21.11.2008, 00:00
Häbenematu eksistentsialist Jaan Undusk 50
Jaan Undusk (sündinud 14.11.1958) paistab olema säärane
Goethe-taoline tegelane, kes ühendab endas muidu ühitamatut: teadlast
ja kirjanikku, kosmopoliiti ja rahvuslast, elutarkust ja uudishimu, pedantsust
ja kõrgelennulisust, intellektuaalsust ja meelelisust, rafineeritust ja
rahvalikkust (viimases kahtlejad lugegu näiteks novelli “Kiri
provintsist”, mis sai hiljem peatükiks romaanis “Kuum”).
Ta on suverään, kes ei hooli suuremat ei moodidest,
teadusbürokraatia “mõõdikutest” ega
poliitilisest korrektsusest. Ta on käsitlenud ühesuguse huviga
klassikuid ja grafomaane, riigiisasid ja anarhiste, sioniste ja antisemiite,
staliniste ja tõuteoreetikuid, poeete ja idioote.
Undusk on
andnud vägeva panuse kõigisse kirjandusteaduse harudesse: nii
kirjandusloo uurimisse, teoste tõlgendamisse kui teooriasse. Eesti
kultuuris, mida Valmar Adamsi jt sõnul iseloomustab pigem
metafüüsikapelgus, väärib viimane aspekt erilist
tähelepanu. Unduski mõtlemisstiil armastab suuri dihhotoomiaid,
talle meeldib venitada mingi lai nähtustekompleks (karakter, kultuur,
keel) kahe vastandpooluse vahele, nagu teadustekst-kunstitekst,
nimisõnalisus-tegusõnalisus, süsteem-protsess,
pidevus-diskreetsus, traktaat-manifest, ekstravertsus-introvertsus,
maagia-müstika, ning uurida dialektikuna vastandite võitlust ja
ühtsust. Undusk on olnud häbenematu essentsialist – olemuse ja
tuuma otsija – ka aegadel, mil “essentsialism” oli
humanitaarteadustes sõimusõna. Millest räägivad
näiteks ta näidendid?
Eks ikka olemustest –
eestluse ja baltluse, mehe ja naise, aristokraadi ja plebei sisimast
tuumast.
Jaan Undusk sai noorel perestroika ajal kuulsaks novelliga
“Sina, Tuglas” (Looming 2, 1986), mis raputas tolmu pisut kopitanud
suurmehelt, vastandades teda kolmele Augustile (Gailit, Alle, Hindrey).
Arvatavasti esmakordselt elus leidsid ühise keele teisitimõtleja
Lembe Hiedel ja aparatšik Olaf Utt, kes pidasid novelli blasfeemseks.
Aasta hiljem asetas Undusk uude valgusse Oskar Lutsu, näidates, kuidas
akadeemiliste kirjandusuurijate silmis tihti lihtsameelseks joodikuks peetu oli
õhtumaa kultuuri arhetüüpidest läbiimbunud melanhoolne
geenius. Romaan “Kuum. Lugu noorest armastusest” (1990) ja uurimus
“Maagilis-müstiline keel” (1998) on saanud juba omamoodi
kultusraamatuteks. Unduski käsitus keele kaksiktungist väljendada
väljendamatut ja panna asju liikuma on põnev alternatiiv
lääne kirjandusteoorias domineerivale strukturalismi ja heideggerismi
ristandile.
Undusk on kirjutanud ajakirjas Tuna Eesti
ärkamisaja mõttemallidest ja poliitilise suveräänsusidee
juurtest, millega vallandas elava mõttevahetuse. Ta on käsitlenud
Nietzschet ja Bahtini, Leninit ja Bogdanovit, Derridad ja Levinasi. Aga ikka ja
jälle on ta pöördunud tagasi Tuglase, oma uurijateekonna alguse
ja hingemaa juurde. Umbes nii nagu luuletas Jaan Kross: “kes kuhu ei
lenda ka – hinge maad kannab lennulgi endaga”. Tuglase silmapiire
avav kuju oma algses paljutõotavas kõrgelennulisuses,
paleuslikkuses ja mässumeelsuses, mis aja jooksul saatusliku
paratamatusega kivistus igav-akadeemiliseks, on arvatavsti seisnud Unduskil
silme ees nii innustava kui hoiatava eeskujuna. Ehk see ongi tal endal lasknud
kivistumist ja tolmumist vältida.