Datsunist sai Nissan



1928. aastal lõi Yoshisuke Aikawa holdingfirma Nippon Sangyo. Kuus aastat hiljem alustas selle ja Hitachi ühisomanduses tegevust Nissan Motors, mil­lest sai ka üks DATi omanikke. Esimene Nissani auto val­mis Ameerikast toodud sisseseadega tehases 1937. aastal. Algul kandsid väiksemad autod Datsuni, suure­mad aga Nissani nime. Datsuni nime ­kasutamine lõpeta­ti 1980. aastate keskel, kui Nissani presidendi Katsuji Kawamata eestvõttel said autod tootja nime – “nagu Toyotal”.


Turunduskulud muudatuse rahvani viimiseks olid Wikipedia andmeil umbes 800 miljonit dollarit!


Kui meil 1980. aastate lõpus piirid lahti läksid ning eestlased teisele poole Soome lahte asuvale imedemaale viina müüma ja muu “äriga” tegelema pääsesid, tõid teadlikumad vastukaaluks Ladadele kodumaale ka Datsuneid. Peamiselt “kuljetati” siia väikeautosid 100A (Datsun-sada-amprit) ja Cherry, sekka ka suuremaid. Kered olid neil soola-lumistel teedel kaunikesti rooste läinud, kuid mootorid käisid hästi. Varasemate jaapani sõiduautode kohta visati muide nalja, et jaapani tehnoloogia võimaldab kahelt poolt värvida ja siis pleki värvikihtide vahelt ära tõmmata. Tänased tõusva päikese maa autod on seevastu väga kvaliteetsed.


Volvo ja BMW konkurent



Seekordne vaatlusalune uunikum, Datsun 810 sünniaastaga 1977, pärineb USAst. Üks Ameerikast siiamaile kolinud eestlane võttis kaasa kogu oma maise vara, mille hulka kuulus ka kriips üle 40 000 kilomeetri läbi sõitnud, üliheas korras Jaapani auto. Omanik tuli Eestisse jõudes autot Faktosse näitama, müügijuht Rait Mamersiga sündiski kaup ning välis­eestlane sai asemele värske Nissan Primera.


Datsun 810 on sisuliselt esimene Maxima, väljaspool USAd kandiski ta nime Bluebird Maxima.


Ameerika turu jaoks valmistatud tagaveolisel masinal on kuuesilindriline 2,4-liitrine sissepritsemootor võimsusega 125 hobujõudu. Mootor pärineb kultussportautolt Datsun 240Z, mis koos varasemate Fairladydega on tänaste “tsettide” eelkäija. Autot võis lisaks sedaankerele saada ka kaheukselise kupeena või universaalkerega.


1977. aastast pärinev Datsun 810 reklaam lubas ostjale, et kuuesilindrilise Volvo või BMW asemel jaa­panlast valides säästab vähemalt 2000 ­dollarit. Sääs­ta sai ka kütust – Jaapani autod olid (ja on) amee­­riklastega võrreldes märksa vähem janused ja see oli seitsmekümnendate naftakriisi ajal hea omadus.


Tegime 810ga ka väikese proovisõidu. 32 aastat vana auto liikus vaikselt, mootor tuksus ühtlaselt, uksed käisid korralikult – üleüldse kõik töötas ja salong oli head autolõhna täis. Tõele au andes annab sellise eaga nii korras jaapani aut ot otsida!


Kel huvi, võib internetist üles otsida ühe entu­siasti üles pandud lehekülje
.