10.07.2009, 00:00
Lembit Eelmäe (26.09.1927 – 02.07.2009) in memoriam
“Mis on näitleja materjal? Tema ise. See on minu liha ja vere ja
keha ja psüühika kaudu, mis kõik tulema peab. Et see oleks
efektne, lööv, silmapaistev – selleks peab materjal hea olema.
Palju on näitlejal kaasasündinud, mina arvan siiani, et
näitlejaks peab sündima, midagi peab olema kaasa antud. Mitmetel pole
ju kooli vajagi! Aga mina ei kuulu sellesse seltskonda, ma olin vaikne,
maapoiss, range kasvatus ja nii edasi.” Nii kõneles Lembit
Eelmäe Teatripäeva lehele antud intervjuus aasta tagasi.
Lembit Eelmäe sündis 26. septembril 1927 Viljandimaal Holdre
vallas. Oma mulgi juuri pidas ta väga kalliks, oli nende üle ausalt
uhke. Tema mulgimurdelised luuletused on parimad omasuguste seas. Vaatamata isa
soovile sepa pojast arsti ei saanud, ta vahetas Tartu Ülikooli hoopis
Tallinnasse värskelt loodud Eesti Teatriinstituudi vastu, kus õppis
koos Eino Baskini ja Kulno Süvalepaga.
Eelmäe anne avanes
aegamööda. Pärnu Endlast läks Lembit Eelmäe koos Herta
Elvistega Kaarel Irdi kutsel 1957. aastal Vanemuisesse, kuid ka seal ei tulnud
veel läbimurret. Oli isegi käegalöömise meeleolu. Alles
1960ndate lõpust, Jaan Toominga ja Evald Hermaküla uuenduslikes
lavastustes, hakkas Eelmäe suurus endast märku andma. 1976. aastal
valminud Jürka roll Jaan Toominga lavastatud
“Põrgupõhja uues Vanapaganas” alustas aga
täiesti uut lehekülge Eelmäe loomingus. “Küll oli hea
seda teha! Eks mu enda lapsepõlv meenutas ka veidi seda situatsiooni,
mis seal lavastuses oli. Ma olen neid peremehi näinud, neid talumehi, olen
vaadanud nende iseloomusid: üks on moraalne, teine õiglane, kolmas
ebaõiglane. Mulle oli see maailm tuttav ja seetõttu oli see ka
hingelähedane. Samuti Põrgupõhja usk ja tema soov taeva
saada,” meenutas Eelmäe intervjuus Jürka rolli sündi.
Ta on tunnistanud, et temast ei olekski saanud suurt näitlejat,
kui tee poleks Jaan Toomingaga ristunud: “See oli teatris üsna
sumbunud aeg parteilise juhtimise all. Tooming tuli värske pilguga vaba
inimesena. Oli hoopis midagi uut, kuidas tema
“Põrgupõhja” lavastas.
Jürka osa on
nii hästi kirjutatud, nii sotsiaalne ja filosoofiline, et seda oli hea
mängida, see oli mulle omane. Toomingaga oli meil
mõttekaaslus.” (Sakala, 25.09.2007).
Vaid mõneaastase
vahega sünnivad kandvad rollid Toominga 1970.–1980ndate kogu Eesti
teatri tipplavastustes: Mogri Märt Kitzbergi “Kauka jumalas”,
Vargamäe Andres Tammsaare “Tões ja õiguses”,
nimiosa Ugalas mängitud “Kihnu Jõnnis”.
1980ndate teisest poolest hakkas ridamisi tulema mahlakaid karakterrolle,
kõik juba küpse meistriklassi märgiga, olgu karakteriks siis
Leonid Brežnev või kuningas Lear. Viimaseks peaosaks jäi Pavel
Razumovskaja “Vladimiri väljakus”, lavapartneriks
kammertükis elupartner Herta Elviste. Oma noortele
harrastusnäitlejatest õpilastele jagas ta õpetussõnu,
mida isegi järgis: ole avatud, ole siiras, anna endast kõik!