17.01.2008, 00:00
Katri Aaslav-Tepandi “Eesti näitlejanna Erna Villmer”
Eesti Teatriliit, 2007.;495 lk.
See monumentaalne ja põnev teos võiks saada eeskujuks tulevastele
kultuurilugude persooni- raamatute kirjutajatele. Uurimuse peategelaseks on
Eesti esimene teatriharidust saanud näitleja ning Koidula järel teine
naislavastaja Erna Villmer (1889–1965). Villmeri saatust jälgitakse
ülima põhjalikkuse ja kaasaelamisega: õpingud Moskva
Kunstiteatriga seotud õpetajate juures, Theodor Altermanni kutsel
“Estonia” teatrisse tulek, arenemine üheks silmapaistvamaks
Eesti näitlejannaks, välisreisid Pariisi ja Berliini. Ka Villmeri
isiklik elu on luubi all: raamatus trükitakse suures mahus ära
Villmeri ja tema esimese abikaasa Juhan Luiga kirjavahetus, samuti saame teada
kooselust teise abikaasa Ants Lauteriga, kellega nad tõusid teatri
esipaariks esimese vabariigi aastatel. Raamat ei ole aga ainult inimestest.
Inimesed on asetatud konteksti. Autor rõhutabki, et ilma
ühiskondlikke olusid tundmata ei ole võimalik mõista nendes
oludes elanud inimeste motiive ja käitumismustreid. Saame ülevaatliku
pildi eelkõige Esimesest maailmasõjast ja uue vabariigi kahest
esimesest kümnendist. Vaadates praeguse vabariigi ponnistusi Euroopa
ühiskatlas, tekib isegi äratundmisrõõm.
Raamatu suurimaks väärtuseks pole mitte ainult põhjalikkus
detailides, vaid nende detailide omavaheline seostamine. Uskumatu, kuidas autor
on suutnud vaid arhiivimaterjalile toetudes luua kaasahaarava jutustuse.
Suureks plussiks ongi autori emotsionaalne-spekuleeriv puudutus, mitte kuiv
teaduslikkus. Villmerile saab kaasa elada nagu mõnele filmikangelannale.
Kuna kasutatakse palju otseallikaid – kirju, ajaleheartikleid
–, siis torkab silma 20. sajandi esimese poole eesti keel, mida
keeletundlikul inimesel on huvitav tänapäevasega võrrelda. Ka
toimetajatöö on korralik – ligi 500-leheküljelises
raamatus leidub vaid kaks-kolm kirjaviga (toimetaja Reet Neimar). Hea on ka
kujundus (Jaan Klõšeiko) ja rohked fotod.