari ning
õpetamine, õppematerjalid ja teadmised, miks, mida ning millal,
istusid temas kindlalt sees. Ka ei hüpanud ta pea ees tundmatusse, vaid
tegi katseaasta, mille jooksul kaks poissi käisid Tartu
Waldorfgümnasiumis (TWG) ja kaks poissi samas majas asuvas lasteaias.
Keset kooliaastat sõideti kuuks ajaks 170 kilomeetri kaugusel
asuvasse koju tagasi ja prooviti koduõpet praktikas. Laste n-ö
pärisõpetajad toetasid väga.
“Kool on
selleks, et seal käia, mitte selleks, et seal mitte käia”
Lapsed ongi kooli nimekirjas TWGs. Kooli 180 õpilasest on
koduõppelapsi koguni 11. Kool on rahul, sest üliväikeste
klassidega õppeasutuses on alati rahaprobleem, nii tuleb igasugune
lisapearaha vaid kasuks. Õpetajatele olulist lisakoormust pole, sest
kodus õpetavad emad teevad oma tööd hingega ning käivad
lapsi ja nende töid mõned korrad aastas ette näitamas.
Ei saa salata, et kaugelt kandi rahvas proovis koduõppega algust
teha kohalikus koolis, kuid seal kohati peamiselt õpetajapoolset
mõnitamist. Näiteks pidi koduõppe laps kirjutama teemadel
“minu klass” ja “minu koolitee”.
Kooli, kes
koduõppelast sooviks, pole kerge leida. Näiteks olid Rocca al Mare
koolis koduõppel omanik Hannes Tamjärve hea tuttava Aivar
Haasi lapsed. Kui inimene tänavalt läks kooli palvega saada nende
nimekirja koduõppelast, tegi kooli rahvas suured silmad ja ütles,
et kool on selleks, et seal käia, mitte mitte käia.
Tuhatkond last ei käi koolis
Statistika ei oska
anda päris täpset vastust, mitu vanemat on võtnud
ühiskonnalt vastutuse oma kindlatesse kätesse. On teada, et koolis ei
käi Eestis üle tuhande lapse, kuid peamiselt siiski tervislikel
põhjustel. Pädevaid andmeid, kui palju on lapsi
koduõppel ilma tervislike põhjusteta, pole võimalik leida.
Suve alguses toimus Eestis rahvusvaheline koduõppe
konverents. Inglise teadlane Paula Rothermel kinnitas konverentsil, et peamised
koduõppega seotud asjaolud räägiti Inglismaal läbi juba
30 aastat tagasi. Praegu on ette näidata kogu maailmast hulgaliselt
teadustöid, mis kinnitavad, et:
• kuigi koduõppe
lapsed ei saavuta häid tulemusi alati sama kiiresti kui koolilapsed,
on nad siiski lõpptulemusena testides võimekamad;
•
koduõppe puhul ei avaldu poistel neid negatiivseid ilminguid mis
koolis;
• perekonna sissetulek ega haridustase ei määra
akadeemilisi tulemusi, kui vanemad hoolimata olukorrast on lastele
pühendunud;
• perekonna pedagoogiline taust ei anna eelist
õppetöös, küll aga võib anda eelise
võimudega (kooliga, omavalitsusega) suhtlemisel;
•
koduõppe lapsed saavutavad akadeemiliselt keskmisest paremaid tulemusi.
Põhjus võib olla, et paindlikust, lapse isiklikke huvisid
arvestavast õppeprogrammist ja vanemate suurest osalusest võrsuv
kõrgem enesemotivatsioon lastel mõjub soodsalt
õppetulemustele.
MTÜ Koduõppe Keskus üks
loojaid ja eestvedajaid Merje Luuk kinnitab, et Eestiski on mõned
sarnased viljad ette näidata. Näiteks tema enda kolm koduõppel
olnud poega on vastu võetud Pärnu eliitkooli Sütevaka
gümnaasiumisse ning nende hinded ja eksamitulemused on seal vaid väga
head.
Päriskool ja päriselu
Kuid
mitte kõik Eesti koduõppelapsed ei saa nii loovalt haridust.
Mõnedes peredes jälgitakse koguni kooli tunniplaani ja
õppetempot ning käiakse näiteks igal reedel või iga kuu
esimesel esmaspäeval vastamas ja kontrolltöid tegemas. Viimast
varianti kasutab Maalehe ajakirjanik Anneli Sihvart oma lapse
õpetamisel. Kui ema loeb ja kirjutab, teeb sama ka laps. Samas on ema
kogu aeg käepärast ja lapsel on alati võimalus küsida.
Et laps tahab küsida kohe, seda kinnitab ka neli
aastat koduõpetaja olnud Riin Verlin.
“Kui mul oli
neli last koduõppel ja imik majas, siis proovisin teha nii, et esimeses
klassis olnud kaksikuid õpetasin iga päev, kolmandas ja neljandas
klassis olnud vanemaid lapsi ülepäeva. Et nii-öelda vabal
päeval teeb laps iseseisvat tööd. Aga see ei toiminud –
laps tahab tagasisidet kohe, kui ta on midagi valmis saanud. Ta tahab kohe
nõu, kui ta kuskil toppama jääb.”
Igal
teisipäeval tegid Verlinid kindla tiiru looduses ning läbi arutati
muutused, mis vahepeal toimunud olid.
“Talvel oli ikka jube
nüri, kui kuude kaupa suurt midagi ei muutunud. Seevastu sügisel ja
kevadel oli põnev. Lastele endale meeldisid need loodusvaatlusmatkad
väga. Seda ma olen küll aru saanud, et poisid – aga ma
arvan, et ka kõik lapsed – tahavad tegutsemist, mitte
rääkimist.”
Lihtsam on panna lapsed laua taha ja
käskida neil üles kirjutada, et 1 liiter = 10 dl, kuid meelde
jääb hulga paremini, kui nad saavad tegutseda ja koogi sisse
detsiliitrites jahu ja suhkrut mõõta.
- Koduõppele mineva lapse vanem peab kirjutama sooviavalduse enne 20. augustit. Praktikas on lapsed läinud koduõppele ka poole aasta pealt.
- Laps tohib koduõppel olla seitsmenda klassini. MTÜ Eesti Koduõppe Keskus taotleb võimaluse pikendamist keskkooli lõpuni.
Allikas: Koduõppe kord, haridusministri määrus.