Veebruari keskel panevad kodutarvete tootjad Frankfurdis välja värskeimad uudised. Messil “Ambiente” avalduvad uued trendid, tulipunktid ja talendid. Külastajaid oli 150 000, pooled väljastpoolt Saksamaad. Aja märgiks on ka messi laienemine linna showroom’idesse. Meile jutustab seal nähtust Kaubamaja peaostujuht Ulve Gailan.


Olete ilmselt messi iga-aastane külastaja. Millises suunas mess areneb?

Hetkel kogub see aina jõudu, olles tarbekauba disaini alal Euroopa tähtsaim.


Tarbekaupade ideoloogias toimuvad muutused ennustavad muutusi ellusuhtumises. Kuhu minek?

Ikka on liikumine kullasära ja efekti poole, värvi ja vormi poole, kuid ka ökotrend süveneb endiselt. Alal paremaks orienteerumiseks antakse messil välja trendiraamat, mis jagab hetkel toimivad suunad teemadeks, millele lisatakse referentse muudelt disainialadelt, mööblist, tehnikast, moest. Seal lehekülgedel tekivad seosed, mis selgitavad asjade käiku paremini kui sõnad. Seekordse trendiraamatu autorid, sakslaste disainitiim bora.herke, on teemadena välja toonud neli mõistepaari, andes igale juurde ka värvikaardi.


Kas materjalide hulgas on pigem endiselt trend naturaalsuse poole või on plast oma positsioone parandamas (sest on taaskasutatavana kuulutatud samuti keskkonnasõbralikuks)?

Naturaalsus on ikka vaieldamatu argument, seda seotakse aga üha enam innovatiivsusega, ei jääda enam lootma minimalistlike vormide purismile. Vorm läheb lainetama, muutub pehmeks ja lopsakaks, tuuakse esile faktuur ja kasutatakse erinevaid pinnatöötlusi.


Kas mõni tipp kerkis ka nagu torn üle teiste?

Imetlust tekitab suurte ja väljakujunenud firmade julgus tulla lagedale mingi täiesti uue laadiga, mis on üpris vastandlik tervele senisele toodangujoonele. Olin üsna üllatunud Iittala slaavipärastest öökullidest. Aga need lähevad maailmas hästi kaubaks!


Või võtame portselanifirma Villeroy & Boch, kelle mõne aasta tagusest uuendusest New Wave on saanud ihaldatud klassika.


Ka lauariistade komplektide suurmeister WMF on uuenduste teel, tellides disaini tipparhitektidelt.


Milliseid võiks pidada teie lemmikuteks?

Minu ammune lemmik on Zack oma puhtavormiliste roostevabade köögi- ja vannitoatarvikutega. Messilt jäi hea mulje hoopis teise ilme, kuid väga sarnase nimega firmast, melamiinnõude suurtootjast Zak!, sest nemad on koos Marimekkoga otsustanud jõud ühendada. Punased (ja roosad ja sinised) marimekko-moonid saavad maailmas suvehakul üha populaarsemaks. Melamiin-, polükarbonaat- ja akrüülnõude firmamärgiks Marimekko–Zak Designs.


***

“Ambiente 2008” trendid


Clean & pure (puhas ja selge) sisaldab selget avangardistlikku vormi ja vähe värvi. Vorm on lihtne, kuid sageli amorfne. Materjalideks klaas, metall ja puit, lisaks moekad komposiidid.


Mustri asemel liigendatakse graafiliselt materjalipinda. Värvideks on jahedad neutraalsed ja metallik, millele annab efekti üks soe intensiivne kontrastvärv.


Decorative & reduced (kaunistav ja parajaks tembitud) pakub uut luksust nüüdisaegses interpreteeringus. Vorm ise on ekstravagantne ja skulptuurne, selle pinnakaunistus jääb tagasihoidlikuks. Soojad toonid – tumeviolett ja -pruun, hall, elevandiluu ja roosa, kõik kullaga paaris.


Playful & intensive (mänguline ja ere) on värvikas segu eksperimentaalsusest, spontaansusest, kergusest ja lö&ouml ;vusest. Uue otsingud, huumor ja vitaalsus kasutavad uusi materjale – plasti, fiiberklaasi, vinüüli, lateksit, silikooni ja kummi. Kõrgläikeline ja värvikas, armastab see kunsti, olgu selleks naivism või hajanopped informatiivgraafikast. Killukesed kirkavärvilisest elust.


Natural & innovative (looduslik ja uuenduslik) on trend, milles hi-tech kohtub loodusega, kuid pingevabalt ja enesekindlalt. Puidul on oluline roll, eri faktuurides ja töötlustes. Flirdib etnopärandiga, loodustoonid on kõrvuti soojade metallitoonide, õlikollase ja beežiga.


***
“Ambientel” selgusid preemiad DesignPlus 2008

Frankfurdi disainielu aasta tähtsündmus on kodutarbedisaini preemia Design Plus väljakuulutamine messil “Ambiente”. Selle aasta premeeritute reas oli ka mitu soomlast.