17.07.2009, 00:00
Kümblused kunsti sees
Peeter Sauter võttis paradiisis riided seljast ning koges kuu-ajalise Londoni teatrituuri järel, et ilu peabki olema mõttetu.
Mul polnud aimugi, mida kuukese jooksul, mis ma Londoni õlut maitstes
veeta olin kavatsenud, õigupoolest pihta hakata. Otsustasin teha sama,
mida kamraadid teevad. Oleksin taht teatreis käia, aga sotti saada, mis on
Londoni teatrites mis, pole lihtne. Sa võid netist vaadata etenduste
tutvustusi, aga need on kõik kiitvad; sa võid lugeda
ülevaateid ja retsensioone, aga kui ridade vahelt lugeda ei oska, ei saa
pihta, sest ka need valdavalt kiidavad. West Endi tipptükke või
muusikale (noh, “Les Miserables’it” näiteks, Hugo
“Hüljatute” järgi), mida kedrati juba siis, kui ma pea
paarikümne aasta eest poisipõlves Inglismaal hängisin, ikka
vaatama ei kisu. Kõrvalehüppena oleksin küll vaadanud Yukio
Mishima “Madame de Sade’i” Judi Denchiga peaosas (lavastaja
Michael Grandage, Wyndhami teatris), aga see oli pikalt välja
müüdud ja teatri ette piletit lantima, nagu noorena Moskvas, ma minna
ei viitsinud.
Tallinnas või isegi terves Eestis on pilt
üsna selge, mis on mis ja mida vahtida. Info tuleb tuttavatelt. Ja ega
Londoniski teisti, aga peale Elina ei teadnud ma kedagi, kes pidevalt teatris
käiks. Elina Männi on lavastaja (Eestis tegi ta need “Vagiina
monoloogid” Ugalas) ja kuna ta peab plaani, kas üht minu tükki
teha, sattusime Sohos jooma ja lobisema nagunii. Aga hea oleks toetuda mitmele
arvamusele. Margus on kunstnik ja õnneks oli ta avastanud Spill
festivali, mis miksis kunsti ja teatrit, ja sõelund netist seal
etenduvat.
Läksime siis kolmekesi Southbank Centerisse Tim
Etchellsi vahtima, sest Elina oli Etchellsi fänn.
Tükk
“That Night Follows Day”. Laval 16 8–14 aastast last, kes
tulistavad eraldi ja kõnekoorina paar tundi järjest tekste sest,
mida vanemad lastele räägivad ja kuidas nad neid kohtlevad.
Kõlab magedalt? Kohati võib-olla ka oli. Ja ma kardan, et
Elinal ja Margusel oli igavam, sest neil pole lapsi. Aga mulle tuli palju sest
tekstist tuttav ette. Toon näite: “Sa toidad mind. Pesed mind. Paned
riidesse. Laulad mulle. Vaatad mind, kui ma magan. Seletad, kuidas haigeks
jäädakse ja miks sõda tuleb. Kui te emaga arvate, et ma ei
kuule, siis te sosistate. Sa seletad mulle, et päevale järgneb
öö.” Nujah, süütu tekst jookseb aeg-ajalt puntrasse
ja demonstreerib, kuidas täiskasvanu pole suuteline lapsele maailmast head
pilti andma ja tahes-tahtmata kaldub ilustamisse, lihtsustamisse, valetamisse,
tihti selleks, et saada lapselt, mida ta tahab. Täiskasvanu joonistab
maailmast pildikese ja üritab insertida seda lapse ajupoolkerade vahele.
Etchells on töötanud koos Jan Fabre’i ja Belgia Victoria
teatriga Gentist ja etendus on jupp pikemast tsüklist.
Pärast teatriõhtut võtsime Southbank Centeri parklast mu
Impreza – parklatasu oli oma 60 naela (teatripilet vaid 16). Sõit
autoga Marguse juurest Homertonist Hackneys, East Endis, kesklinna Thamesi
idakaldale Southbanki oli kestnud ligi kaks tundi. Londonis pead vaatama, mis
kella ajal autoga kesklinna ronida, päeval võib olla väga tihe
ja isegi kesklinnast eemal, Northern Circularil, Põhja ringteel istusime
pool tundi tropis nii, et Margus läks autost välja, jalutas
suitsetades sõiduridade vahel ja jõudis nii meist kaugele ette.
