23.01.2009, 00:00
Musta Surma ja nälja küüsis
Eesti rahvas on üle elanud palju raskeid aegu, mille kõrval praegune kriis on lust ja lillepidu.
Üksteise võidu kuulutavad praegu kõik üha raskemaks
pöörduvaid aegu. Päevalehed külvavad musta masendust ja
negativismi niigi juba murelikele inimestele. Tegelikult oleme sõna
“raske aeg” ära lörtsinud, me ei mäleta enam aegu,
mil Maarjamaad valitsesid katk, nälg ja surm. Selle taustal on meie elu ka
nüüd lausa helge.
Nälg ja
võlaorjus
Vanad kroonikad kirjeldavad sageli Eestit
tabanud näljahädasid, mille põhjustasid viljaikaldused.
Ilm mängis vingerpusse ka sadu aastaid tagasi, veebruaris võisid
õitseda sirelid ja talv alata märtsis. Ikaldus tõi ikka
nälja, ei olnud näiteks 14. sajandil võimalik kiiresti
välismaalt vilja sisse vedada, kui oma salved olid tühjad. Ja algaski
surma lõikuspidu.
“Aastal 1315 oli üks suur
häda Liivimaal, missugust varemini ei ole kunagi kuuldud. [–]
Üks naine lõi oma lapse surnuks ja sõi seda oma mehega. See
oli üks kurb toit. Palju vargaid, kes olid üles poodud,
said vaeste inimeste poolt maha võetud ja ära söödud.
[–] Palju inimesi oli nälga surnud ja kaua maas lamanud. Need said
kõik ühteviisi ära söödud ilma soola ja leivata.
Nälg tuli siin sellest, et rukis, oder ja muu vili külmus
enamasti ära, nii et vilja ei saanud, vaid kes tahtis midagi saada, see
pidi kaalust maksma 18 marka. Vaestel inimestel ei olnud raha, seepärast
pidid nad nälga surema.”
Eesti inimesed vaesusid
massiliselt ja langesid võlaorjusse. Siis küll olid pankade asemel
isandad, ja nagu võib lugeda umbes aastast 1330 säilinud
võlaraamatust, oli nii mõnegi pere laenukoormus ränkraske.
Ikaldusaegadest lõikasid kasu vasallid, kes andsid talupoegadele laenuks
nii seemne- kui ka leivavilja ning rentisid hobuseid ja veiseid. Kuigi katoliku
kirik keelas laenu eest protsente võtta, vilistasid vasallid selle
peale. Ja nii vaene talupoeg muudkui maksis ja maksis, aga võlast
kuidagi lahti ei saanud.
Ikaldustele lisaks laastasid Eestit
röövretked ja sõjad. Tihti kannatasid rüüstamise all
rahulikud elanikud, talupojad, sest näiteks 1481. aastal haarasid Vene
väeüksused Liivimaal küll suuri alasid, ent ei suutnud vallutada
kindlustatud paiku. Seda enam pandi julmusi toime rahva kallal. Nii kirjutas
ordumeister Bernhard von der Borch 1481. aastal, et vaenlased on
häbistanud naisi, neil ära lõiganud rindu ja meestele suhu
pistnud, ära lõiganud ninasid ja kõrvu, samuti maha raiunud
käsi ja jalgu, poonud, ratastanud jne. Inimesi veeti ka kaasa –
orjusse Venemaale.
15. sajand oli üldse ränk. Esimestel
kümnenditel kannatasid inimesed ikalduste, näljahädade ja katku
käes. Vaevalt oldi sellest toibutud ja sajandi keskel natuke paremat elu
maitstud, kui maad tabasid uued ja hullemad hädad. Venelaste sissetungile
järgnenud aastal 1482 kurdeti rüütelkondade kokkusaamisel:
“Armas jumal vaevab meid näljaga, murega ja kallite aastatega, nii
et tänavu nii mõnigi tuhat inimest on surnud.” Näljaga
kaasnesid veel ka katkuepideemiad.
Talupoegade rasket olukorda ja
rahahäda kasutasid ära ahned kaupmehed, kes petsid neilt odava hinna
eest välja vilja, lina, vaha ja karusnahku, müües edasi
300–500protsendise vaheltkasuga. Üha rohkem ja rohkem talupoegi
langes võlgadesse ja mõisteti võlaorjusse.
Võlgnikud anti kohtu alla. Kui võlglane maksta ei
jõudnud, anti ta võlausaldaja võimusesse, kes võis
ta kettidesse aheldada ja sundida oma põllul võlga tasa t
eenima.
