21.03.2008, 00:00
Inglise tõld Jaguar Mark VII
Mark VII on suur neljaukseline sportsedaan, mida Inglismaal Coventrys asuv Jaguar Cars esitles London Motor Show’l 1950. aastal. Ja – üllatus-üllatus – üks neist suursugustest masinatest asub Eestis.
Mark VII veermik pärineb mudelilt Jaguar Mark V, millega
“seitsmes” jagab kümne jala pikkust (3048 mm) teljevahet.
Sellele veermikule lõid Jaguari kujustajad voolujoonelise kere ühes
integreeritud esitulede ja tagarattaid katvate poritiibadega.
Eelkäija Mark V sileda esiklaasi asemel sai järeltulija
kaheosalise.
3442kuupsentimeetrise silindrimahuga
reaskuuene mootor arendab 160 hobujõudu.
Vaatamata
suurele mootorile lubati 1676kilose auto maksimaalseks tunnikiiruseks 100 miili
tunnis (160 km/h). Sõiduki turuletulek langes kokku
sõjajärgse meeleheitliku olukorraga Suurbritannia majanduses
ning kuni 1954. aastani, kui turule ilmus uuendatud mudel Mark VII M,
toodeti sõidukit Wikipedia andmetel ligi 21 000 eksemplari.
Briti autotootjad sihtisid uued mudelid oktoobris peetavateks London
Motor Show’deks, 1954. aasta sügisel esitleski Jaguar
sõidukit Mark VII M. Mootor oli sama silindrimahuga, võimsus
kasvas 190 hobujõuni ja kiiruselisa oli 7 km/h.
Standardülekanne käis neljakäigulise käsivahetusega
käigukasti kaudu, eksportautod said kolmekäigulise Borg Warneri
automaatkasti. Borg Warner on USA tootja, mis peale
transmissiooniseadmete toodab ka turboülelaadureid. Muide, viimane
Porsche 911 on sellisega varustatud ja tootja on öelnud, et nende
tehnoloogia on nii edumeelne, et selle “peavoolu” autodele
jõudmiseks kulub veel kümme aastat.
Aasta pärast
Mark VII M esitlust tutvustas Jaguar 2,4-liitrist mootorit.
Monte Carlo ralli võitja
1956. aastal
võitis Mark VII Monte Carlo ralli ja mõne järgmise aasta
kestel mängisid Jaguari suured sedaanid Briti sedaanautode
võidusõitudel juhtrolli.
Samal aastal sai Suessi
kanali kriis läbi, aga Suurbritannias jätkusid kütuse kokkuhoiu
meeleolud. Tänavaile ilmusid väiksemad sõidukid ja suurte
januste mootoritega autod, sealhulgas ka Jaguar Mark VII M, ei ulatunud Mark
VII müügiarvudeni. Mark VII M müüdi kahe aastaga kriips
üle kümne tuhande, seejärel tuli asemele Mark VIII.
Huvitav on vaadelda briti tootjate loomingut – viiekümnendatel,
kui USAs valitsema hakanud lennuki-raketiteema autode kujustamisel levis
kiiresti üle maailma, tehti vanal heal Inglismaal ikka veel suhteliselt
“vanaaegseid” autosid.
Põlvamaa mees Hart
Jürine, kes enda sõnul ei oska auto juures ainult seda värvida
ja nahast istmeid valmistada, tõi Mark VII Eestisse 2006. aasta
lõpus Luksemburgi lähistelt Saksamaa piirialadelt, kus auto oli
terve elu veetnud. Juhuslikult mobilest leitud auto, õigemini romu,
maksis 4800 eurot.
Maarjamaal romust tippmasinaks
Eelmine omanik oli taastamisplaane isegi pidanud, osa autost
oli kahes sõjajärgses kastis, osalt olid jupid ka
pakitud-sildistatud. Jaguari luksuslik puitarmatuurlaud koos kelladega oli
säilinud suhteliselt korralikult, esiosast oli alles roostevabast
metallist iluvõre ja esikaitseraud. Tegelikult olid kroomdetailid nii
pika aja jooksul üsna korrast ära.
Kere oli kõva,
tol ajal õhukest plekki autodel ei kasutatud. Keretöö oligi
raskeim – uusi tiibu polnud võimalik saada, rooste
väljalõikamine ja pleki asemele keevitamine võttis poole
taastamise ajast.
Selgus, et autol ei ole peal õige mootor
– 3,4-liitrise asemel 2,4-liitrine reaskuuene. Seda
“ökomootorit” Jaguari asjatundjad eriti ei hinda, aga mis
parata. Mootor kapremonditi ja ühendati olemasoleva neljakäigulise
originaalkäigukastiga.
“Kokkuvõtteks võib
tehnika poole pe
alt veel seda öelda, et 55. aasta autol on kõik ülilihtne: ei
mingeid roolivõimendeid – pidurivõimendi, tõsi
küll, on olemas kõrvalistuja istme all, aga sinnani pole ma veel
jõudnud –, kliimasüsteeme ega keerukat
elektrivärki,” kirjutab Jürine taastamisprotsessist
forum.automoto.ee’s.
“Kaitsmeplokis on neli (!) kaitset,
kogu autol on suunatulede ja starteriga kokku neli releed. Auto sabaosasse
jookseb kaks juhet, mootori külge üks, katuseluuk käib
tõmmates lahti ja kesklukust polnud keegi veel kuulnudki.
Seetõttu loodan kevadeks ka kõik vajalikud asjad üle
käia ja taastada ning auto soojaks ajaks sõitma saada.”
Internet aitab taastada
Kui internetti ei
oleks, oleks autosid taastada väga raske, kinnitab Jürine.
Mitmed osad on pärit eBay oksjonikeskkonnast, sealhulgas 37 euroga
omandatud Jaguari embleem.
Ukselukud leidis ta California
autolammutusest. Galvaniseerimisel nimelt sulasid ootamatult lukkude seni
nähtamatud alumiiniumkomponendid ja lukud muutusid
kasutuskõlbmatuteks.
Huvitav ja vajalik oli originaalvaruosade
kataloog aastast 1957, mille üks autoreist on Sir William Lyons –
härrasmees, kes lõi ja rajas Jaguari automargi.
Tuled,
hüdraulika ja mitmed muud Jaguar Mark VII osad on saada uutena –
inglased toodavad neid tänapäevani.
Jürine taastas
Jaguar Mark VII M-i 11 kuuga ja kulutas sellele umbes 150 000 krooni. “On
levinud arvamus, et vanu asju saab odavalt. See ei ole nii,”
räägib ta. “Vana auto taastamine annab väga võimsa
kogemuse, paljudel on taastamist vajavad projektid kodus pooleli, kuid kui oled
fänn, siis võtad aega ja teed.” Jürine lubab
viiekümnendate kuni kaheksakümnendate aastate klassikaliste autode
taastamisest omale sissetulekuallika teha.
Ning et auto jõude
ei seisaks, käib pulmasõite tegemas ja vanatehnika üritustel
ning uunikute rallidel.