Mis, isegi M25 kiirteel, suurel ümber Londoni ringil, sai pisut ummikus
passitud, ja M6-l ja M1-l . Samas, teinekord öösel on Citys plats
üsna tühi ja autoga tore sõita näiteks üle Toweri
silla ja mööda Picadillyst, Hyde Parkist ja muudest
kooliõpikusuveniiridest, nii saab väikse ekskursiooni, mida jala ei
saa.
Nüüd kärutasime Sohosse, jä
;tsin auto kõheldes keset Sohot ja sõime homorestos priske
kõhutäie, millega Elina meid kostitas.
Margus oli netist
märgand, et on mingi veider kunsti-teatri piiril projekt (hm-hm Dante
eeskujul kolmeosaline Inferno–Purgatorio–Paradiso), kus itaalia
lavastaja Romeo Castellucci lesib keset lava, vatijope seljas ja laseb ennast
saksa lambakoertel pureda. (Seda jupikest saab Youtube’iski vahtida.)
“Inferno” osas on jah need skandaalsevõitu koerad,
väikesed lapsed suures klaaskastis (jällegi küsiti, kas laste
kasutamine on eetiline), krestomaatiliselt põlev tiibklaver, Andy Warhol
publikust polaroide tegemas jm kitši ja klišeede piiril
mängimist. Kui neid vigureid nii ette lugeda, tundub, et väga
kahtlane projekt, aga Castellucci teostused on suurejoonelised ja efektsed ja
rahvas plaksutab.
Castellucci “Purgatorio” Barbicani
teatris oli ülilihtne lugu, kui ta paari sõnaga ära
rääkida. Ema ja poeg ootavad isa koju. Poeg justkui ärevuses.
Isa tuleb koju, küsib emalt oma kauboiriietuse, ema halab pisut, aga isa
ütleb: ”Pole midagi,” ja läheb ülakorrusele oma
väikest poega keppima – “ratsutame väheke,”
ütleb ta. Hiljem on isa sest audis. Ja poeg lohutab teda: “Pole
midagi isa, ära põe, see on nüüd möödas.”
Vaat kui lühike lugu. Ja asi pole loos, see ei paku suurt uut
(vähemalt nii ütles Margus), asi on ses, kuidas kõik toimub.
Pompoosne, barokne lavakujundus, tubli kolme ja poole meetri
kõrgune liikuv mängurobot, poisi lelu, kogu tegevus on
üliaeglane, see kerib pinget, justkui aegluubis, räägitakse
vaikselt, mokaotsast, kõne ja kogu olmeheli võimendatakse.
Keppimisstseen antakse kuuldemänguna.
Tükk oli efektne,
saal vait, tükk pani mõttes vaidlema ja pead vangutama.
Dramaturgiat seal justkui pold, näitlemist ka mitte, aga mis siis oli,
vaid ballett ja dekoratsioonid? Jah, toda asja kirjeldada pole lihtne, tekkis
jõnk atmosfäär, kurbus, ehk vastikuski segatud ülevusega.
Justkui oleks siukest itaalia dekadentsi näind kuskilt
filmidest või lugend, aint siis oli see seotud hääbuva
aadelkonnaga, aga millega Castelluccil? Mina ei tea. Oleks nigu lõputu
järelehüüe dekadentsile, mida enam pole. Aga see on vaid minu
arusaam.
Ja veel – tüki finaalis ilmuvad poiss ja isa
nihkes – poiss on nüüd suur ja isa väike poiss.
Lapsemõõtu isa väänleb põrandal proževihus
nagu putukas, kui laps teda läbi luubi päiksekiires kõrvetab
(Marguse arusaam) ja siis väänleb temaga koos ka suur,
vanainimesemõõtu laps. Üks väänleja
väänles nii, et me murdsime pead, kuis on võimalik nii konte
väänata. Alles plaksutamise ajal, kui tansija ikka edasi
väänles, saime aru, et tegemist on Parkinsoni tõves haigega.
Öelge nüüd ise – kas võib haige inimese
tõbist väänlemist balletina esitada? Mulle tundub, et
võib küll.
