17.07.2009, 00:00
Odavad riided tegid ärinaise rikkaks
Edukas rõivakaupleja Svetlana Evdan räägib oma elu esimeses intervjuus, kuidas suured kaubanduskeskused ostjaid koorivad.
Svetlana Evdani (46) äriedu saladus on lihtne. Naine ütleb:
“Äri saab hästi teha vaid valdkonnas, mida tunned. Mina olen
koolitatud kaubandustöötaja.”
Evdan peab oma ala
tõesti hästi tundma. Tema firmal Filikor oli kogunenud eelmise
aasta lõpuks jaotamata kasumit ligi 30 miljoni krooni eest.
Evdan kolis Eestisse koos vanematega 17aastasena Kamtšatkalt.
Kaugõppes Tartu ülikoolis kaubandust õppides sai ta
tööle kauplusesse nimega Tartu. See asus Tallinna südalinnas
Liivalaia tänava viisnurgaga majas.
Üldise defitsiidi
tingimustes usaldati hakkajale noorele naisele 1987. aastal poejuhataja amet.
Ajastu vaim väljendus kauplustes tühjade lettidena.
“Nutsin, aga töötasin,” meenutab Evdan. Talle
tuli idee lisada seni ainult toidukaupu pakkunud poe valikusse esmatarbekaubad.
Peagi levis üle linna suust suhu info, et kui mujalt poodidest on
kõik otsas, on Tartus ikka midagi saada.
Poe ukse taga
looklev järjekord tegi omakorda reklaami Evdani poejuhatamise oskustele.
Kui taasiseseisvumise järel algas erastamine, kutsus
“üks kohaliku tähtsusega komparteitegelane”, kel oli
õnnestunud erastada suur pood Keskturu lähistel, Evdani seda
juhatama.
Evdan pani poe edukalt käima, keskendudes
rõivakaubandusele. Endine kommunist kukkus aga poe teenitud raha tuulde
loopima ning vallandas Evdani, kui see firma raha raiskamist pahaks pani.
Enda elatamiseks hakkas Evdan Tallinna poodidele Türgist odavaid
riideid tooma. Ta käis isiklikult kaubal järel ning viis seda
poodidesse.
Miks on Eestis riided nii kallid?
“Svetlana tegutseb praegugi oma poes iga päev ise. Hommikul
sätib väljapanekuid riiulitel ümber, pärastlõunal
sordib juba uue kauba kastides. Igal kuul vähemalt korra käib
välismaal kauba järel ja vaatab isiklikult kõik üle, mis
müüki toob,” räägib Filikori administraator Žanna
Maljutina.
90ndate teisel poolel otsustas Evdan odavate
rõivaste kauplustele vahendamise asemel rõivaid ise
müüma hakata.
Mustamäel Kadaka tee kaubaladudes avas
ta oma esimese poe. “Estakaadil, nagu tookord kombeks oli.”
Evdani kaupluses oli pidevalt järjekord. Ostjaid käis
üle Eesti. 1997. aastal tegevust alustanud firma nimeks sai Filikor.
Aastatuhandevahetuse paiku rentis Evdan poepidamiseks juba Tallinna
südalinnas, sadamast linna saabuvatele soomlastele tee peale
jäävas Rotermanni keskuses terve korruse.
Seegi
pood oli edukas. Evdan ostis Kadaka tee ääres ära oma
estakaadipoe lähedal paikneva endise arvutuskeskuse hoonekompleksi.
Filikori universaalkauplus ehk univermag, nagu proua nimetab, on
tänaseks Kadaka tee ääres laienenud paari tuhande ruutmeetriseks
odavkaubamajaks.
Buumi tippaastail hakkas Evdanile tunduma, et ta on
kaubandusäris omamoodi ristteele jõudnud. “Üks tee oleks
üha laieneda, mujal Eestis poode avada, välisriikidesse minna, aga
selleks peaks ma poole noorem olema.”
Evdan valis teise tee,
äri kontsentreerimise. Ta kolis ära Rotermanni keskusest ning mullu
sügisel ka Lasnamäel paar aastat edukalt tegutsenud
müügisaalist.
“Klientuur on välja kujunenud,
siia tullakse üle kogu Eesti. Inimesed räägivad meist oma
tuttavatele, see on parim reklaam võimalikest.”
Evdan
arutleb, et kaubandusäri kuldajad on Eestis möödas. Täna on
jäme ots kinnisvaraarendajate, hiiglaslike kaubanduskeskuste omanike
käes. Evdan võtab appi kalkulaatori.
“Rõivakauplus peaks umbes 2000 ruutmeetrine olema, et
palju kaupa lahedalt näidata saaks ja ostjad kaupa valima
mahuks.”
Evdan näitab kalkulaatoriekraanilt numbrit 700
000. “See oleks siis ühe kuu rendikulu, kui see kauplus paigutada
mõnda suurde kaubakeskusesse. Aga küllap olete märganud, et
rõivapoed on meil kaubanduskeskustes enamasti väikesed,
butiigimõõtu.”
