17.04.2009, 00:00
Karl Ristikivi “Päevaraamat 1957–1968”
Toimetaja Janika Kronberg. Varrak, 2008 (tegelikult 2009). 1112 lk.
Karl Ristikivi päevik on üks neid Eesti kirjanduslikke
apokriivasid, mille avaldamist ma ise kõige enam olen oodanud.
Nüüd on mahukas köide meie ees ja lugemisele valla. Esmalt
rahustaksin neid, kes ei pea sellise intiimse dokumendi üllitamist heaks
tooniks. Igaüks, kes päevaraamatuga lähemalt tutvub,
mõistab, et see on läbimõeldud ettevõtmine, mis peab
esmajoones silmas tulevasi lugejaid. Nii nagu autor kindla käega
päevikut alustab (1.8.1957), nii ta selle veidi enam kui kümme aastat
hiljem lõpetab (21.6.1969). Tõdedes vaid: “Kuna mul
niikuinii tuleb kord see päevikupidamine lõpetada, teen seda
täna.”
See kümnend oma elust, mida Ristikivi
otsustab tulevaste põlvedega jagada, ei ole kindlasti juhuslik.
Meenutame, et pärast “Hingede öö” ilmumist (1953)
oli Ristikivi olnud pikalt loomingulises kriisis. Ta tõdeb poole
päeviku peal ka ise, et alustas selle kirjutamist “üsna laine
põhjast” (1.8.1962). Päevaraamat on tunnistajaks Ristikivi
loomingulisele taassünnile.
See on aeg, mil ta mõtleb
välja oma loometee ambitsioonikaima kava – kirjutada
mitmeköiteline romaaniseeria Euroopa ajaloost, 13. sajandist
tänapäevani välja (7.10.1958). Kogu tema
ülejäänud elu saab olema pühendatud sellele
ettevõtmisele.
Ristikivi päevaraamat on seega
ennekõike tema loominguline labor, mis lubab meil kaasa elada uute
ideede sünnile ja nende teostamisele. Romaane planeerib Ristikivi aga
kaugelt enam, kui ta neid kirjutada suudab. Lugesin huvi pärast kokku, et
päevikus on mainitud ligemale 20 teostamata jäänud romaani
ideed. Lisaks viit rootsikeelset kriminaalromaani. Kuid mainitud on veel
kirjutamata jäänud luuletusi, näidendeid, novelle ja koguni
üht filmistsenaariumi.
Ent “Päevaraamat” on
samuti Ristikivi hingepeegel. See on võimalus öelda veidigi
südamelt ära seda, millele pole kuulajaid. Raamatu üks
korduvmotiive on hirm üksinduse eest. Pärast hea sõbra Erik
Laiu ootamatut surma 1961 kirjutab Ristikivi: “Kardan – mitte
surma, vaid üksijäämist.” Igal aastal meenutab ta oma ema
sünni- ja surmapäeva, tõdedes, et “pärast tema
surma olen olnud üksi” (3.11.1961). Ristikivi ümbritsevad
küll mitmed head pagulaskirjanikest sõbrad, talle pakuvad suurt
tuge kontaktid 1960. aastal kohatud noorte Kreeka sõpradega, ent
prevaleerima jääb ikkagi üksindusäng: “Aga ma
mõtlesin sellele jälle, kui ma täna sain valmis 20.
lehekülje. Mul pole seda kellelegi ette lugeda, kellegagi selle üle
mõtteid vahetada. Ma ei saa sellest isegi kellegile
rääkida” (9.1.1962).
Ristikivi on kahtlemata
pessimistlik vaim. Üks näide tuhandest: “Jälle üks
päev edasi pimeduse poole, kuigi väljas muutub nüüd
järjest valgemaks. Aga tulevik muutub üha tumedamaks”
(9.2.1964). Hinnanguliselt kuni kolmandiku päevikust võtab enda
alla kurtmine teiste inimeste, töö ja tervise üle. Need
võtab tabavalt kokku tõdemus päevaraamatu alguses: “Ja
kui ma mõtlen, mida elu mulle on andnud. Ainult kõva leiba
– kui ta enne seda mu hambad on välja löönud”
(12.10.1957). Stressi ja depressiooni allikad võivad olla kõige
ootamatumad: mõni telefonikõne, loetud leheuudis, tüli
tööl, eelseisev reis jne. Niisiis vajab päeviku lugeja head
närvi, et mitte ise masendusse langeda, kuigi mulle tundub, et poole raama
tu peal omandab suur kurtmine omaette kvaliteedi, muutub helgeks ega
häiri.
Päeviku pidamine on Ristikivile ka võimalus
meenutada oma elu suuri murdepunkte. Neid loetleb ta terve rea, sageli
täpsemalt seletamata, mis ühe või teise vihje taga peidus on.
See annab päevaraamatule veidi salapärase mõõtme.
Kõige enam kummitab Ristikivi varaseas eas kogetud kodutus ja rahatus.
Iseloomulikult hüüatab ta: “Ah see mu lapsepõlve vaesus,
mis mind nüüdki veel mälestustes piinab!” (14.2.1960).
Kuid erinevalt paljudest teistest pagulastest ei paina teda kodumaaigatsus:
“17 aastat tagasi lahkusin Eesti rannast. Kõige kurvem on see, et
ma seda enam näha ei igatsegi” (26.11.1960). Lisades aasta hiljem:
“Ma ei saa öelda, et ma seda eriti traagiliselt võtaksin,
kõigi raskuste kiuste, mis mul on võõrana siin maal. Aga
võõras olin ma juba sealgi.”
Lisaks
kirjutamisele täidab Ristikivi oma päevi korralise tööga
Rootsi haigekassas, intensiivse filmide vaatamisega kinos (neid koguneb
kümne aasta peale kindlasti üle saja!), muusika ja raadio
kuulamisega, pagulaste kirjanduselu jooksva korraldamisega, sõpradega
suhtlemise ja – last, not least – reisidega. Reisib Ristikivi
palju, keskmiselt kaks korda aastas – Kreekasse, Itaaliasse,
Palestiinasse, Egiptusesse, Ameerikasse, Inglismaale jm.
Kuid
üle kõige valutab ta ikkagi südant sellepärast, et
välisilm ei taha temast midagi kuulda. Et tema romaane ei tõlgita
ega avaldata teistes keeltes. Et keegi ei soovi kuulda, mida tal on maailmale
öelda. “Mu vaesed lapsed, kellest keegi ei taha teada!”
hüüatab ta nördinult oma romaanide peale (3.7.1964).
Optimistlikum vaim ütleks, et vähemalt selles küsimuses
võis autor mõnevõrra liialdada.