Viimne osa, “Paradiso”, oli
installatsioon, kah Barbicanis üleval. Turske ja lahke, igasugu
atribuutikaga varustet turvanaine lasi sisse viiekaupa. Ütles, et
jääda võib nii kauaks, kui keegi soovib. Jõudsime
pimedasse ruumi, edasisaamiseks tuli pugeda läbi toru. Ja sealtkaudu
jõudis teise pimedasse ruumi. Algul ei paistnud sealt midagi, ainult
aeg-ajalt tuli ülevalt sirinal veejugasid. Margus käis uurimas
vastasseina, kas saab veel kuhugi edasi, ei saand.
Kehitasime
õlgu, olime lahkumas. Siis märkasin läbi hämaruse vast
nelja-viie
meetrise musta seina ülaservas üht kumavat inimkuju. Atleetlik paljas
tüüp kummardus üle seinaserva alla, justkui oleks taht alla
hakata roomama, võttis skulptuurseid poose nigu tagurpidine
karüatiid ja kui ta sügavalt alla kummardus, solises ta selja pealt
veejugasid. Oli kena vaadata. Ma ei tea, mis mulle selles meeldis. See oli nii
mõttetu. Kah pisut kitšilik, a mis siis. Ilu peabki olema
mõttetu. Selles, et ilusaid naisi rumalateks peetakse, on midagi,
võib-olla on see meeste soovunelm. Sest, vaata, kui ilus naine osutuks
sinust targemaks, siis oh seda häda ja õnnetust. Siis pole ju
üldse lootust tema juures vooru saada. Peab ikka lootma, et ilu on rumal.
Vahtisin Castellucci mõttetut ilu suu ammuli ja sirutasin
kätt pladiseva joa alla.
“Kuule, Margus,” kargas
mulle pähe, “mis sa arvad, kui ma riided seljast võtan ja
duši alla lähen, kas siis tuleb pahandus?”
“Ehk ei tule,” arvas Margus, “sa saad osaks
installatsioonist. Võib-olla sa ei saa enam siis ainult
lahkuda.”
Viskasin kõik riided nurka maha ja
läksin ihualasti kosekese alla. Seisin, pea kuklas, õllekõht
ripakil, ja sirutasin käsi kauni olevuse poole üleval. Ma võin
eksida, aga mulle tundus, et ta märkas mind ja hakkas minuga mingit
omamoodi mängu mängima, pladistas mulle pähe kohe pikalt ja
mõnuga. Ma olin õlut joond (kusehäda õnneks ei
tundnud), oli soe tuba ja hea duši all olla. Teistest
näitusekülastajatest ma ei hoolinud ja ega need mind hämaruses
ka eriti näind.
Kümblesin kunsti sees tüki aega,
mõnus oli.
“Tahad edasi liikuda?” uurisin
lõpuks Marguselt.
“Võib kah.”
Hiljem sain teada, mis oli toimunud mu selja taga minu teadmata. Turske ja
heasüdamlik naisturva oli tulnud ja seisnud mu selja taha. Teind sammu
lähemale, saand pisut pritsitud, kõhelnud, mis teha ja otsustanud
siiski, et ei sega mind ja astunud sammu jälle tagasi.
Poetanud Margusele: “Ehk talle varsti aitab ka juba...” Ja
jäänd ootele.
Tulin tilkuvana kunstiteosest välja,
sikutasin koridoris, kus kunstihuvilised ootasid installatsiooni sisenemist,
sokke ja kingi jalga ja turva poetas heatahtlikult: “Sa oleksid
tegelikult väärinud seal tunduvalt pikemat seanssi.” Eks ta
ole.
Paraku olen ma leheruumi jälle täis lobisenud ja ei
jõua enam pikemalt rääkida mitmestki teatritükist.
Traavin neist siis kiirel kapakul üle. Gloobuse teatris – Globe
Theatre’is – kui te pole käinud, võite väisata,
see on, eks ole, Shakespeare’i teater, mis on üles ehitatud
võimalikult originaalilähedaselt, nii et põrandapublik
seisab püsti (ja seisidki kõik kolm tundi Shakespeare’i
ära!) ja nende pea kohal pole ka katust. Sammaldund õlgkatus on
vaid lava ja galeriide kohal. Vaid kusetünni pole publiku jaoks
lavanurgas, nagu Shakespeare’i ajal oli (samas, õlu, ilgelt kallis
lurr, ja vein on müügil küll). Seal vahtisin Romeod-Juliat.
