20.03.2009, 00:00
Tõusva päikese poeg
Eestlane seostab Datsuni sõiduautosid 1980. aastate lõpul Soomest siia toodud roostehunnikutega. USAs aga konkureeris Datsun 810 Volvo- ja BMW-suguste luksusautodega.
Läinud sajandi teisel kümnendil panid Kenjiro Den, Rokuro Aoyama ja
Meitaro Takeuchi oma investeeringuga aluse autotootjale DAT Motors. Esialgu
hakkas see ehitama militaarotstarbelisi veokeid, hiljem ka sõiduautosid.
Firma nimi tulenes meeste perekonnanimede esitähtedest. 1926. aastal
pärast Jidosha Motorsiga ühinemist sai Osakas tegutsenud tehas nimeks
Datto Jid?sha Seiz? Kabushiki-Gaisha, inglise keeles DAT Automobile
Manufacturing Co. 1930. aastate esimesel poolel valmis seal
495kuupsentimeetrise mootoriga väikeauto, mis sai nimeks Datson, Son
of DAT ehk “DATi poeg”. Son tähendavat jaapani keeles aga
kaotust ja tõusva päikese maa lipust inspireeritult sai sellest
hoopis sun. Nii et Datsuni-nimelist autotootjat pole kunagi eksisteerinud.
Datsunist sai Nissan
1928. aastal
lõi Yoshisuke Aikawa holdingfirma Nippon Sangyo. Kuus aastat hiljem
alustas selle ja Hitachi ühisomanduses tegevust Nissan Motors,
millest sai ka üks DATi omanikke. Esimene Nissani auto valmis
Ameerikast toodud sisseseadega tehases 1937. aastal. Algul kandsid
väiksemad autod Datsuni, suuremad aga Nissani nime. Datsuni nime
kasutamine lõpetati 1980. aastate keskel, kui Nissani
presidendi Katsuji Kawamata eestvõttel said autod tootja nime –
“nagu Toyotal”.
Turunduskulud muudatuse rahvani
viimiseks olid Wikipedia andmeil umbes 800 miljonit dollarit!
Kui
meil 1980. aastate lõpus piirid lahti läksid ning eestlased teisele
poole Soome lahte asuvale imedemaale viina müüma ja muu
“äriga” tegelema pääsesid, tõid teadlikumad
vastukaaluks Ladadele kodumaale ka Datsuneid. Peamiselt “kuljetati”
siia väikeautosid 100A (Datsun-sada-amprit) ja Cherry, sekka ka suuremaid.
Kered olid neil soola-lumistel teedel kaunikesti rooste läinud, kuid
mootorid käisid hästi. Varasemate jaapani sõiduautode kohta
visati muide nalja, et jaapani tehnoloogia võimaldab kahelt poolt
värvida ja siis pleki värvikihtide vahelt ära tõmmata.
Tänased tõusva päikese maa autod on seevastu väga
kvaliteetsed.
Volvo ja BMW konkurent
Seekordne vaatlusalune uunikum, Datsun 810 sünniaastaga 1977,
pärineb USAst. Üks Ameerikast siiamaile kolinud eestlane
võttis kaasa kogu oma maise vara, mille hulka kuulus ka kriips üle
40 000 kilomeetri läbi sõitnud, üliheas korras Jaapani auto.
Omanik tuli Eestisse jõudes autot Faktosse näitama,
müügijuht Rait Mamersiga sündiski kaup ning
väliseestlane sai asemele värske Nissan Primera.
Datsun 810 on sisuliselt esimene Maxima, väljaspool USAd kandiski ta
nime Bluebird Maxima.
Ameerika turu jaoks valmistatud tagaveolisel
masinal on kuuesilindriline 2,4-liitrine sissepritsemootor võimsusega
125 hobujõudu. Mootor pärineb kultussportautolt Datsun 240Z, mis
koos varasemate Fairladydega on tänaste “tsettide”
eelkäija. Autot võis lisaks sedaankerele saada ka kaheukselise
kupeena või universaalkerega.
1977. aastast pärinev
Datsun 810 reklaam lubas ostjale, et kuuesilindrilise Volvo või BMW
asemel jaapanlast valides säästab vähemalt 2000
dollarit. Säästa sai ka kütust – Jaapani autod
olid (ja on) ameeriklastega võrreldes märksa vähem
janused ja see oli seitsmekümnendate naftakriisi ajal hea omadus.
Tegime 810ga ka väikese proovisõidu. 32 aastat vana auto
liikus vaikselt, mootor tuksus ühtlaselt, uksed käisid korralikult
– üleüldse kõik töötas ja salong oli head
autolõhna täis. Tõele au andes annab sellise eaga nii korras
jaapani aut
ot otsida!
Kel huvi, võib internetist üles otsida
ühe entusiasti üles pandud lehekülje
.