“Ja enamikus
kaubanduskeskustes on enam-vähem samad firmad, kes peavad üle Eesti
oma butiigikette, milles on ühesugune valik. Ja poed on pigem tühjad,
rahvaarv on meil ju nii väike.
Nüüd ilmselt
mõistate, miks Eestis küsitakse riiete eest nii uskumatult
kõrget hinda?”
Evdan oma tihedalt kaupa täis poes
pakutavate rõivaste eest hingehinda ei küsi. Isegi paarikümne
krooniga leiab tema n-ö univermagist mõne rõivatüki.
Tõsi, kaubamärgid, mida ta pakub, on tundmatud. “Siinkandis
tundmatud,” rõhutab Evdan.
Kui ta alustas omal ajal
Türgi rõivastest, siis tänapäeval käib ta kaupa
hankimas enamjaolt Itaaliast. Kolmandik rõivaid tuleb veel Hiinast, aga
Hiina on Evdani sõnutsi langev trend.
“Euroopa Liidu
sees on palju kindlam asju ajada. Ma ei pea iga kirjakese pärast
särgi peal kartma, kas see mõne tuntud kaubamärgi kuju
järgi aimab, ning seega seadust rikub.”
Avastan
leiunurgas rea erkoranže meestejopesid, mis kannavad Lõuna-Itaalias
tuntud kaubamärki Sorbino. Neil alla kahesaja kroonistel jopedel ilutsevad
USA lennuväe õhuseire ilmateenistuse ja NASA tehnokontrolli
administratsiooni embleemid.
“Nende siltide eest vastutab
Itaalia,” selgitab Evdan euroliidu toodanguga kaasnevat kindlustunnet.
Mis odavate rõivaste kvaliteeti puutub, siis oma kogemusele
tuginedes kinnitab ta, et vahet odavate ja kallimate vahel tegelikult polegi.
Märgatav kvaliteedivahe võib tekkida vaid käsitööna
kliendi pealt võetud mõõtude järgi valmistatud
rõivastega.
Poed hoiavad hindu meelega
kõrgel
“Ka üle ilma tuntud
kaubamärgid üritavad meeletus ahnuses ja konkurentsis omahinda aina
odavamaks ajada. Pea kõik riided toodetakse Aasias.”
Evdan unistab mõtteviisi muutusest üleilmastunud kaubanduses.
“Küllap kriis näitab, et nii ei saa jätkata, nagu seni
kombeks on olnud. Kogu kaup ei saa ju järjest ühetaolisemaks minna,
inimesed on erinevad ja nad tahavad ju erinevaid asju.”
“Samas, kuna kaubandus on suurte kaubanduskeskuste mõju all,
midagi eriti muutuda ei saa.
Neis suurtes süsteemides kulub
enamik kogu aurust ehk sissetulekust administratsioonile.
Administratsioonis kulub kogu aur ehk inimeste tegevus ainult oma
ametikohtade säilitamisele.
Sellistes süsteemides
kardetakse muutusi nagu tuld.”
Evdan räägib, et
Eesti kaubandus on “allahindluskaubandus”. “Klient on siin
treenitud hädavajalikke asju massiliselt kokku ostma just allahindluste
perioodil. Allahindluste vahelisel ajal hoitakse toodete hinnad väga
kõrged, et inimestel tekiks tunne, et kaup on
kättesaamatu.”
“Allahindluse ajal muutub kaup
kättesaadavaks, kuigi on oma esialgsest hinnast kaotanud vaevalt
kolmandiku või heal juhul poole. Ja isegi siis saab kaupmees oma rasvase
vaheltkasu kätte. Mõned südalinna suured poed toovad
allahindluste ajaks müügile isegi kauba, mida muul ajal ei
müüdagi.”
Ostja ihkab sorida
kastis
“Ja s
iis sa avastad keset kõike seda allahindlust üllatusega, et just
see kallis mantel, mida sa juba pikka aega oled väga tahtnud, aga selle
kõrge hinna tõttu allahindlust oodanud, ei olegi alla hinnatud.
Mõni inimene on ostutuhina mõjul nõus selle eest
täishinna maksma.”
“Mõni teine jälle
ostab selle lõpuks järgmisel palgapäeval ära ning on veel
aastaid hiljem poes samasugust mantlit sama kalli hinnaga nähes rahul, et
keegi teine seda odavamalt ei saa.
Viimast tüüpi kaupa
nimetatakse klassikaks. See on rõivaese, mis on nii hästi
välja kukkunud, et inimesed on nõus selle eest ka kolmekordset
hinda maksma. Kaubandus on psühholoogia.”
Evdan teab veel
üht müüginippi: “Lõpumüügi sildiga, aga
riidepuul rippuvat kaupa – meie nimetame seda “rippuvaks
allahindluseks” – ei osteta nii ruttu ära, kui “lamavat
allahindlust”, ehk seda kaupa, mis paigutatud vertikaalselt.”
“Eriti tuntav on müügiedu siis, kui kaup on kuhjatud
sügavasse kasti. Inimestel on ilmselt mingi vajadus sorida, mingi
ürgne tunne, et veel parem ja odavam kaup on allpool peidus.”