Laastav Liivi sõda
Enne
Liivi sõda (1558–1583) võis Eestis elada umbes 250 000
– 300 000 inimest. Sõdade ja näljahäda järel, 1620.
aastatel aga oli neist järele jäänud alla poole – 120 000
– 140 000.
Juba esimesel sõja aastal 1558 saadi tunda,
milleks idanaaber on võimeline. “Nii tungis see metsik ja
barbaarne vägi kaheksandal päeval peale kolmekuningat Tartu
piiskopkonda kahe penikoorma laiusel rindel ja laastas, hävitas,
rüüstas ning lõhkus põletades. Kõik asulad ning
külad ja kõik, mis teele ette tuli, inimesed ja loomad,
lüüakse mõõgaga maha, kägistatakse, tapetakse,
aetakse segamini,” kirjeldas Tartu vaimulik Tillmann Bredenbach neid
õudusi.
Sõjaga tulid katkuepideemiad, näiteks
kirjutab Balthasar Russow oma Liivimaa kroonikas, et 1580. aastal suri katku
lugematul arvul inimesi “nõnda, et ei olnud ühtegi linna,
linnust ega küla, peaaegu mitte majagi linnas või peret külas,
kus mitte inimesed, vanad ja noored, ei oleks kõik haiged maas
olnud”.
Kui ulatuslik see häving tegelikult oli,
näitab tõik, et 17. sajandi alguses olid tühjad koguni kolm
neljandikku taludest. Keda ei niitnud katk, selle viis nälg. Tolleaegsed
kroonikad on täis õudseid kirjeldusi, milleni viis nälg
meeleheitel inimesi.
”...sellel kui ka järgmisel
1601.–1602. aastal oli Liivi- ja Eestimaal selline suur nälg, et
seda ei saa kirjeldada. 10–12 inimese kohta jäi ellu vaid üks.
Nälga püüti kustutada surnud hobuste, koerte, kasside, rottide
ja muu sellise ebaloomuliku toiduga. Kui nähti koera, kes surnud inimese
kallal näris, löödi see maha ja söödi ära.
Kõige koledam, et inimene metsistus näljaga ja sõi teist.
Kurjategijad võeti võllast või rattalt kohe peale
surmamist ning nälgivad viletsad inimesed püüdsid end veel elus
hoida selle varal nälga vähendades.
Koledam oli aga see,
et vanemad oma lapsi ei suutnud millegagi toita – need nälja
hädadest, piinadest ära tapsid ja siis ära sõid
või lapsed oma surnud vanemaid sõid, mis talupoegade seas polnud
enam ebaharilik. Kui rändaja tuli külasse, siis leidis ta need
enamasti tühjadena, ainult hunnikute viisi vedeles inimeste luid-konte,
mis ära söödud või kõdunenud,” tunnistas
junkur Gothard Budbrach.
Parem polnud elu ka linnades. Nii
näiteks Rootsi vägede juhataja, Nassau krahvi Johanni kirjelduse
kohaselt leiti Tallinnas tänavatelt iga päev 20–30 inimest, kes
1601. aastal “enneolematu suure nälja ja külmaga ohtralt olid
ära koolnud”. See hirmus talv nõudis kümneid tuhandeid
näljaohvreid.
Vana hea Liivimaa oli hävinud, nagu
kirjeldas Võnnu piiskop Otto Schenking: “Kõik linnused ja
enne suured valdused on nüüd hävitatud, kasvanud tihedasse
võsasse, kus pelgupaiga leiavad loomad. Väga vähe on alles
inimesi ja needki on kahetsusväärsemad kui surnud.”
Suur näljaaeg Eestis
1629. aastal
Rootsi võimu alla saanud Eesti koges seejärel pikka rahu- ja
hingetõmbeaega, mille vältel tabas maad 1657. aastal küll
katk, ent pärast seda kasvas rahvaarv taas jõudsalt, ulatudes 1695.
aastal 400 000 piirile. 17. sajandi lõpp tõi aga tõelise
katastroofi. Aastatel 1695–97 tabas Põhja-Euroopat mitmel
aastal järjest ikaldus, mida Eestis teatakse kui suurt näljaaega. See
vi
is hauda umbes viiendiku Eesti elanikest ehk 70 000 – 75 000 inimest.
Midagi nii hirmsat kui aastad 1694–96 ei oska tänapäeva
põllumehed isegi ette kujutada.