Romeo oli must poiss. Tore, tore, must kutt kepib blondi Juliat. Moodne
värk. Mõtlesin, mis saab, kui ta Tybaltiga kaklema läheb ja
tolle surnuks suskab? Kas Tybalt on must või valge? Kuda on politically
correct? Mis pakute? Õigus, Tybalt oli Jamaica šokolaadipruun.
Hääd inglist rääkiv Lorenzo muide tundus olevat japs,
justkui Takeshi Kitano teisik. Etendus oli vunki täis, lauldi lorilaulu
vahele, vahepeal lendasid teatrist üle politseikopterid ja kesklinna
lennuväljalt kerkivad lennukid. Täitsa lahe oli, aga ma arvan
, et Linnateatris võis asi parem olla.
Needcompany
“Porcelain Project” Barbicani teatris (osa Spill festivalist) oli
tantsutükk, kus tembutati tasside-taldrikutega. Neid kilksus rippudes ja
vedeles põrandal. Mõtlesin, on see ikka ehtne kraam või
plastik. Ja kui tantsija virutas hoogsalt mõned teekannud ja taldrikud
kildudeks ja varsti ma märkasin, et ta peidab oma veritsevat kätt,
siis mõtlesin, kas meelega?
Kogemata? Aga nad tantsisid
kildudel veel tüki aega ja kui tükk lõppes ja plaksutati, siis
me arutasime, kas nad lõpetasid poolepealt ja
nõudelõhkumine oli ettekavatsematu, või kuis ikkagi.
Läksin lava äärde ja võtsin peoga kilde. Olid ehtsad
küll, teravamad kui nuga. See pani tantsule teistmoodi tagasi
mõtlema.
Muide – nõks tundub olevat popp. Ka
Tate Moderne’i moodsa kunsti galeriis (neil käib 4 miljonit
külastajat aastas, hulka rohkem kui oodati ja nad kiidavad, et on
külastatavaim galerii maailmas, ja praegu plaanitakse juurdeehitust)
suures fuajees valmistati ette tantsuetendust, kus tantsitakse rippuvate
pendlite vahel. Nujah, hinnas on tundlikkus, täpsus, nigu habemenugadel
tantsival kuningatütrel.
Jez Butterworthi “Parlour
Song” Almeida teatris (lavastaja Ian Rickson). Keskklassi kodu ja olmeelu
varjus hargneb ängistav suhtepusa ja armastuskolmnurk. Päris hea, et
Elina mind seda Briti tänast mainstream-draamat vahtima kutsus. Ja minu
jaoks kirsiks tordil oli Londoni äärelinna pärapõrgus
Mill Hillis amatööride etteaste – Noel Gay muusikal “Me
and My Girl”.
Sõitsime kambakesi vaatama, kuna
majanaaber Emily keerutas ja kõõrutas seal. Saalis olid lauad,
söögid-joogid, nahistasin õlut ja naersin südamest.
Siukest mänguhimu nagu amatööril näeb profiteatris harva.
Etlejate hulgas oli näiteks paks juristivanamees, koduperenaine,
sotsiaaltöötaja, kõik kepsutasid ja kilkasid
püüdlikult nagu pioneerid nääripeol. See oli kõigile
“a good night out” (kui kasutada John McGrathi krestomaatilist
määratlust).
Vast lasteaia etendustes, kus isegi olen
kaasa mänginud, on inimesed nii ähmis-sahmis ja mängukartlikud
ja -himulised. Kui sa päristeatrist oled küllastunud, toob taidlus
tagasi arusaamise, miks teatrit üldse tehakse ja mis ses olemuslikult
oluline on. Üks tembutab, läheb hoogu ja teised vahivad ta tempe
pealt. Nii lihtne ta ongi. Ja päris teatris ei peaks seda ära
unustama. Suur kunst võib ju olla, aga kui mängulusti njetu, keda
see kunst siis veel kotib?
Selle suure kunsti kätte
võib siis igavusest maha surra. Ja veel – juba mitmendat korda
tundub mulle, et eesti teater on sama hea kui teater ükstapuha kus ja
tihti on ta ivake parem.
Vähemalt eestlase jaoks, või
siis minu jaoks.