20.02.2009, 00:00
Neljarattaline legend
Porsche 911 on püsinud juba üle neljakümne aasta autotehnoloogia esirinnas, kuid pole väliselt peaaegu üldse muutunud.
Aastal 1875 nägi Böömimaal plekksepa peres ilmavalgust hilisem
geniaalne konstruktor, “motoriseerimise apostel” Ferdinand
Porsche. Oma elu jooksul jõudis sajandi autoinseneri nimetuse saanud
mees korda saata väga palju. Ta projekteeris Daimler-Benzi ja Auto Unioni
autosid, samuti klassikalise Volkswagen “põrnika”,
lõi torsioonvedrustuse, arendas Daimler-Benzi kompressormootorit,
konstrueeris lennukimootoreid ja amfiibautosid. Peale selle pretendeerib
ta nelikveolise auto ja hübriidsõiduki looja tiitlile. Jossif
Stalin kutsus teda 1932 Nõukogude Liidu
sõidukitööstuse peadirektoriks, kes pidi muu hulgas
konstrueerima odava rahvaauto. Nii kirjutatakse 2007. a ka eesti
keeles ilmunud Wolfgang Fürwegeri raamatus “Porsche”.
Odavast rahvaautost unistas samal ajal teadupärast üks teinegi
kurikuulus diktaator, kelle tellimuse Porsche hiljem ka täitis.
Volkswageni, 21 miljonis eksemplaris väljalastud bestselleri tootmine
läks lahti siiski alles pärast natsi-Saksamaa hukku. Umbes samal
ajal, 1948. aastal, valmis Ferdinand Porsche poja Ferry eestvõttel
esimene Porsche nime kandev sportauto, mudel 356. Seegi ehitati osaliselt
Volkswageni detailidest.
Null pole number
Porsche 356 järeltulija on “neljarattaline legend” 911,
neunelfer. Selle kujustas Ferry Porsche poeg Ferdinand Alexander “F.
A.” Porsche. Algul pidi 1963. aasta Frankfurdi autonäitusel
esitletud sõiduk kandma numbrit 901. Selgus aga, et kolmekohalised
mudeliindeksid nulliga keskel kuuluvad Peugeot’le. Nii saigi 901st 911.
Sellest on valminud lugematu hulk modifikatsioone, kuid väliskuju
püsib laias laastus muutumatuna. Seevastu autopäras kapoti all on
juhtunud nii mõndagi: võimsus kasvas, lisati sissepritse, 1975.
aastal tuli välja esimene turboülelaadimisega mootor,
õhkjahutus asendati järk-järgult vesijahutusega. Esimese 911
jõuallikas arendas 110 hobujõudu, tänased aga ligi 500.
1972.–1973. aasta mudeleid viis edasi 2341-kuupsentimeetrise
mahuga mootor, millel võimsust 140 hobujõudu. Modifikatsioone
märkisid tähed T, E ja S. Seejuures ei tähenda “T”
turbot: E ja S olid mehaanilise sissepritsega, T aga karburaatoriga. Ameerika
turule valmistatud mudelid said Boschi
K-Jetronic CIS (Continuous Fuel
Injection) toitesüsteemi.
Tänu tagamootorile langeb
sõiduki 1050kilogrammisest massist suurem osa tagateljele ja sellest
tahapoolegi. Selline auto võib väiksemate kogemustega juhi
käest kergesti minema lipsata.
Kaalujaotuse reguleerimiseks
paigutati 8,5-liitriline õlipaak paremasse ratakoopasse ja
õliluuk pandi taha paremale tiivale. See huvitav lahendus kadus aga
peagi, kuna kuuldavasti kiputi õlipaaki bensiini laskma. Mootor tarbib
muide liitrijagu õli tuhande kilomeetri kohta.
Porsche – päris oma asi
Autohuviline Erik
Lidmets oli oma senist elukäiku analüüsides jõudnud
arusaamale, et kõik, mis ta on omanud, on temast väljapoole
suunatud ning päris isiklikku asja tal polegi. Ta rääkis ka
tuttava, hea autorestaureerija Harri Tiidusega ning see soovitas Erikul
“oma asjaks” leida meelepärane auto. Erik oli näinud
Porschet filmis “Spy Game” koos Robert Redfordi ja Brad Pittiga ja
sealt neljarattaline legend mällu sööbiski. Lisaks veel
sünniaasta 1972, mis autol pidi olema sama kui omanikul.
Harri
Tiidus leidis tervelt neli kriteeriumitele vastavat Porschet, kolme neist
käis kohapeal vaatamas.
USAst Oregonist pärit ja
Saksamaale jõudnud ning paar omanikku üle elanud oliivroheline
sõ
iduk toodi Eestisse, võeti lahti ja kraabiti haljaks. Seda värvi
olla seitsmekümnendatel koledaks peetud ja oliivikarva Porschesid on
vähe tehtud.
Harri Tiidus kasutas renoveerimisel mitmeid
uudseid lahendusi, näiteks puhastas magneesiumist mootoriplokki
kuivjääpritsiga. Süsihappejää ei kahjusta pinda ja
aurustub. Tagatulede reflektorid vaakumkroomiti näiteks Sillamäel
Volvo allhanketehases. Mootoriruum värviti originaaliga sarnaselt,
õhukesest mustast kumab läbi oliivroheline. Umbes 70 protsenti
detaile tuli asendada uutega: tuled, tulede klaasid, silindrid,
väntvõlli laagrid mootorisse. Kallid uued hammasrattad
käigukasti. Kõik muide Porsche originaalosad. Vahetati ka istmete
nahk ja sisepolstrid. “Kellad” lasi Tiidus tavapäraselt
taastada Inglismaal, kuna Eestis kipuvad vastava teenuse pakkujad asja vussi
keerama.
2008. aasta märtsis hakati autot taas kokku panema ja
suve lõpuks sai töö valmis. Enne suurt sügist
jõudis Erik Lidmets läbida tuhatkond kilomeetrit. “Sain aru,
et Beckeri raadio ost oli mõttetu, sest auto tekitab ise rahustavaid
helisid. Istud hästi madalal, roolivõimendi puudub, oled tee ja
teekonnaga üks.” Auto pole Lidmetsa sõnul
investeerimisobjekt, vaid südameasi, ja sellest asjast talle esialgu
piisab.
Auto taastamisprotsessi fotosid saab näha
blogiaadressilt
. Ja Stuttgardis asub Porsche
muuseum, Herzlich Willkommen!