Christian Kelchi kroonika
järgi oli terve 1694. aasta suvi külm ja vihmane, hein hävis,
rukis ikaldus. Septembri öökülm hävitas odra, nisu,
läätse, herne ja aedviljad. Juba oktoobri algul saabus talv
käreda pakase, sügava lume, tuiskude ja tormidega, mis kestsid 1695.
aasta märtsi lõpuni. Lumi sulas alles mai lõpuks,
kõik tööd hilinesid ja viljasaak jäi väga
väikeseks.
Sügisel aga läks ilm ootamatult soojaks
ning 1696. aasta veebruari algul hakkasid puud lehte minema ja sirelid
õitsema. Kuid ega talv taeva jää – 7. märtsil tuli
see suure külma ning rohke lumega. Kevadet polnud, suvi hilines ligi kaks
kuud ning viljasaak jäi olematuks.
Kõige hullem oligi
seetõttu 1696/97. aasta talv, mida kirjeldab ilmekalt Kelchi kroonika:
“Sel talvel jätsid paljud mehed maha oma naised, naised oma mehed,
lapsed oma vanemad.
Päeval ja öösel kuuldi nii
linnades kui külades, nii küla- kui sõjateedel
säärast häda- ja nälgakannatajate kaebekisa, et kividki
oleksid pidanud kisendama.”
Suur näljaaeg kahandas
eestlaste poolehoidu Rootsi valitsuse vastu, ja põhjusega. Samal ajal,
kui nälga surijate arv kasvas siin drastiliselt, veeti kroonuladudest
Liivimaal, Eestimaal ja Saaremaal vilja Rootsi ja Soome – et abistada
nälgivaid Rootsi ja Soome talupoegi.
Katku
pidu
1700. aastal alanud Põhjasõda
põhjustas eestlastele ränki kannatusi, mis õnneks jäid
viimasteks nii suurteks enne 20. sajandi vapustusi. Taas kord põletati
ja hävitati siin kõike. Pärast venelaste suurt
rüüsteretke 1703. aastal Ida- ja Lõuna-Eestisse kiitles neid
juhtinud Boriss Šeremetjev tsaar Peeter I ees: “Mu
isand, ei ole enam midagi hävitada! Kõik kohad on tühjad ja
lagedaks tehtud. Mehi, naisi ja lapsi on võetud vangi tuhandete kaupa,
samuti hobuseid ja veiseid. Keda kaasa ei saadud võtta, pisteti
läbi või raiuti tükkideks. Kogu Liivimaa ja osa Eestimaast on
nii tühi, et kohad on veel ainult kaardil olemas.”
Julm
saatus sai osaks ka Tartule. Juulis 1704 venelaste kätte langenud
linna elanikke ootas ees küüditamine. Mais 1707 viidi Venemaale
Rootsi ohvitserid ühes perekondadega ning 50 käsitöölist
ja 6 kaupmeest koos peredega, ühtekokku 279 inimest. Veebruaris 1708
toimus teine küüditamine Venemaale – nüüd saadeti
Peeter I korraldusel välja kogu Tartu kodanikkond, nende seas ka
eestlased. Vologdasse ja Kaasanisse küüditati kokku 824 tartlast.
Kui inimesed olid välja saadetud, käskis Peeter I juulis 1708
Tartu maa pealt pühkida.
Linnamüürid õhiti,
kirikud ja majad pandi põlema. Kõik vähegi
väärtuslikum – kirikukellad ja -lühtrid, katuseplekk uuelt
raekojalt ja isegi paremad hauakivid – saadeti Venemaale.
Augustis 1710 tabas Eestit taas katkuepideemia – sõja paratamatu
kaasnähe. Pärnus puhkenud taud levis ruttu üle kogu Eesti. Ei
aidanud isegi hullud käsud, et nakatunud inimesed tuleb viivitamatult
üles puua.
See katk jäi elavalt ka rahvapärimusse.
Nii räägiti, et Saaremaal alanud katk kevadel ja sügiseks olnud
saar nii lage, et lume tulekul kuuldunud ainult suviste kukkede laulu ja
koduloomade hirmsat näljakisa.
Põhjasõda ja
1710.–1711. aasta ka
tkuepideemia põhjustasid Eestis demograafilise katastroofi:
sõja eel siin elanud 450 000 inimesest jäi alles vaid 170 000.
Eestlased on tõepoolest väga elujõuline rahvas – nad
jäid püsima!