23.01.2009, 00:00
Kollektsioneerimise kirg ja valu Tartu Kunstimuuseumis
Reet Mark tutvustab Rene Kuulmanni ja Mart Lepa fantastiliste kunstikogude näitust.
Näitus “Kirg ja valu” Tartu Kunstimuuseumis, kestab kuni 8.
veebruarini.
Tartu Kunstimuuseum tähistab oma Näitusemaja
kahekümnendat tegevusaastat arvult kümnenda püsiekspositsiooniga
“Kirg ja valu”, mis on koostatud Mart Lepa ja René
Kuulmanni erakogude piltidest. Loomulikult ei saanud muuseumil endal
tööd otsa. Ilmselt võib kontseptsioone varieerides ja
kogudesse kaevudes koostada veel lõputul hulgal ekspositsioone, kuid
juubeleid arvestades otsustati teha kingitus nii endile kui vaatajaile.
Endile selles mõttes, et “võõras kirstus on
alati huvitavam sorida”, ja külastajad saavad näha pilte, mida
muidu naudiks vaid kitsas valitute ring.
Viimastel aastatel on
erakollektsionäärid mitmelgi korral näidanud “valitud
palu” oma kogudest. Kohe meenub Enn Kunila kunstikogu näitus
Tallinnas Haus-galeriis, millega kaasnes mahukas kataloog. Tartu
Kunstimuuseumis esitles Vaala galerii eelmise aasta lõpul Eduard
Wiiralti näitust Toomas Sildmäe kogust, kus üleval olid
graafilised lehed “Absindijoojad” ja “Virve”
mitmekümnes värvilises variandis. Samuti ilmus kataloog. Mart Lepp ja
René Kuulmann on varem koos teinud üle 20 näituse, kokku on
nad oma kollektsioonist pilte näidanud üle 100 korra.
Rääkimata museoloogilistele näitustele laenatud maalidest. Nii
suure väljapanekuga, kokku 137 tööd, esinevad nad aga esimest
korda. Ekspositsioon annab peaaegu tervikliku ülevaate eesti kunsti
arenguloost ning on üleval tervelt kaheksa kuud. Siinkohal pakutakse
väärikat võistlust Viinistu Kunstimuuseumile.
Kaks
kollektsionääri moodustavad koos suurepärase tandemi, mille
tulemusena on näitusel ja seega ka kogudest kujunevas üldmuljes heas
tasakaalus “tipud ja rariteedid”. Mart Lepale kuulub eesti suurim
erakunstikogu, millele pani aluse tema ema Selma Lepp. Ise lülitus ta
aktiivsesse kogumisse 1961. aastal ning algul oli põhihuviks graafika.
Õige pea läks ta üle ka maalile ning täna on tema kogus
üle kümne tuhande ühiku. Tegemist on äärmiselt hea
maitse ning tõelisele kollektsionäärile omase kirega koostatud
koguga, kuhu ei talletata mitte ainult pilte, vaid ka huvitavaid legende ja
fakte kunstnikest koos kõigi ja kõigega nende ümbert.
René Kuulmann alustas kunstikogumist 1988. aastal ning tema
kogu on heaks näiteks iseseisvuseajal moodustunud kollektsioonidest, kus
optimaalselt sulavad kokku omaniku maitse, oskus kuulata eksperte ja head
materiaalsed võimalused.
Seega peaks Mart Lepa koostatud ja
kujundatud näitus, sest “võõras kirstus
sorimisest” ei tulnud tegelikult midagi välja, pakkuma palju
vaatamis- ja kõneainet. Nautlemist lihtsalt vaatajale, sest enamikku
piltidest tahaks oma kogusse iga Eesti kunstimuuseum. Palju põnevat
neile, kes oksjonikataloogides orienteeruvad ja maalide rände ja hinna
üle arvet peavad, ning uskumatult huvitavaid leide erialainimestele.
Väljas on neli Konrad Mäe maali – Alvine
Käpa portree, mis oli üks esimesi suuri oksjonilegende, Capri,
Veneetsia ja Kasaritsa maastik –, kuus Kristjan Raua joonistust.
Villem Ormissonilt tema selle žanri parim – vend Karli portree,
Paul Burmanilt, Ants Laikmaalt ja Kaarel Liimandilt on kõigilt kaks
maali, kubistlik natüürmort Felix Randelilt ja kompositsioon
Friedrich Histilt. Viis Karl Pärsimäe ja Endel Kõksi
tööd, neile kahele mehele on pühendatud terve II korruse
otsasaal, mis kujunduslikult on näitusel parim. Viis maali on ka Andrus
Johanilt, kolm Aleksander Vardilt, neist &
amp;
uuml;ks Pariisi vaade. Kahjuks on ruumipuudusel Eduard Olelt välja
mahtunud vaid üks tema imelistest Pariisi-ainelistest akvarellidest,
milliseid Mart Lepal on kogus kümmekond. See-eest on esitatud
“Reisijate” peaaegu täissuuruses pliiatsikavand.
Olga Terrilt on kolm sõjajärgse perioodi maali, millest
väikseim, “Hääbumine” 1949 on tõeline
ekspressiivse kunsti meistriteos. Lepo Mikko on väljas nii
hõrkude sõjaeelsete natüürmortide kui sotsrealistlike
kompositsioonidega, arvukalt on akvarelle Ülo Soosterilt, kaks maali
on Elmar Kitselt, millest üks suur abstrakt.
Väga
põnevad 1960. aastate kompositsioonid on Ilmar Malinil ja Nikolai
Kormašovil. Kirvega autoportree Jaan Toomikult, kolm maali Tiit
Pääsukeselt, kaks Peeter Mudistilt. Arvukatest erialastest
rariteetidest tahaksin nimetada Kuno Veeberi kaht akti, Felix Randeli, Hando
Mugasto ja Natalie Mei 1920ndatest pärinevaid akvarellkompositsioone,
Nikolai Triigi akvarelli “Perseus” 1908–13. Triigiga on
ilmselgelt seotud ka suurim kunstiajalooline vaidlusobjekt näitusel,
nimelt tema “Maastik” 1920. aastatest. Juba avamisel tekkis
äge arutelu nii autorluse kui ka dateeringu üle. Mina kahtleksin
kindlasti dateeringus, mis võiks pigem olla sajandi esimesed kümme
aastat.
Näitusega kaasneb luksuslik kataloog, mille on
koostanud Mart Lepp, kujundanud Martin Metslang ja ilmumist toetanud
René Kuulmann ning Eesti Kultuurkapital. Reprodutseeritud on kõik
näitusel olevad tööd, lisaks veel need, mis välja ei
mahtunud, ning portreed kollektsionääridest (näitusel Jaan
Toomiku portree René Kuulmannist, Efraim Allsalu portree Mart Lepast
ning Jüri Arraku portree Selma Lepast). Lühikesed asjalikud
kommentaarid on kirjutanud Ene Lamp, Katrin Kivimaa, Harry Liivrand, Reet
Varblane, Pekka Erelt, Toomas Paul jt.
Kahtlemata on tegemist
vähemalt Tartu suve keskse kunstisündmusega, mis väärib
mitmekordset vaatamist. Võimalust kasutades tahaksin Tartu
Kunstimuuseumi nimel tänada kõiki meiega koostööd teinud
kunstikollektsionääre nende hea suhtumise ja usalduse eest.